Annons

Hjälp med redigering av grådassiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Har ni några tips för att liva upp gråa bilder. Så att det vita blir mer rent exempelvis. Bilder som blivit för mörka helt enkelt o som behöver ljusas och fräschas upp.

Vad gör ni för att liva upp sådana här bilder?

Använder Photoshop.

Mkt tacksam för tips!
 

iBoat

Aktiv medlem
Det första som slog mig var att den saknar värme. Även kontrast saknades. Gillar du exemplet så säg till, så kan jag beskriva hur jag gjorde.
 

Bilagor

wfrank

Aktiv medlem
Det finns såklart mycket du kan göra beroende på vad du vill uppnå. En enkel Levels (alt. "curves") är starten för de flesta. Här en enkel justering av histogrammet (med Levels alltså), nedanför finns ditt original. För (ännu) mustigare färger skulle jag rekommendera Vibrance. Det är ett lite smartare alternativ till Saturation (mättnad) som arbetar på de områden som inte är lika mättade.

my cents...
 

Bilagor

Kalle_B

Aktiv medlem
jag ändrade lite i kontrasten, gjorde lite ändringar i kurvorna, skärpte bilden något, använde burn and dodge för att ljusa upp fjärilen lite och mörka ner bakgrunden lite. Då framhävs motivet, du får ett större djup och ögat dras till det primära i bilden.

Kanske lite väl överdrivet, men du förstår poängen i alla fall
 

Bilagor

Kalle_B

Aktiv medlem
Hoppas verkligen inte du misstycker eftersom det är din tråd, men eftersom du verkar vara intresserad av fjärrilar så var jag bara tvungen att visa dig dessas två sötnosar!
 

Bilagor

xlxl67

Aktiv medlem
Tack till er. Superbra tips. Precis så här jag vill fräscha upp bilderna!
Ska testa:)

Wilhelm Frank: Vibrance är ett val i Photoshop?
Levels/curves tror jag att jag hittar.

Kalle Bexelius : Jättesnygg bild du tagit!
Var finns "burn and dodge"?
 

wfrank

Aktiv medlem
Jodå, vibrance tror jag kom med CS4, har du en äldre version hittar du det i Camera Raw där det funnits längre.

Ett tips för Levels (fungerar också på Curves) är att hålla ned ALT-tangenten när du drar i reglagen. På så sätt kan du se att du inte bränner ut eller skapar oönskade helsvarta områden. Ibland vill man bearbeta bakgrunden annorlunda än fjärilen (/objektet). Då är layer masks oerhört kraftfullt. På så sätt kan du göra en Levels (eller vad som helst) på bakgrunden, och en helt annan på objektet.

Bredvid dodge/burn (mycket användbara som påpekats) hittar du dessutom "sponge tool" som ökar/minskar färgmättnaden så lokalt du vill.
 

kallgren

Aktiv medlem
Jag tror nog att dodge och burn är det du behöver, annars finns det ju oändligt med möjligheter i photoshop.

Här fixade jag till kontrasten med histogrammet i camera raw samt lade till lite vinjettering.

Det är dock nästan bara vinjetteringen som märks på den redigerade versionen, i och med att jag skärpte den oredigerade efter att jag miskade storleken såg den genast bättre ut.
 

Bilagor

lumor_

Aktiv medlem
Tycker att en del verkar vara lite väl ängsliga för att bränna ut högdagrar ibland. Om det ger mer punch till bilden gör det inget om det saknas lite teckning. Ofta bra att ha teckning i originalbilden såklart (då kan man ju välja själv hur långt man vill gå i efterbehandlingen).
 

Bilagor

Senast ändrad:

kallgren

Aktiv medlem
Tycker att en del verkar vara lite väl ängsliga för att bränna ut högdagrar ibland. Om det ger mer punch till bilden gör det inget om det saknas lite teckning. Ofta bra att ha teckning i originalbilden såklart (då kan man ju välja själv hur långt man vill gå i efterbehandlingen).
Det är ju såklart en smakfråga, själv tycker jag att ditt exempel känns lite orealistiskt med den höga kontrasten, fast det skiljer ju tyvärr mycket från skärm till skärm också.
 

lumor_

Aktiv medlem
Det är ju såklart en smakfråga, själv tycker jag att ditt exempel känns lite orealistiskt med den höga kontrasten, fast det skiljer ju tyvärr mycket från skärm till skärm också.
Jo, det är klart att det är orealistiskt. Verkligheten är grådaskig och kontrastlös ;)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Skulle bara tillägga att - eftersom det ser ut som om det saknas lite rött i alla bilder (alla bilders vitbalans drar åt mörk cyan) kanske du skulle ta och kolla upp så att färghanteringen går "rätt" till?

Så här ungefär BRUKAR det se ut när man tar en bild som har Adobe RGB och ignorerar färgprofilen så att systemet tror att det är en sRGB.

Men det är klart - det finns ju mycket att göra även efter att man sett till att detta går rätt till... Photoshop är ett kraftfullt program, men det kan ta en stund innan man lär sig vilka arbetsmetoder som ger de resultat man själv vill ha.

Bild 1 & 2:
orginal, och min tolkning på skärpa/kontrast

Bild 3 & 4:
Kanske de intressantare bilderna. Här visar jag vad som händer när jag tar bilden, och "ger" den Adobe RGB som färgprofil. 3 är orginal, sRGB, 4 är orginal, "assign" ARGB, "convert to" sRGB.

Kolla vad du har kameran inställd på. Vill du fortsätta köra ARGB (vilket jag rekommenderar) så får du titta över hur ditt datorsystem hanterar färgprofiler - det finns "tutorials" om detta här på FS nånstans som någon säkert kan länka till.

MVH/J
 

Bilagor

ANNONS