Annons

Wi-fi sändare eller liknande till Canon 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

jag&bilden

Aktiv medlem
Du kanske måste välja en av de olika externa lösningar istället om kameran begränsar räckvidden och funktionen för mycket?

Jag har två tänkta tillämpningar:

1.
Fotbollsfoto. Kortet ska löpande ladda över bilder till min Raspberry Pi som lägger upp bilderna på Flickr. Det måste inte gå sekundsnabbt. Men den måste kunna skicka fyrahundra bilder under pågående match. Alltså nittio minuter. Vilket inte verkar funka.

2.
Porträttfoto. Modellen ska kunna se en bild skapligt snabbt efter exponering. Det funkar definitivt inte.

Det sura är att det funkar med 1D mk iii men i tr med 1D X som jag använder oftast.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, det är just det borde som jag inte är säker på.
Nu har jag provat lite.

Med min iPhone som wifi-hotspot kan jag ansluta Flashair. I mobilen ser jag att hag har en ansluten enhet. Men det står inte vilken.
Flashair-appen hittar inte kortet.

Men genom att ansluta ytterligare en enhet till min hotspot, och därifrån kolla vilja enheter som sitter i nätet med hjälp av appen Fing kunde jag lista ut Flashair-kortets IP-adress.

När jag knappade in adressen i en webbläsare på mobilen så kom jag till Flashair.

Så. Det funkar. Åtminstone på iPhone.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
FlashAir kan fungera på två olika sätt.
Det kan agera egen Hotspot som du ansluter telefonen till och hämtar de bilder du vill ha. Eller så ansluter man till dess hotspot och surfar in till den på adressen http://flashair.local och tittar på de utdelade bilderna.

Eller så kan man ställa in den att själv ansluta till ett nätverk för att antingen skicka bilder via luaskript eller att man surfar in till den på http://flashair.local har jag för mig.

Nu har jag provat lite.

Med min iPhone som wifi-hotspot kan jag ansluta Flashair. I mobilen ser jag att hag har en ansluten enhet. Men det står inte vilken.
Flashair-appen hittar inte kortet.

Men genom att ansluta ytterligare en enhet till min hotspot, och därifrån kolla vilja enheter som sitter i nätet med hjälp av appen Fing kunde jag lista ut Flashair-kortets IP-adress.

När jag knappade in adressen i en webbläsare på mobilen så kom jag till Flashair.

Så. Det funkar. Åtminstone på iPhone.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
FlashAir kan fungera på två olika sätt.
Det kan agera egen Hotspot som du ansluter telefonen till och hämtar de bilder du vill ha. Eller så ansluter man till dess hotspot och surfar in till den på adressen http://flashair.local och tittar på de utdelade bilderna.

Eller så kan man ställa in den att själv ansluta till ett nätverk för att antingen skicka bilder via luaskript eller att man surfar in till den på http://flashair.local har jag för mig.
Just det andra fallet fungerar inte i mitt hemmanät eller med min iPhone som hotspot. Jag måste ha IP-adressen för att kunna surfa till flashair-kortet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
OK. Kul att veta.
Har du uppdrag här i närheten kan du få låna en WFT-E6B att testa med.
Tackar Anders. Men jag är mest hemma i Uppsala.


Jag tror faktiskt att jag fått lite fart på Flashair nu.
Till saken hör att jag hade hittat ett lua-script på nätet som laddar upp bilderna till en FTP-server. Scriptet var händelsestyrt och startade så fort en ny bild hamnade på kortet.
En funktion letade igenom alla kataloger efter filer och laddade upp dessa.
Jag tror att scriptet fick spunk när jag smattrade iväg en serie bilder. Då startade sannolikt en instans av skriptet för varje bild. Och varje instans letade igenom alla kataloger och laddade upp alla filer.
Någonstans där började allt gå trögt.

Nu har jag programmerat om scriptet så att bara en enda instans är igång oavsett hur många bilder jag rasslar iväg i serie. Det verkar funka mycket bättre.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det som verkade funka så fint hemma vid skrivbordet funkade inge vidare i skarpt läge.
Ungefär hundra av femhundra bilder fördes över under två timmar. Flera av dem dessutom trasiga.

Hem till skrivbordet igen!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu har jag byggt ett script i min Raspberry Pi som hämtar bilder från Flashair-korten.

Verkar mycket stabilare än ett lua-script på respektive kort.

Nu kan jag också se hur lång tid varje nedladdning tar. Det är väldigt tydligt att avståndet påverkar.

I eftermiddag ska jag prova i skarpt läge. Fotbollsmatch.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det behövde lite trimning och felhantering innan scriptet blev stabilt.
Nu har jag testat ganska omfattande.
Med kortet i 1D-X tar 2 MB typ någon sekund om kamera och Raspberry Pi ligger precis bredvid varandra.
Om kameran ligger någon meter bort så tar det typ fyra till sju sekunder. Längre bort slår jag i taket för den timeout hag definierat.

Om jag istället har kortet i en vanlig kortläsare (så att antennen får fritt luftrum) så kan jag vara fem sex meter bort i ett annat rum, och samma fil går på ett par sekunder. Det är imponerande prestanda!

Men trist att kamerahuset stör signalen så mycket som det gör.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det finns ju en anledning till att Canon inte bygger in WiFi i 1DX. Husen har tjocka skal.
Ja precis!

Men tråden har ju behandlat Flashair i en 7D (som har samma förutsättningar)
Vilket rapporterades fungera. Vilket jag först sågade. Men senare faktiskt kom fram till att det fungerar hjälpligt.

Testet jag gjorde med ett Flashair i ”fria luften” ger en hint om hur bra det skulle fungera med en WFT-E6B. Hur bra som helst.
 
ANNONS