Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Poängen, som de flesta utom de allra mest insnöade fanboysen brukar kunna inse, var att alla High-end-produkter har sin egen nisch, med sina respektive för- och nackdelar.
Jag har aldrig förnekat att det finns unika fördelar med N8 och kan absolut förstå att folk väljer N8 just därför. Men jag har, som sagt, svårt att tro att någon väljer N8 för att det medföljer ett gratis bildredigeringsprogram. Min kommentar till ditt inlägg handlade ju om att det du radade upp i vissa delar inte var sant, i andra inte relevant. (Apropå "insnöade fanboys" är det väl typiskt för just sådana att använda osanna och/eller irrelevanta argument för att få en viss apparat att framstå som intressantare än den är.)

Däremot kan jag förstå att anslutningsmöjligheterna -- tillsammans med kameran och möjligen batteritiden -- för vissa användare kan vara avgörande för ett köpbeslut.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Sen har jag väldigt svårt att tro att någon skulle välja mobiltelefon utifrån kravet att den har "förinstallerad, gratis programvara" för att redigera bilder. Eller att den har en inbyggd fm-sändare -- har du öht provat att köra musik från musikspelare till bilradion med fm-sändare?
Jag kommer aldrig köpa en telefon utan FM-sändare, använder den när jag åker bil,båt är hemma hos någon och vill spela musik utan att ha sladdar med.. ovärdeligt!
Fm-mottagare är inte lika viktigt men kan vara bra att ha där det inte finns 3-g täckning men då måste man väl ha hörlurar inkopplade som antenn??
 

Per

Aktiv medlem
Min kommentar till ditt inlägg handlade ju om att det du radade upp i vissa delar inte var sant, i andra inte relevant. (Apropå "insnöade fanboys" är det väl typiskt för just sådana att använda osanna och/eller irrelevanta argument för att få en viss apparat att framstå som intressantare än den är.)
Höredudu - lite vekt att påstå att jag ljuger - jag radade upp några tänkbara saker som någon, inte nödvändigtvis du eller jag, skulle kunna sakna hos Iphone (såsom Marcus i förra inlägget..). Var det nån av sakerna som var fel, och faktiskt finns hos Iphone?

Per - tveklöst insnöad Fanboy
 

ErlandH

Aktiv medlem
Var det nån av sakerna som var fel, och faktiskt finns hos Iphone?
Du skrev att man med en Iphone inte kan:
- strömma musik till bilradion mha FM-sändare.
- lyssna på FM-radio.
- synka sina kalendrar, epostkonton mm helt gratis.
Vad jag kan förstå är inget av detta sant.

Dessutom påstod du att Iphone:
... är oförskämt dyr.
Det kan man iofs tycka, men i så fall tycker man nog att N8 också är oförskämt dyr. Prisskillnaden är inte speciellt stor -- 20 kr i månaden med ett typiskt Teliaabonnemang.
 

Per

Aktiv medlem
Verkligen?
Du menar att Iphone har FM-sändare och FM-radiomottagare, vilket naturligtvis var vad jag syftade på?

För mig är priser inklusive abonemang helt ointressant, och dessutom ett hopplöst sätt att jämföra priser på, men om Telia vill att man pröjsar lika mycket för ett abonemang med en N8 som med en Iphone så är det väl en rejäl ripoff?

Vad skulle det kosta mig att få hem en olåst Iphone 4 som på alla vis är 'svensk'?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Verkligen?
Du menar att Iphone har FM-sändare och FM-radiomottagare, vilket naturligtvis var vad jag syftade på?

För mig är priser inklusive abonemang helt ointressant, och dessutom ett hopplöst sätt att jämföra priser på, men om Telia vill att man pröjsar lika mycket för ett abonemang med en N8 som med en Iphone så är det väl en rejäl ripoff?

Vad skulle det kosta mig att få hem en olåst Iphone 4 som på alla vis är 'svensk'?
1. Jag menar givetvis att man med en Iphone kan strömma musik till bilradion mha FM-sändare, lyssna på FM-radio samt synka sina kalendrar, epostkonton mm helt gratis.
2. Finns det något annat sätt att jämföra priser på än att se efter vad det faktiskt kostar?
3. Någon Iphone som "på alla vis är 'svensk'" finns givetvis inte, lika lite som N8 kan vara det. Om du menar att du vill ha en Iphone 4 som du obehindrat kan använda i Sverige så skulle det kosta ungefär 5600 kr.
 

