Annons

Poster: Canvas eller fotopapper och dpi?

Produkter
(logga in för att koppla)

mernatur

Medlem
Hej!

Har gjort en panoramabild som jag är ganska nöjd med och gärna vill sätta upp på väggen.

Det är en färgbild med både natur och stadsmiljö och jag vill gärna kunna se på bilden från något längre avstånd och också kunna titta på detaljerna.

Stämmer det att man får mindre detaljer med canvas och bör jag alltså välja utskrift på fotopapper (vilket i så fall, hos ett fotolabb)?

Har också läst olika rekommendationer för dpi, räcker t.ex. 150 dpi om man också vill gå någorlunda nära bilden?
 

tannler

Aktiv medlem
Definiera;

längre avstånd
får mindre detaljer
gå någorlunda nära

Annars blir det en fråga av typen "Hur långt är ett snöre?" - alla svar är rätt.
 

mernatur

Medlem
Definiera;

längre avstånd
får mindre detaljer
gå någorlunda nära

Annars blir det en fråga av typen "Hur långt är ett snöre?" - alla svar är rätt.
Tack för din fråga, jag var otydlig där.

längre avstånd 3-4m
får mindre detaljer t.ex. i mitt fall mindre grenar på träd, andra detaljer i landskapet (gatuskyltar på ca. 0,5 km avstånd) mm.
gå någorlunda nära ca. 0,5m
 

tannler

Aktiv medlem
Jag har en utskrift av ett utsnitt ur en jpeg från en Canon Ixus 850 där jag tagit 50 % på bredden och 20 % på höjden och dragit upp den till 100 x 40 cm. På 60 cm avstånd ser den OK ut, men på 20 cm ser jag artefakter, brus etc. De allra finaste detaljerna är borta, men ingen tittar på den med lupp.

Jag skulle förmodligen kunna göra en 200 % förstoring av den ( 200 x 80 cm ) och på två meter skulle den nog se mer än bra ut. Känns som om det är samma villkor som gäller för Din bild.

Ta Pers råd och testa med utsnitt ur bilden - olika upplösningar och olika avstånd.
 

iBoat

Aktiv medlem
Hej!

Har gjort en panoramabild som jag är ganska nöjd med och gärna vill sätta upp på väggen.

Det är en färgbild med både natur och stadsmiljö och jag vill gärna kunna se på bilden från något längre avstånd och också kunna titta på detaljerna.

Stämmer det att man får mindre detaljer med canvas och bör jag alltså välja utskrift på fotopapper (vilket i så fall, hos ett fotolabb)?

Har också läst olika rekommendationer för dpi, räcker t.ex. 150 dpi om man också vill gå någorlunda nära bilden?
Självklart är det så att en ju högre upplösning en bild har (originalupplösning) ju fler detaljer ser man på nära håll. Jag har tillverkat ganska många fototapeter, i många fall räcker det med medelmåttig upplösning för att upplevelsen ska bli bra när den väl hamnar på väggen och betraktas på lite längre avstånd.

Men det går att få fantastiska resultat med bättre utgångsläge. Har testat att göra en utskrift som var 10x7 meter. Originalet var en stichad bild som från början bestod av ca 30 bilder från min Nikon D3. Bilden vägde till slut ca 500 mb om jag inte minns fel. Printen från den bilden blev helt fantastisk, man kunde gå ända fram och ändå ser gruskorn. Om du har gjort ett panorama från flera bilder har du också ett bra utgångsläge eftersom den förmodligen består av en massa bilder som är hopsydda. Resultatet blir i så fall en extremt högupplöst bild.

Jag har lagt upp den förr i liknande diskussioner, men här kommer den igen: www.prepix.se/storfoto.html
 

snap01

Aktiv medlem
Canvas kräver inte lika hög upplösning som tex ett blankt fotopapper. När du skärper tex canvas/akvarell så behöver du skärpa bilden mer. Man kan säga att akvarell/canvas är ett mer förlåtande material. Bästa sättet att veta hur mycket upplösning bilden kräver är att printa ut testremsor för det som påverkar mest är hur skarp bilden är (om tex ett bra objektiv använts) samt vad motivet föreställer ( är det ett plottrigt motiv med mycket detaljer då krävs högre upplösning etc).

