Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importera RAW med Lightroom 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Circumflex

Medlem
Hej, har precis skaffat Lightroom 2 och tänkte att jag skulle börja använda det istället för Photoshop. Tidigare har jag alltid importerat mina bilder genom Vistas egna bildimport men nu gjorde jag det genom Lightroom istället men den vägrar hitta RAW-filerna, den ser bara JPEGs.

Säg att jag fotat 3 bilder, då har jag 6 filer på kameran, 3 RAW och 3 JPEG.. men Lightroom säger bara "Importing 3 pictures" och dom är jpeg. Nu råkade jag dessutom i min tilltro till Lightroom formatera mitt minneskort så jag förlorade alla RAW-filer vilket irriterar mig nåt enormt, inga jätteviktiga bilder men ändå bilder jag ville bearbeta.

Så.. jag har googlat men inte kommit fram till nåt vettigt, hur får jag Lightroom 2 att importera mina RAW-filer samtidigt som mina JPEG-filer?
 

andersli

Aktiv medlem
Lightroom ska importera både RAW och JPEG. Den brukar dessutom förstå vilka bilder som hör ihop och bara visa dessa som en bild, så om du har tur så har du inte förlorat något.

(En sak som lightroom inte brukar importera är andra typer av filer, exempelvis filmsnuttar. Den brukar, å andra sidan, skrika till då.)
 

Circumflex

Medlem
Lightroom ska importera både RAW och JPEG. Den brukar dessutom förstå vilka bilder som hör ihop och bara visa dessa som en bild, så om du har tur så har du inte förlorat något.

(En sak som lightroom inte brukar importera är andra typer av filer, exempelvis filmsnuttar. Den brukar, å andra sidan, skrika till då.)
Ja, men problemet är att när jag kollar i båda mina kataloger(jag gjorde en backup-import samtidigt) så är bara JPEG-filerna där och inga RAWs. Sen när jag ska importera så säger den att den bara kommer importera 3 bilder, varav dessa är JPEGsen och RAW-filerna verkar helt ignoreras.

När import-dialogen kommer upp kan jag välja mellan:
Card Reader
DSLR A100
Choose Files

Tar jag choose files kan jag välja alla 6 bilder inkl. RAW-filerna och då går allt som det ska, men så vill jag inte ha det.. jag vill att Lightroom ska känna av och importera alla bilder om jag bara väljer källan.

Jag hoppas det bara är en inställning men vilken inställning isåfall?
 

Anders Östberg

Guest
Det ska inte vara några problem med raw - vad har du för kamera?

Har du ett recoveryprogram (följer med en del minneskort) så kan du kanske rädda bilderna från kortet om du inte använt det efter formateringen.
 

Circumflex

Medlem
Det ska inte vara några problem med raw - vad har du för kamera?

Har du ett recoveryprogram (följer med en del minneskort) så kan du kanske rädda bilderna från kortet om du inte använt det efter formateringen.
Jag använder en Sony a100, den är ju supportad.

Tyvärr har jag fotat lite i rummet nu efter jag formaterade då jag ville testa import-funktionen.
 

Faster

Aktiv medlem
Importerar du direkt från kameran eller via en kortläsare? I "Adobe Lightroom 2 - The Missing FAQ" skriver Victoria Bampton att det har rapporterats problem vid import från kamera. Själv använder jag kortläsare och det har funkat som det ska.
 

Circumflex

Medlem
Importerar du direkt från kameran eller via en kortläsare? I "Adobe Lightroom 2 - The Missing FAQ" skriver Victoria Bampton att det har rapporterats problem vid import från kamera. Själv använder jag kortläsare och det har funkat som det ska.
Precis, jag kör direkt från kameran med USB och det är väl där problemet ligger. Jag får helt enkelt köra manuellt i framtiden.... om inte nån har kommit på nån annan lösning.
 

Faster

Aktiv medlem
Eftersom Adobe känner till det här får man hoppas att de lyckats fixa till det när det är dags för version 2.1.
 

henq

Aktiv medlem
Hur i hela friden kan Lightroom känna skillnad på om den laddar bilder från en kamera eller en kortläsare?
 