ErlandH

Aktiv medlem
I det här albumet finns bilder som sägs jämföra N8 med Ixus 130. Ser ganska bra ut.

Å andra sidan har jag läst ett par nya recensioner där N8s mjukvara får ganska hård kritik. I en av dem var slutklämmen ungefär: "Den som aldrig använt någon annan smartphone kommer nog att tycka att N8 är helt okej".
 

Kalle_B

Aktiv medlem
I det här albumet finns bilder som sägs jämföra N8 med Ixus 130. Ser ganska bra ut.

Å andra sidan har jag läst ett par nya recensioner där N8s mjukvara får ganska hård kritik. I en av dem var slutklämmen ungefär: "Den som aldrig använt någon annan smartphone kommer nog att tycka att N8 är helt okej".
Då kommer den passa mig utmärkt då! Har funderat innan, men varit lite av en motståndare. Provade en kompis Iphone för kanske 1 år sedan och det kändes så klumpigt och fel allting. Segt och långsamt är det värsta jag vet. Antog då att alla touchtelefoner var lika långsamma. Men i arbetet börjar jag inse att ma får tänka om och jag ser nu istället fördelarna. vem vet, kanske jag blir helt omvänd! Jag är inte sämre än att jag erkänner mina misstag eller kan ändra mig! Skall dock vänta några veckor och se om det rapporteras in några fel då N8:an redan har fördröjts en gång...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Då kommer den passa mig utmärkt då! Har funderat innan, men varit lite av en motståndare. Provade en kompis Iphone för kanske 1 år sedan och det kändes så klumpigt och fel allting. Segt och långsamt är det värsta jag vet. Antog då att alla touchtelefoner var lika långsamma.
Det recensenten menade var alltså att N8 är segare och långsammare än andra smartphones i samma klass (t ex Iphone och HTCs androidmodeller).
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Trist & synd att många siter sågar den pga den inte är en iPhone :( men de vet förmodligen inte vad de talar om.

Ja jag klappa till och förbokade en N8:a i Lördags så då återstår det bara att vänta otåligt tills den kommer..

/ Magnus
 

nonno

Aktiv medlem
Jag kan inte riktigt förstå varför det är så viktigt att alla ska tycka lika? Alla har ju inte samma behov och då är det väl bra om det kommer ut olika typer av smartphones som kan vara starka inom olika områden. Trist då att det ska gå så långt att man måste fabricera bevis för att "skriva ned" egenskaper som är rätt ok hos den ena luren bara för att försöka få en annan lur att framstå som bättre.

Jag har valt N8 pga att den har i stort allt det jag behöver redan från start. De få tilläggsprogram jag kommer att vilja ha är gratis och lite mer utvecklade än vad konkurrenterna kan erbjuda här och nu. En obunden/olåst lur för bara 4795:- inkl frakt är ett mycket bra pris. Det är värt mycket att helt fritt kunna använda olika sim-kort. De Nokia-lurar som jag hittills haft, har haft ett fantastiskt bra ljud när jag jämfört med andra tillverkare. Jag hoppas att N8 kommer vara lika bra. Sedan verkar kameran vara mer än ok för att vara en mobil. Det ska bli riktigt intressant att fotografera, kan knappt bärga mig till slutet av nästa vecka då jag förmodligen får min "fjoll-orange" mobil. Hade jag valt svart eller grå, skulle jag fått mobilen tidigare.

Vad kul Magnus att du också beställt ett exemplar. Jag hoppas att vi blir nöjda båda två, trots allt så är det ju bara en mobiltelefon. ;-)
/Nonno
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Njäe men alla ska ju inte tycka olika, dock så är problemet att en del personers åsikter blir färgade pga de har nära samarbete med diverse andra tillverkare och leverantörer/sponsorer så deras reviews blir väldigt ensidiga och orättvisa av den anledningen. Medvetet eller omedvetet så svärtar de ned konkurrenter som kan vara bättre än deras favoriter.
Ungefär som vi har här på Fotosidan med en alldeles för stor del Apple och iPhone relaterade nyheter pga icke nämnbara orsaker. :(

Så du köper din N8 utan abbonemang ? jag hade tänkt göra det men behöver ju konstant access till internet i jobbet och då måste man ju ha abbonemang för annars kostar det skjortan. Vilka apps har du tänkt installera i din lur ? lite tips vore intressant. :)
Haha fjoll-orange :D jag tänkte mer att den har Telia-orange, dvs Telia's gamla färg innan de ändrade sin profil.

