Annons

sling eller ryggsäck?

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Jag har en Lowepro rygga som funkar bra, men det är ju det där med att snabbt få fram kameran ibland. Så nu klurar jag på en sk slingshot, är det nåt att ha? T ex Lowepro´s 350 (jo, jag har läst ett par recensioner och ägarna verkar nöjda).

Vad e bäst? Vilka nackdelar har en sling?
 

intedinmamma

Aktiv medlem
Jovars, dom är fina! :)

Största nackdelen (och skillnaden mot vanliga ryggsäckar) är att den bara har en rem. Speciellt dom större modellerna kan kännas i ryggen iom snedbelastningen efter en längre tid om man har mycket grejer i. Spontant så hade jag föredragit en mindre modell om jag hade skaffat en för att kunna få fram kameran snabbt, men då får man ju såklart inte med sig lika mycket grejer. Man får göra en avvägning helt enkelt!
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Ryggsäcken ska vara stor tycker jag och användas till att ta med mycket till en plats. Slingen har jag kanske 3-6 gluggar i och en blixt, den används när man går runt.
 

afe

Aktiv medlem
För mig är Slingväskor det som fungerar bäst, men jag äger nog inte mer en ett tiotal väskor just nu ...

Tamrac Velocity 9X är den väskan i samlingen som är bekvämast att bära, men den rymmer inte riktigt allt jag vill ha med mig. (Inte ens en liten dator får plats i den.)

Den jag släpar på nu funkar bra, men är tung. Det är en Kata 3N1-30, som är derast största modell i en serie som går att bära på flera olika sätt.

Som jag bär den nu får jag plats med D3, 14-24, 24-70 och 70-200 med 1,4 coh 1,7x convertrar samt blixt och batterier. Kommer att visa lite bilder i min totalt ointressanta blogg framöver.

/afe
 

perals

Aktiv medlem
Jag har en Lowepro Slingshot 300 som jag faktiskt är mycket nöjd med. Smidigt att kunna byta objektiv mm utan att man behöver ta av den, (för det mesta) bekväm att bära, regnskydd finns och den rymmer mycket. Bra materialkvalitet också. Nackdel: det kan vara rätt knepigt att komma åt alla fack mm i väskan när man har dragit fram den på magen och måste man öppna väskan mycket finns risk att saker trillar ut. Detta går dock att lära sig. Hursomhelst, totalt sett är jag mycket nöjd.
 

KGS

Aktiv medlem
Jo, skräcken med en sling är att glömma stänga "magfickan", kasta upp säcken på ryggen och se hur kameran far iväg över kanten på det där broräcket och rakt ner i det våta... Annars verkar det vara en sund konstruktion.

Vad är en flipside?
 

LOBO

Aktiv medlem
Sling…

Flipside är jättebra. Jag hade en Sling 200 som blev lite liten och tänkte först köpa den större 300:an. Valet just nu föll istället på en Flipside 400 och jag är jättenöjd. Den rymmer tillräckligt, är bra att bära, lätt att öppna/använda och faktiskt så är det skönt med öppningen gömd när man bär den. Som sagt en väldigt bra säck fast jag kommer nog även att köpa en Slingshot 300 (för att få plats med Tele) då den har sina fördelar.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Flipside

Flipside måste man ta av eller hur?
Då är det en vanlig ryggsäck!
Vitsen med en sling eller Velocity är ju att komma åt objektiven utan att ta av väskan.
Om man tex ska bära "allt" till en viss plats och plåta där så är en vanlig bäst. Men på gående fot är slingarna bäst. Själv har jag en Velocity 8(?) med 4-6 objektiv + blixt och ett billigt och lätt stativ som som är stabilare än en enbenare, kameran har jag i egen väska.
 

