Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Photocon

Aktiv medlem
Kusligt med sådan här typer!
Min sambo var i funderingar på en Eos 550D och jag hittade en i trakten av Östersund!!!
Mailade med den här figuren för att kolla in hur det låg till.
Jo...det var hans sambo som skulle sälja och det var ett kit med EF-S 55-200, EF-S 18-55 samt kamera huset.
Jag svarade..."kanon, får jag dina adress uppgifter så kommer jag." Då blev det tvärtyst! Hörde inte av den typen nåt mer. Kanske är ett bra sätt att testa de här Blocket "säljarna".

Har själv precis sålt min Eos 40D samt batterigrepp på Blocket så jag finns i den där gruppen Blocket säljare...=)
Kusligt, javisst! Med risk för att kallas mjuk hävdar jag att sådana här personer är i starkt behov av vård. Orsak: De saknar helet enkelt empatikänsla och fattar förmodligen inte hur mycket jävelskap de ställer till när de lurar av människor surt ihopsparade slantar. Detta trots att de förmodligen själva är i stort behov av pengar. Empatibrist är ett stort tecken på psykopati där personen tror sig stå över vanliga lagar.

Dock medför det en annan allvarlig konsekvens: Alla som vill sälja något på Blocket blir snart dragna över en kam som i alla fall potentiella bedragare.

Förr sålde och köpte jag på Blocket, men absolut inte nu längre. Fick så många konstiga svar samt även erbjudanden om att köpa kameror i "nyskick" till rena langningspriser. Blev också lurad på 20.000:- och polisanmälde. Polisen stod maktlös. Sedan dess aldrig mer Blocket utom då från företag som lagt ut sina annonser där.

Å andra sidan är allt jäkelskap som förekommer via Blocket rena sandlådan jämfört med vad Kameraexperten genomförde i slutet av 2008. Någon månad innan jul annonserade man i många stora fototidningar. Däribland FOTO med två och en halv helsida (kostar mycket med sådan annons). Jag vet inte hur många som blev lurade på att förskottsinbetala avsevärda belopp utan att få något levererat.

De kunde hålla på så, trots misstankar en längre tid eftersom enstaka personer fick leverans och enstaka fick pengar tillbaks, men den stora majoriteten blev blåst. på miljonbelopp.
 

Photocon

Aktiv medlem
VAd tror ni om det här:
http://www.blocket.se/gavleborg/Canon_EOS_5D_Mark_II___Canon_EOS_7D_32216606.htm?ca=11&w=3

Känns lite bakant bekant på något sätt, eller?

/ David
Behöver inte vara något bedrägeri. Men om jag varit spekulant på en 7D så hade jag reagerat för priset tillsammans med 2 objektiv. Bara objektiven som är 7 månader gamla borde ha ett pris på 2500+3500=6000:-. Kamerahuset 7D som också är 7 månader med 6000 exp borde inbringa mer än resterande 3000:- som skulle ge uppgiven slutsumma 9.000:-
Priset på 5DMKII är väl okej.
Däremot kan INGEN kamera sägas vara i nyskick efter 10.000 exponeringar.

Utdrag ur annonsen:

"Canon EOS 7D kamerahus
Canon EF 50/1.4 USM
Canon EF 100 F/2,8 USM Makro

Allt är inköpt i Augusti 2010. Utrustningen är mycket välskött därav i jättefint skick. Har fungerat utanproblem hela tiden. Kameran har gjort ca 6000 exponeringar. Pris: 9000:- för allt."

--------------------------------------------------

"Canon EOS 5D Mark II Kamerahus.

Inköpt i Augusti 2010. Den har gjort ca
10.000 exponeringar och är i nyskick. Den har fungerat utan problem hela tiden.

Pris: 12.000"

Men det står ju var och en fritt att kontakta säljaren och kolla läget. Jag vill inte skriva att "det känns bekant" direkt. Säljaren kan ju faktiskt blivit i akut behov av pengar och det känns lite farligt att ange annonser (som kan vara hur hederliga som helst) som ev misstänkta.

Dock skickar paketet med 7D en varningssignal till mig. Men jag skulle aldrig döma utan att kollat själv.
 

davidSthlm

Medlem
Behöver inte vara något bedrägeri. Men om jag varit spekulant på en 7D så hade jag reagerat för priset tillsammans med 2 objektiv. Bara objektiven som är 7 månader gamla borde ha ett pris på 2500+3500=6000:-. Kamerahuset 7D som också är 7 månader med 6000 exp borde inbringa mer än resterande 3000:- som skulle ge uppgiven slutsumma 9.000:-
Priset på 5DMKII är väl okej.
Däremot kan INGEN kamera sägas vara i nyskick efter 10.000 exponeringar.