Ja o ja det ska bli skoj få en N8, inte enbart för kameran då men för att använda den som en mobil backup av kamerans minneskort, det och gratis gps är nog vad jag ser fram emot mest just nu. Naturligtvis blir det också bra att äntligen få en mobil som funkar! :)

/ Magnus
 

janke

Aktiv medlem
prisvärd

nokian måste ju vara väldigt prisvärd gemtemot iphone där den billigasre kostar 7700 med 16 gigabyte och 9000 för en med 32 gigabyte
 

Per

Aktiv medlem
Jag kan inte riktigt förstå varför det är så viktigt att alla ska tycka lika? Alla har ju inte samma behov och då är det väl bra om det kommer ut olika typer av smartphones som kan vara starka inom olika områden.
Instämmer. I mina ögon är en 'smartphone' smartare ju fler av de funktioner just jag värderar som den kan erbjuda, och ju fler av de prylar som just jag annars skulle bära runt på som den kan ersätta. Så länge både mobilernas innehåll och användarnas behov och önskemål varierar så känns det rätt ointressant att försöka härleda att någon telefon skulle vara generellt 'bäst' - i alla fall utifrån mitt perspektiv som enskild användare. Desto mer intressant tycker jag det är att dryfta vilka funktioner som erbjuds, hur väl de fungerar och vilka användningsområden de möjliggör. Så kan var och en värdera vad som erbjuds utifrån sina horizont.

För idag är ju telefonen så mycket mer än bara en telefon! För mig ersätter den redan kameran och gps'en som jag för bara några år sen betydligt oftare behövde ha med mig både på jobbet och fritiden. Och ju bättre de funktionerna blir desto oftare kan jag lämna de pryttlarna hemma. Eftersom jag är beroende av att kunna lysna på väderleksrapporter när jag inte har mobiltäckning några veckor om året så ersätter mobilen också en liten FM-radio. MP3-spelaren var det väl rätt länge sen man gömde i kökslådan, och eftersom jag alltid använder mobilen som musikspelare i bilen är jag rätt nyfiken på hur N8'ans FM-sändare fungerar - lite skönt vore det ju att slippa sladden. E-post, kalender, surf och viss Officehantering i mobilen är sånt som redan idag ofta skrotar behovet av en bärbar dator. Där anar jag stora möjligheter tack vare USB och HDMI på N8an, som jag hoppas kommer göra att mitt behov att ha en dator i väskan minskar ytterligare. Kanske börjar man rent av ha med ett blåtandstangentbord och en mus till mobilen i stället?
 

Per

Aktiv medlem
Just så!
För att tömma systemkameran och redigera, maila eller ladda upp några bilder måste det vara toppen. Eller för att slå ihjäl en timma på tåget med att putsa lite på listan över obesvarade mail. Eller för att skriva lite på den där rapporten som man aldrig verkar hitta tid till.
 

ErlandH

Aktiv medlem
nokian måste ju vara väldigt prisvärd gemtemot iphone där den billigasre kostar 7700 med 16 gigabyte och 9000 för en med 32 gigabyte
Priserna du tittar på har inte så mycket med verkligheten att göra, eftersom det handlar om gråimport som orseriösa handlare tar löjligt bra betalt för. Problemet är att Apple av nån konstig anledning vägrar sälja icke-bundna Iphone i Sverige. I många andra länder, t ex Danmark, Norge, Finland och Storbritannien kostar en Iphone 4 ungefär 5500 kr.

Och hos Telia kostar Iphone 4 20 kr mer i månaden än N8 med samma abonnemang.
 

J-Bq

Aktiv medlem
Lite priser från Finland. Tyvärr är det från olika operatörer. Iphone 4 från Elisa och Nokia N8 från Saunalahti. I princip är det samma bolag.

Iphone 4 16 Gb 589 € = 5*448.0 SEK
Iphone 4 32 Gb 689 € = 6*373.0 SEK
Nokia N8 456 € = 4*217.8 SEK

Detta är alltså priser utan abonnemang och lås.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att N8:an är sämre än iPhone, HTC m.fl. i en en hel del avseenden, men en del "recensenter" verkar faktiskt ha spårat den här gången, gsmarena
 
ANNONS