Annons

Foto på en järnväg - Hur gör man för att fota den i gyllene snittet??

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Foto på en järnväg - Hur gör man för att fota den i gyllene snittet??

Ja hur gör man?
Eller om man vill ta på tex en trave med timmer som ligger vid skogskanterna nu på våren?
Hur ska man göra då för att få den i gyllene snittet?
Nån som har något tips?
Du får gärna skriva om jag kan tänka på något särskilt vis för att lyckas ta bilder i gyllene snittet...
Tack på förhand
 

Melmis

Aktiv medlem
Hur gör man för att fota i gyllene snittet?

Tex en järnväg? Rak eller kurvig..
Jag vet hur man placerar ett motiv, så som tex en flaska eller vad som helst, för att få det i gs.
Jag skulle behöva fotoexempel och berättat för mig hur det går till.
Svårt tycker jag än så länge hur jag ska göra. Jag behöver hjälp.
Väldigt tacksam för svar
 

Minita

Aktiv medlem
Har inget exempel att ladda upp men en väg, järnväg, stig osv lägger man vanligtvis diagonalt i bilden. Från nedre vänster/höger hörna och in i bilden. Gärna ett föremål i förgrunden som en sten, en växt eller liknande för att få djup i bilden. Likaså är idealet att lägga det ljusaste i bilden längst in dit linjerna i bilden leder.

Sedan finns det de fotografer som bryter mot dessa "regler" och bilderna blir smakfulla/estetiska ändå.

Detta var det närmsta som jag kan komma på i all hast.

http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=47&pos=3
 

erro.se

Aktiv medlem
En förenkling av gyllene snittet är att dela in bildytan i 9 rutor: 3 på höjden och 3 på bredden. Du får då 4 skärningspunkter som ligger 1/3 in i bilden. Placera huvidmotivet i närheten av någon av dessa punkter.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
En förenkling av gyllene snittet är att dela in bildytan i 9 rutor: 3 på höjden och 3 på bredden. Du får då 4 skärningspunkter som ligger 1/3 in i bilden. Placera huvidmotivet i närheten av någon av dessa punkter.
Hmm.. tydligen ska det där vara den s.k tredjedelsregeln ;)
Nån verkar ha sagt att de är väldigt lika, men inte samma sak.
Fast personligen skulle jag hålla med dig alla dagar på året. =)
 

erro.se

Aktiv medlem
Med tredjedelsregeln får man skärningspunkter vid 33% och 66% av bildens bredd eller höjd.

Med gyllene snittet får man skärningspunkter vid 38% och 62% av bildens bredd eller höjd, d.v.s. lite närmare bildens mitt.

Gyllene snittet baseras för övrigt på Fibonaccis talserie, där varje nytt tal är summan av de två föregående:

1
2
3
5
8
13
21
34
55
89
144

Kvoten mellan två tal närmar sig hela tiden 1,618 (eller omvänt 0,618) d.v.s. ca 38% eller 62% beroende från vilket håll man ser det.

Den textmässiga förklaringen är "den lilla förhåller sig till den stora som den stora gör till totalen". Till exempel att en kortsida förhåller sig till en långsida på samma sätt som långsidan förhåller sig till summan av sidorna.
 

Melmis

Aktiv medlem
Med tredjedelsregeln får man skärningspunkter vid 33% och 66% av bildens bredd eller höjd.

Med gyllene snittet får man skärningspunkter vid 38% och 62% av bildens bredd eller höjd, d.v.s. lite närmare bildens mitt.

Gyllene snittet baseras för övrigt på Fibonaccis talserie, där varje nytt tal är summan av de två föregående:

1
2
3
5
8
13
21
34
55
89
144

Kvoten mellan två tal närmar sig hela tiden 1,618 (eller omvänt 0,618) d.v.s. ca 38% eller 62% beroende från vilket håll man ser det.

Den textmässiga förklaringen är "den lilla förhåller sig till den stora som den stora gör till totalen". Till exempel att en kortsida förhåller sig till en långsida på samma sätt som långsidan förhåller sig till summan av sidorna.
Tack för svaret. Lite klurigt det där tycker jag allt:)
har du någon bild du kan referera till?
Blir det att man lägger tex järnvägen som jag pratat om diagonalt från kant till kant i bilden? Eller kan man lägga den på något annat sätt?
 

Melmis

Aktiv medlem
Diagonalt, kanske en sån här bild...
Tack för svar och bild....
Jag provade lägga bilden på en sida där man kan mäta gyllene snittet och då följer järnvägen på bilden inte riktigt. Den börjar bra, men den skulle varit från kant till kant för att stämma helt. Man behöver ju inte följa hela vägen ut, men den här hamnade lite mer åt höger än vad det visade att gyllene snittet skulle gå.
Hur noga är det egentligen?
 

Walle

Aktiv medlem
Att känna till "reglerna" innebär inte att man måste följa dom slaviskt, tvärt om! Att känna till kompositionsreglerna innebär att man kan bryta mot dom medvetet där det är lämpligt.

Sen ska man inte se reglerna som just regler, då blir man fruktansvärt låst, se dom som riktlinjer!

Att alltid placera huvudobjektet enligt gyllene snittet är inte på något sätt en garanti för bra bilder, så jag tycker inte att du ska haka upp dig på det allt för mycket.

Använder du Lightroom så kan du ställa om beskärningsverktyget att visa guide-linjer för diverse olika kompositionsregler.
 

digitell

Aktiv medlem
Tack för svar och bild....
Jag provade lägga bilden på en sida där man kan mäta gyllene snittet och då följer järnvägen på bilden inte riktigt. Den börjar bra, men den skulle varit från kant till kant för att stämma helt. Man behöver ju inte följa hela vägen ut, men den här hamnade lite mer åt höger än vad det visade att gyllene snittet skulle gå.
Hur noga är det egentligen?[/QUO

Inte ett dugg noga, huvudsaken är att man själv är nöjd med bilden. Och min bild på dressinen råkade bara bli som den blev och i de flesta fall faller det sig naturligt hur en bild skall tas.
 

erro.se

Aktiv medlem
Två rutnät som visar tredjedelar och gyllene snittet. Som synes ger gyllene snittet linjer något närmare bildens mitt.

Idén är alltså att huvudmotivet ska placeras i närheten av någon av de fyra platser där linjerna korsar varandra.

Det är som sagt inga strikta regler utan snarare tumregler. Framför allt kanske en påminnelse om att man kanske inte ska lägga sitt huvudmotiv precis mitt i bild. Men återigen, det finns inget som säger att man inte får ha motivet mitt i bild.

"Reglerna" är väl främst tänkta för bilder där man har ett huvudmotiv i en viss punkt, t.ex. ett ansikte. Att placera ett helt järnvägsspår enligt dessa regler kanske är svårare... men man kan väl kanske tänka att spåret ska gå via två diagonalt placerade punkter.
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
Här är t.ex. ölglaset placerat lite neråt till höger och passar in rätt bra både vad gäller tredjedel och gyllene snitt.

Kanske inget perfekt exempel eftersom huvudmotivet är ganska stort, men bara nåt jag råkade hitta lite snabbt.
 

Bilagor

ANNONS