Utdrag ur annonsen:

"Canon EOS 7D kamerahus
Canon EF 50/1.4 USM
Canon EF 100 F/2,8 USM Makro

Allt är inköpt i Augusti 2010. Utrustningen är mycket välskött därav i jättefint skick. Har fungerat utanproblem hela tiden. Kameran har gjort ca 6000 exponeringar. Pris: 9000:- för allt."

--------------------------------------------------

"Canon EOS 5D Mark II Kamerahus.

Inköpt i Augusti 2010. Den har gjort ca
10.000 exponeringar och är i nyskick. Den har fungerat utan problem hela tiden.

Pris: 12.000"

Men det står ju var och en fritt att kontakta säljaren och kolla läget. Jag vill inte skriva att "det känns bekant" direkt. Säljaren kan ju faktiskt blivit i akut behov av pengar och det känns lite farligt att ange annonser (som kan vara hur hederliga som helst) som ev misstänkta.

Dock skickar paketet med 7D en varningssignal till mig. Men jag skulle aldrig döma utan att kollat själv.
Jodå. Det var samma kille. Jag kontaktade honom under ett annat namn, samma kontonummer etc. Den enda metod som var möjlig för köp av kameran var att sätta in pengar på hans konto i förskott.

Det gick inte att besöka honom eftersom han jobbade, hade inte tid etc. Han ville inte använda internetgirot då detta var för vanskligt för honom eftersom en köpare kunde hävda att kameran var trasif eller inte kommit fram när etc.

Jag är helt inställd på att åka dit på tisdag och söka upp honom hemma, på hans jobb, hos släktingar etc. tills han betalat varenda öre till både mig och den köpare han är skyldig 13 500 kr. Känns som om någon måste sätta ned foten en gång för alla, han har ju uppenbarligen nya annonser ute redan.
 

Plingis

Ny medlem
Jodå. Det var samma kille. Jag kontaktade honom under ett annat namn, samma kontonummer etc. Den enda metod som var möjlig för köp av kameran var att sätta in pengar på hans konto i förskott.

Det gick inte att besöka honom eftersom han jobbade, hade inte tid etc. Han ville inte använda internetgirot då detta var för vanskligt för honom eftersom en köpare kunde hävda att kameran var trasif eller inte kommit fram när etc.

Jag är helt inställd på att åka dit på tisdag och söka upp honom hemma, på hans jobb, hos släktingar etc. tills han betalat varenda öre till både mig och den köpare han är skyldig 13 500 kr. Känns som om någon måste sätta ned foten en gång för alla, han har ju uppenbarligen nya annonser ute redan.
Är det någon som anmält honom till blocket? Tycker det är konstigt att samma man kan lägga ut flera annonser när så många blivit lurade på pengar.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag är helt inställd på att åka dit på tisdag och söka upp honom hemma, på hans jobb, hos släktingar etc. tills han betalat varenda öre till både mig och den köpare han är skyldig 13 500 kr. Känns som om någon måste sätta ned foten en gång för alla, han har ju uppenbarligen nya annonser ute redan.
Ett tips om du vill hitta honom enkelt är att försöka hitta en brevbärare på hans ort, brevbärare verkar ha väldigt bra koll på vem som bor var och hur släktträden ser ut.
 

davidSthlm

Medlem
Ett tips om du vill hitta honom enkelt är att försöka hitta en brevbärare på hans ort, brevbärare verkar ha väldigt bra koll på vem som bor var och hur släktträden ser ut.
Jag vet redan var han bor, jag vet var han jobbar, var hans mamma och hans släktingar bor - så det är inte problemet. Senast idag hörde han av sig och lovade att pengar skulle finnas på både mitt och den nya köparens konto senast imorgon måndag.

Som tidigare nämnt (lås tråden) var han ju väldigt upprörd över att jag kontaktat hans mamma då han slutade höra av sig, och nu senast tyckte han att jag skickat för många sms för vad som i hans ögon var struntsummor (1000 kr för mig och 13 500 för den nya köparen). Med tanke på att han tyckte tyckte mina sms var "trakasserier" lär han inte vara helt nöjd med att jag besöker hans hem, jobb och släktingar på tisdag.

