Annons

Canon ändrar blixtskon och gör tredjepartsblixtar inkompatibla

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är ju inte tredjepartsblixtar som följer EX-protokollet som stängs ute av förändringen av blixtskon.
Nej precis. Så det finns nog ett annat skäl till förändringen. Förmodligen ett nytt sätt att hantera kommunikationen med blixtar och andra tillbehör.
Vi har redan kunnat läsa mycket om hur EOS R kan kan kommunicera med objektivet på ett mycket smartare sätt. Snabbare och oftare.
Misstänker att Canon nu provar något liknande på de enklaste modellerna där få använder externa blixtar.
En test där om det krånglar bara drabbar ett fåtal.

Det tråkiga är väl att Canon inte kan vara lite mer öppna om vad de gör.
Även där är Fuji betydligt mer öppna. De talar även i intervjuer öppet om framtiden och deras utveckling och mål för framtiden på ett generellt plan.
Jag tycker fortfarande att mitt val av Fuji som första system var rätt för 2 år sedan. Att jag sedan fuskar med också Canon är beroende på andra saker.

Canon kunde verkligen vara lite mer öppna med varför de gör något. De är ett av de företag i världen som söker flest patent per år.
De är inte ute efter spara någon krona. De har ett annat mål med detta vi ännu inte kan förstå.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej precis. Så det finns nog ett annat skäl till förändringen. Förmodligen ett nytt sätt att hantera kommunikationen med blixtar och andra tillbehör.
Jag har lite svårt att tänka mig hur man genom att ta bort en signalkontakt kan kommunicera på ett sätt som man inte kunde tidigare.

Det har framkastats flera förslag på förklaring av borttagandet av mittkontakten. Mina favoriter är
  1. Eliminering av risk för överspänning i blixtsynkorinseringskretsarna vid försök till användning av gammal blixt med för hög synkspänning.
  2. Lägre tillverkningskostnad. Som Anders P påpekade i inlägg #45 så blir även en liten besparing en icke försumbar mängd pengar vid stora försäljningsvolymer.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att tänka mig hur man genom att ta bort en signalkontakt kan kommunicera på ett sätt som man inte kunde tidigare.

Det har framkastats flera förslag på förklaring av borttagandet av mittkontakten. Mina favoriter är
  1. Eliminering av risk för överspänning i blixtsynkorinseringskretsarna vid försök till användning av gammal blixt med för hög synkspänning.
  2. Lägre tillverkningskostnad. Som Anders P påpekade i inlägg #45 så blir även en liten besparing en icke försumbar mängd pengar vid stora försäljningsvolymer.
Dina två alternativ verkar rimliga. Att blixten ska skicka in 200V i kameran för synkningen verkar vara en ganska omodern lösning, och går kameran dessutom sönder ifall ett blixtaggregat gör så, så har ju bakåtkompatibiliteten redan brutits. Det går i och för sig att värja sig mot överspänningsrisken genom att konstruera om kamerans elektronik så att den blir mera robust och att lägga in överspänningsskydd etc. men då är vi inne på din punkt #2, kostnaderna.
 

apersson850

Aktiv medlem
Tittar du på de kameror som främst används av proffs, eller åtminstone intresserade/knäppa amatörer (som jag själv), så har de två triggmöjligheter för blixt. Eller egentligen tre, har vi lärt oss nu.

  1. Mittkontakt i blixtskon. Tåler garanterat 6 V, och vanligtvis lite mer.
  2. Externt synkuttag för sladd (PC-kontakt). Tåler garanterat 250 V.
  3. Speciell triggning via eget protokoll i blixskon. Säkert en ren logiksignal, med låg spänning. Canon varnar ibland för att sätta in uppladdade aggregat från andra tillverkare, kanske från dem själva också, i blixtskon. Mittkontakten på blixten kan råka röra vid styrkontakterna i blixtskon och elda upp elektroniken där under.

Tydligen är det så att Canons E-TTL (II) protokoll inte använder mittkontakten för att lösa ut blixten, och nu tar de konsekvensen av det och tar bort den, på de hus där de inte tror många kommer att sakna den i praktiken.
 
ANNONS