LOBO

Aktiv medlem
Eftersom öppningen är på insidan på Flipside, så går det att svänga runt och öppna den med midjebältet spänt. Alltså rent teoretiskt, jag har provat. Fast självklart är Slingshotarna bättre i det fallet.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Jag har kombon ryggsäck modell större samt en Slingshot 100, faktiskt! Älskar att vara lättklädd, så ofta väljer jag utrustning efter vad jag får plats med i Slingshoten, och det blir förvånansvärt mycket. En D300 med 16-85, en 70-300 samt i lillfacket en blixt och prime (35 el 50) eller en 10-20. T ex. Och lite pryttlar i ytterfacket, t ex backuphårddisken.

Nackdelen är väl belastningen på en axel när den är tungt lastad, men det är inte så farligt. Och så kan den inte stå av sig själv när man ska sätta sig på ett fik.. ;-) Och på flyget får man inte plats med nessesären.. Men på längre resor är det ryggsäcken som gäller.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Det kanske är en kul idé, om man ska ha en liten, what about this?

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T214
Kata är ju verkligen speciella...som om man syr väskor av Darth Vaders dräkt. Bra stötdämpning har de också.

Den verkar ju funktionell också, hus med glugg, två extra gluggar och blixt verkar få plats om man tittar på Katas hemsida. Plus pass och mobil...vad mer behöver en fotograferande globetrotter? Tandborsten tar man väl i bakfickan!
 

KGS

Aktiv medlem
Kata är ju verkligen speciella...som om man syr väskor av Darth Vaders dräkt. Bra stötdämpning har de också.

Den verkar ju funktionell också, hus med glugg, två extra gluggar och blixt verkar få plats om man tittar på Katas hemsida. Plus pass och mobil...vad mer behöver en fotograferande globetrotter? Tandborsten tar man väl i bakfickan!
Ryms ett 70-210 i en sån månne? Jag tror jag vill ha med mig det + normalzoomen för det mesta... o kanske vidvinkelzoomen... o gärna makrot... o en blixt. Ja, det är nog allt. Batterigreppet måste får rum på huset också.
 

Lionheart

Aktiv medlem
Tack för alla era tips. Jag sitter och spånar på vilken som skulle kunna bli min födelsedagspresent men är fortfarande lite tveksam om jag ska välja Lowepro Flipside 400AW eller Kata 3N1-30. Är det någon som vet skillnaderna mellan dessa? Kata verkar ju vara ju vara väldigt robust och välbyggd men har inte så många små-fack.

Det tredje och sista alternativet är ju Kata R-103. Det är ju visserligen en helt vanlig rygga men verkar vara fantastiskt bekväm, välbyggd och har plats för mycket.

Det som ska få plats är en Nikon D200, 70-200VR, ett 12-24, ett 24-85 och Nikons 50:a samt batteripack, blixt, filter och en del extra "ute-i-skogen" prylar.

Jag såg också att fotovideo har Lowepro Flipside 400 för 995 kr och det måste ju anses ganska billigt (kostar 1250 på Cyberphoto). Kata slingen kostar 1490 och R-103:an kostar 1690 på cyberphoto. Och det är det billigaste jag kan hitta.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Kollade in alla bagar på mässan, och jag måste säga att Kata DPS 3N1-slingen var absolut läckrast i mina ögon. Ordentliga fack och smidig möjlighet att göra om den till ryggsäck med två remmar när man så önskar. Värd att kolla in, även den största som heter 30 på slutet kändes smidig.

Jag har en LowePro Slingshot 100 idag för selektivt urval men vill byta upp mig pga större blixt som ska med + att jag vill ha med min lilla 9-tumsdator! Jag kan meddela att en sådan slingshot dock inte är uppfunnen ännu! Lowepro har nya Slingshot 350, men den är stor som ett hus och rymmer en 15-tumsdator, jag vill ha något betydligt smidigare. Men lär få vänta några månader tills mini-PC:arnas frammarch slagit igenom i kameraväskebranschen avd slingshot...
 
ANNONS