Till alla som hyser några som helst tvivel om att detta verkligen skulle vara den person som nu sitter uppe i Harmånger med mina, den nya köparen och säkerligen många andras pengar - läs mina tidigare inlägg. Jag skulle aldrig ens fundera på att åka dit om jag inte hade belägg för att detta är den person som är skyldig mig pengar. Jag har dessutom alla mail, sms, kontoutdrag och två inspelade telefonsamtal. Det är inte direkt svårtolkade data om jag säger så.

Jag har sagt det många gånger tidigare i denna tråd - med tanke på den här killens arbete och familjesituation skulle det verkligen förvåna mig om han inte betalar nu på måndag. Jag vet vem han är, var han och hans släktingar bor, var han jobbar - och han vet att jag har den här informationen. Jag har redan fått igen 12 000 av mina 13 000 kr efter att ha kontaktat hans mamma, så uppenbarligen är han inte helt bekväm med att vad han sysslar med ska komma till andras kännedom. Om det är jobbigt att mamma vet, tänk bara när chefen på jobbet, samtliga släktingar och hans dotter får kännedom om hans förhavanden? Jag kan bara inte se att han skulle riskera sin förhållandevis ordnade tillvaro över de här beloppen.

Hur som helst tänker jag inte fundera över det här längre. Jag har bokat två biljetter till på tisdag, och är inställd på att det kommer att bli av. Han har fram tills bankerna stänger på sig att betala allt han är skyldig mig och den nya köparen. Är detta inte gjort kommer jag först att ringa hans mamma igen, skicka över samtliga bevis och ge henne eller någon annan chansen att redo upp situationen å sin sons vägnar. Fungerar inte detta kommer jag att åka upp med min kompis ex-polisen och söka upp honom på plats.

Och självklart är den nya annonsen anmäld till Blocket, precis som de två övriga.
 

David G

Aktiv medlem
Sälja i gbg, konto i uppsala?

Jag har också 8381-6 hur gör man för att ändra det? Kan man ändra det utan att öppna ett nytt konto? Nån gång har jag haft ute annons på blocket i Göteborg eftersom det är en större stad än Uppsala, verkar detta misstänkt?

Känns ju lite skumt om andra tror att man är bedragare bara för att man har kvar samma bankkonto nummer som antagligen mina föräldrar valde åt mig en gång i tiden.

Borde jag kanske knalla in på Swedbank i Kungälv och skaffa ett annat nummer? Kanske skaffa ett bankonto i alla sveriges större städer som jag råkar befinna mig i?

Är det verkligen så onormalt att man behåller sitt gamla kontonummer om man flyttar? Jag har fyra bankkonton, och vad jag vet så är alal öppnade nån stans i Uppsala. jag har ju inte sett det som ett problem eftersom man nästan aldrig behöver besöka ett bankkontor utan kan sköta allt via datorn var man än befinner sig.







Ända gången jag besökt ett bankontor på senare tiden rörande in/utsättnign av pengar var i sommras när jag samam dag som jag skulle flyga från Göteborg fick veta att dom fått in den sista(?) sony A500 hos Scandinavianphoto i Mölndal, Så det blev att skynda sig till SEB i kungälv för att ta ut kontanter så jag hann köpa kameran innan flyget gick. Jag hadde ju inte tid att vänta en dag på överföringen från SEB till Swedbank där jag har betalkort.

Ingen ifrågasatte min identitet och rätt att ta ut pengar fast jag var helt okänd på bankkontoret. Ganska märkligt egentligen. Jag har även hämtat ut ett nytt körkort utan att visa upp giltig id-handling eftersom den enda id-kort jag hadde var det gamla körkortet som ju var 10 år gammalt och redan var ogiltigt!

Och vill ni veta vad nån annan har för konton och vad som finns på dom så kan ni testa att bara gå in på ett bankkontor och fråga om lite konto information så börjar dom bläddra i sina datorer och ser vad som hänt på kontot, löne-insättnignar och eventuelle lån m.m. Minnst två gånger har jag diskuterat min ekonomi med bank personalen utan att behöva visa id-handling. Jag bara sa mitt namn och person-nummer och sen satt vi där och blädrade bland kontona och diskuterade mina inkomster och utgifter.
 

davidSthlm

Medlem
En uppdatering:

Jag har nu fått de pengar säljaren varit skyldig mig, då denne satte in de sista 1000 kr till mig. Återstår nu den nya säljarens 13 500 kr, och jag kommer att göra allt jag kan för att även denna person ska få sina pengar tillbaka.