Faster

Aktiv medlem
Ingen aning, men att använda kortläsare (eller att flytta över bilderna manuellt) är det råd som getts i de forum jag besöker till de som har problem av olika slag med import direkt från kameran till LR.
 

Tobber

Aktiv medlem
Hadde ett liknande problem med min Canon 350D att i vissa program gick det inte att ladda ner rawfiler alls
Hittade en meny i kameran som hette kommunikation där jag kunde växla mellan datoranslutning och skriv ut/ptp
Så tex i bridge som jag använder har jag valt(skriv ut/ptp) när jag laddar ner rawbilder
Jag tror skriv ut/PTP betyder att man ansluter kameran direkt till skrivaren
Hoppas att det kan hjälpa dig något
 

Circumflex

Medlem
Hadde ett liknande problem med min Canon 350D att i vissa program gick det inte att ladda ner rawfiler alls
Hittade en meny i kameran som hette kommunikation där jag kunde växla mellan datoranslutning och skriv ut/ptp
Så tex i bridge som jag använder har jag valt(skriv ut/ptp) när jag laddar ner rawbilder
Jag tror skriv ut/PTP betyder att man ansluter kameran direkt till skrivaren
Hoppas att det kan hjälpa dig något
Tack för förslaget men det funkade tyvärr inte. Jag hade på "Massminne" i kameran och ändrade till PTP men då kunde jag fortfarande bara importera JPEGs och tog jag manuell importering så hittade den inte ens en enda fil.
 

christerorebro

Aktiv medlem
Vid import direkt in i Lightroom 2, tycks det som om endast formatet DNG går att importera.
Jag brukar spara ner bilderna i en mapp under "Mina bilder" först.
 

Lyzio

Medlem
Jag har inga problem alls med att importera mina bilder från min Sony A200 till Lightroom.
Jag kopplar bara in den sen gör den det per automatik. Ställde in det i standardprogram.
 

flugan

Aktiv medlem
Jag köpte 50D för 3 dagar sedan och kunde då inte dra in bilder i LR eller använda RAW bilderna i CS3, men efter ha uppdaterat LR till 2.1 så funkar det bra och sen va det ju bara att även uppdatera CS3 så funkade det bra där med.
 

Lena W

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag är gammalmodig, men varför inte använda Windows filhanterare?

Koppla kameran till datorn
Ett fönster med filerna från kameran (då ser man alla oavsett format)
Ett fönster med målkatalogen
Markera allt i kameran med Ctrl+a
Peka och dra filerna till målkatalogen

Sedan öppnar man Lightroom och importerar det man ska från målkatalogen,

Så här gör jag hela tiden istället för att lita till att programvaror ska göra rätt.

Förmodligen finns det en alldeles utmärkt förklaring till varför ovanstående förslag inte används. Upplys mig gärna om fördelarna med att flytta kort till kortläsare (istället för att ta det via kameran direkt) och importera från kortläsaren till datorn med hjälp av Lightroom. Jag är lite knäpp så hjälp mig, hehe!!
 

AFJ

Aktiv medlem
Alla har väl sina metoder. Åtminstone tidigare vet jag att det var betydlgit långsammare att föra över filerna från kameran än en snabb kortläsare. Vet inte hur det är med dagens kameror.

Ett annat skäl, kan ju vara att man vill "frigöra" kameran direkt, ur med minneskort, in med ett nytt, någon familjemedlem kanske vill ut och fota medans jag i lugn och ro hanterar minneskortet.

Tidigare gjorde jag som du, använde filhanteraren i Windows för att kopiera bilderna till hårddsiken. Jag gör det fortfarane ibland men att göra hela processen innifrån Lightroom sparar ju faktiskt ett steg.

Jag var hemma hos en kompis som har Sony, då kände inte LR av filerna på minneskortet. Däremot när vi kopierat dem till disk var det inga problem. Jag hann aldrig undersöka var problematiken var.

Nåväl, det är nog mest en fråga om personliga preferenser vilken metod man använder.

Mvh
Ander
 
ANNONS