Det bästa är att ta ut en testremsa för det är mycket som påverkar slutresultatet.
En enkel sammanfattning
upplösning på kamera
objektivets skärpa
jpg/raw
vilken sorts papper
motivet

Så att säga så här mycket dpi etc behövs kan bli väldigt fel pga alla olika saker som påverkar slutresultatet.
 

foto_moose

Medlem
Ask the fotolab you shall use what dpi they normally use for canvas. Different labs can use different dpi. I remember reading somewhere that 180 is enough for canvas. Small detail will also be potentially be lost by the nature of the medium. If you want better detail choose a high quality art paper instead.
 

mernatur

Medlem
Bästa sättet att veta hur mycket upplösning bilden kräver är att printa ut testremsor för det som påverkar mest är hur skarp bilden är (om tex ett bra objektiv använts) samt vad motivet föreställer ( är det ett plottrigt motiv med mycket detaljer då krävs högre upplösning etc).

Det bästa är att ta ut en testremsa för det är mycket som påverkar slutresultatet.
En enkel sammanfattning
upplösning på kamera
objektivets skärpa
jpg/raw
vilken sorts papper
motivet

Så att säga så här mycket dpi etc behövs kan bli väldigt fel pga alla olika saker som påverkar slutresultatet.
Hej!
Tack så mycket för era svar så här långt (snap01 och andra)!
Tyvärr har jag inte någon skrivare själv, men jag ska testa lite innan jag bestämmer mig. Det lutar nog ändå åt en utskrift på fotopapper på ett labb, men jag ska kolla lite hur stor jag vågar göra förstoringen, så att det inte ser plottrigt ut i närbild.

Lite mer info bara: Jag har satt ihop 3 bilder med 10 MPix var och objektivet har ganska bra kvalitét (Zeiss 16-80 mm, där jag tor att ha fått ett bra exemplar).
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Förlåt en okunnig amatör, men jag har fått uppfattningen att ju större bild, desto större dpi, alltså på blankt fotopapper, om du vill ha bra skärpa på alla detaljer Jag skriver ut på en Epson 1900,använder papper från PermaJet A3-A3+ och går aldrig under 300.

Även om canvas är mer förlåtande så måste ett högre dpi ge ett bättre resultat, eller?
 

JazzBass

Aktiv medlem
Förlåt en okunnig amatör, men jag har fått uppfattningen att ju större bild, desto större dpi, alltså på blankt fotopapper, om du vill ha bra skärpa på alla detaljer Jag skriver ut på en Epson 1900,använder papper från PermaJet A3-A3+ och går aldrig under 300.

Även om canvas är mer förlåtande så måste ett högre dpi ge ett bättre resultat, eller?
dpi är ju bildpunkter per tum, så för större utskrifter som är tänkta att huvudsakligen betraktas på längre avstånd än små utskrifter, skulle det ju vara att färre dpi behövs.

Det som däremot behövs för större utskrifter är fler bildpunkter.


Varför inte göra så här?

- Välj en storlek på utskriften i samma bredd/höjdformat som bilden, t.ex. 150 x 50 cm. Räkna om vad detta blir i tum (59" x 19,7")

- Notera hur stor bilden är i bildpunkter mätt, t.ex. 6000 x 2000.

- Räkna ut vilket dpi du får (6000p / 59" = 101,7dpi)

- Se hur en liten bild eller ett bildutsnitt, utskriven med denna dpi-inställning på t.ex. ett A4, ser ut på en halv meters avstånd. Bedöm själv om det är tillräckligt bra. Jag tror det skulle vara det, men jag har inte så mycket erfarenhet utskrifter och speciellt inte canvas...
 
ANNONS