Avslutningsvis tror jag att man kan säga att min bedömning av situationen och köparen var ganska korrekt. Tydligen har han även hittat till detta forum, vilket inte gör mig någonting. Kan man inte stå för sina handlingar och göra rätt för sig ska man heller inte förarga sig över att andra får vetskap om det. Inga personuppgifter är utlämnade i denna tråd, vilket jag heller inte rekommenderar andra att göra. Dock uppmanar jag självklart alla att fortsätta kampen mot de fåtal som förstör andraandsmarknaden för oss andra.

Jag kommer som sagt att följa upp hur det går för den andra köparen, och ge de stöd jag känner att jag kan. Med facit på hand borde denne nya köpare egentlgen inte ha sämre förutsättnngar än mg att få tillbaka sina pengar, om han inte redan hunnit göra av med dem. Förhoppningsvis kommer jag att kunna skriva här inom en snar framtid att även dessa pengar är återbetalade. Då är detta utagerat och klart för mig, men inte innan.
 

little_mac

Aktiv medlem
Undvik affärer med personer som utger sig för att heta:

Lars Mikael Källström

Erik Robert Lundström

Stefan Esbjörn Melin

Bedragaren uppger konto:

Swedbank

Clr. 8381-6

Konto. 983 843 096-6

Personen i fråga har en intränad rutin och är mycket trovärdig. Antingen säljer han sin eller sin sambos pryl, mest troligt en kamera (Nikon eller Canon) eller en dator (Macbook). Priset är bra men inte för bra för att vara sant. Han vill att du lämnar namn och telefonnummer så ringer han upp. Han kommer att skicka en bild på sitt körkort, hemnummer (som bara tutar upptaget eller inte fungerar och inte är reggat), mobilnummer (som pekar på personen i fråga och på en adress som verkar stämma). Efter en sökning på birthday.se, ratsit.se, hitta.se och eniro.se så kommer alla uppgifter att stämma överens. Han kan också visa upp kvitto. Allt detta är förfalskat. Bedragaren kan bland annat nämna att han har barn och att de spelar innebandy. Om han fått betalt så påstår han sig ha "glömt kvittot med kollinummer i firmabilen".

Det förekommer idag (22/2) fortfarande annonser på blocket som läggs ut av denna person.

Jag lämnar ansvaret till att maska uppgifterna i detta inlägg till forumets moderatorer.

Har du blivit lurad av denna person så kontakta mig på min privata mail.
 
Senast ändrad:

little_mac

Aktiv medlem
Nya namn och nya bankuppgifter känt som personen i fråga använder sig utav:

Fredrik Algot Johansson

Mikael Per Sandberg

Ulf Patrik Andersson

Lars Mikael Källström

Bank: Nordea
Clear: 3471
Konto: 2178647
 

clawfinger

Aktiv medlem
Personen tycks ha förkärlek för dubbla förnamn. Man kan fråga sig varför.
Enkelt svar på den frågan - Har låter äldre, samt ursvensk. Dessutom från landet i de norra delarna.
Allt för att ge ett mer ärligt och tryggt intryck så att du som köpare ska känna dig säker.

Handen på hjärtat, finns det mer ärliga människor än norrlänningar i vårt tankesätt ?
 

Photocon

Aktiv medlem
Du kan ha en poäng där. Smålänningar o Norrlänningar är visserligen kända för tjuvskytte, hembränning och tjuvfiske men står någonstans i den svenska folksjälen som symboler för hederlighet. En uppgörelse gäller. Räcker med ett handslag så ligger allt fast som berget vad gäller affärer.

Det är dock en idealiserad bild av verkligheten. Men även om gamla sanningar/tänkesätt är gamla har de en tendens att hänga kvar i medvetandet även om förhållandena ändrats.

Själv har jag köpt och sålt till personer med totalt utländska namn utan problem. Perfekta affärer med alla papper i ordning. EN gång har jag blivit lurad. Av en skåning med dubbelnamn.
 

Dan J.

Aktiv medlem
Antagligen har han ju snott namnen från verkliga personer, men vet inte vilket av förnamnen som är tilltalsnamn. Han tar därför det säkra före det osäkra och skriver ut båda. Ifall någon kollar upp namnet och får reda på den verkliga personens tilltalsnamn så kommer det ju att finnas med...
 

labbet

Avslutat medlemskap
Samma visa för mig. Jag och flera med mig har troligen anmält människan på Blocket och polisen.
Jag har också funderingar att besöka Falun, om det är där han bor.//Labbet
 

Haraldus

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att det inte händer så mycket om man anmäler bedrägerier till Blocket, Tradera eller polisen. I flera fall, som jag jobbat med, stöder säljsiterna bedragarna genom passivitet och förnekanden. Det finns även fall där säljsiterna direkt försvårar polisens utredning och eftersom straffvärdet är lågt så kan polisen oftast inte göra husrannsakan och beslagta datorerna för att säkra bevis. Dessutom är det troligen så att beslut om husrannsakan måste göras av domstol.
Om man vet vem bedragaren är och om man har ”klara papper” så är metoden att få tillbaka pengarna att dra ärendet till Kronofogden. Finns inga pengar kvar men om bedragaren har ett jobb så lägger Kronofogden upp en avbetalningsplan… Läs även här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=128717&highlight=Kronofogden
/Harald
 

little_mac

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att det inte händer så mycket om man anmäler bedrägerier till Blocket, Tradera eller polisen. I flera fall, som jag jobbat med, stöder säljsiterna bedragarna genom passivitet och förnekanden. Det finns även fall där säljsiterna direkt försvårar polisens utredning och eftersom straffvärdet är lågt så kan polisen oftast inte göra husrannsakan och beslagta datorerna för att säkra bevis. Dessutom är det troligen så att beslut om husrannsakan måste göras av domstol.
Om man vet vem bedragaren är och om man har ”klara papper” så är metoden att få tillbaka pengarna att dra ärendet till Kronofogden. Finns inga pengar kvar men om bedragaren har ett jobb så lägger Kronofogden upp en avbetalningsplan… Läs även här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=128717&highlight=Kronofogden
/Harald
Nu är det inte en ekonomisk fråga för oss som blivit bedragna utan det handlar snarare om rättvisa. Polisen har iallafall varit väldigt angelägna om de uppgifter vi kunnat dela med oss utav. Att påstå att polisen inte gör något är inte speciellt uppmuntrande ord. Jag skulle snarare uppmana de som blivit bedragna att organisera sig och sätta press på polisen tillsammans. I vårt fall har det gett resultat. Att däremot förvänta sig hjälp från någon säljsite lönar sig inte då det inte är deras ansvar. De friskriver sig också genom att uttryckligen uppmana till att aldrig betala i förskott. Vad man kan och ska göra när man stöter på en annons som är misstänkt är att anmäla denna till blocket då de i 8 fall av 10 tar bort annonsen.
 

clawfinger

Aktiv medlem
Nu är det inte en ekonomisk fråga för oss som blivit bedragna utan det handlar snarare om rättvisa. Polisen har iallafall varit väldigt angelägna om de uppgifter vi kunnat dela med oss utav. Att påstå att polisen inte gör något är inte speciellt uppmuntrande ord. Jag skulle snarare uppmana de som blivit bedragna att organisera sig och sätta press på polisen tillsammans. I vårt fall har det gett resultat. Att däremot förvänta sig hjälp från någon säljsite lönar sig inte då det inte är deras ansvar. De friskriver sig också genom att uttryckligen uppmana till att aldrig betala i förskott. Vad man kan och ska göra när man stöter på en annons som är misstänkt är att anmäla denna till blocket då de i 8 fall av 10 tar bort annonsen.
Rättvisa, vilken rättvisa är du ute efter. Fängelse ? Böter ? Känslan av att sätta dit honom ?
Som tidigare bevisat så händer det inte mycket fast ett stort antal personer anmäler samma person tyvärr.
Att personligen sätta dit honom eller brännmärka honom är att gå utanför lagen och det vill inte alla. Men vad ska du göra när lgens långa arm inte bryr sig, för det är det vad det handlar om. Prioriteringar och resursbrist gör att bedragare kommer att fortsätta att blåsa er OM ni inte gör något åt saken.
Att lägga ut namn, orter, tel nummer etc etc kommer alltid att hjälpa. Att ta personlig kontakt med honom/familj/jobb etc kommer definitivt att sätta press så att ni får tillbaka era pengar.
Så jag undrar - Vilken rättvisa vill du ha eller vill du ha tillbaka dina pengar ?
 
ANNONS