Annons

Ram för bildspel på affischstorlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Jag vet inte vad de heter men man har ju ofta sett sådana små bildramar som står på ens nattbord med växlande bilder.
Finns nåt liknande även för att ha det stort på väggen? Vad heter det i så fall och var hittar man det?
Tack på förhand!
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag vet inte vad de heter men man har ju ofta sett sådana små bildramar som står på ens nattbord med växlande bilder.
Finns nåt liknande även för att ha det stort på väggen? Vad heter det i så fall och var hittar man det?
Tack på förhand!
Datorskärm eller teve.
 

gatosi

Aktiv medlem
Nja, riktigt så hade jag inte tänkt. Utan mer nåt som man har över soffan MEDAN man tittar på teve.
 

knobloch

Aktiv medlem
På prisjakt.nu finns det en kategori som heter digitala fotoramar (Hem->Foto & Video->Fototillbehör->Digitala fotoramar.

Där kan du göra sökningar efter en massa kriterier, bl a bildstorleken. Du kan dock endast söka på upp till 32 tum (så jag antar att det inte finns något större). Du får endast en träff om du söker på 32 tum: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=355428
Priset på den är från 7368:-, så det är ju rätt saftigt om man jämför med en datorskärm eller tv.
 

gatosi

Aktiv medlem
Tack för länken!

Verkar som att jag är lite före min tid. Tänk om det fanns sådana stora digitala bildramar som automatiskt byter bild varje dag. Eller kanske varje vecka. Man vaknar och blir överraskad av dagens val! Kul, eller?
Och tänk om man kunde koppla den till internet och bli levrerad bilder via nätet från fotografer man köpte en uppsättning av! Skulle också kunna vara ett sätt att sälja bilder utan att man som fotograf behöver lämna ut ett minneskort med sina filer.

Men om jag nu köpte en sådan jätteram till mig själv, någon som har erfarenhet och vet om man också kan ställa in dem så att man har dem stående för bilder i stående format?

Synd att jag inte är uppfinnare.....
 

ErlandH

Aktiv medlem
Verkar som att jag är lite före min tid. Tänk om det fanns sådana stora digitala bildramar som automatiskt byter bild varje dag. Eller kanske varje vecka. Man vaknar och blir överraskad av dagens val! Kul, eller?
Och tänk om man kunde koppla den till internet ...
Precis som Magnus påpekade finns det redan och kallas datorskärm eller teve. Den smidigaste lösningen är kanske en Imac (inte så hemskt dyra om man köper en lite äldre modell beg) med väggfäste. Då kan du göra precis det du drömmer om.
 

gatosi

Aktiv medlem
Förlåt, jag är kanske för gammalmodig. Men ibland vill jag faktiskt ha bilder i en ram och inte bara glo på en dator eller teve (vilken jag inte ens har för den delen). Har ni datorskärmar hängande på typ sovrumsväggarna eller?
Säg inte ja nu, annars känner jag mig typ 80 år gammal.

Dessutom måste man ju sätta på en dator/teve så den visar nåt, så vitt jag vet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Förlåt, jag är kanske för gammalmodig. Men ibland vill jag faktiskt ha bilder i en ram och inte bara glo på en dator eller teve ...
Fast du skrev ju i första inlägget att du ville ha en stor digital "bildram"? En digital fotoram är en (väldigt enkel) dator med en bildskärm.
 

gatosi

Aktiv medlem
Ja, men det ska inte se ut som en dator. Och så skrev jag också att jag inte visste, vad den korrekta beteckningen är för det jag menar. Kan du vara snäll och försöka förstå vad jag menar i fall du möjligen har ett bra tipps eller idé?

Jag menar en ram som ser ut som en vanlig "analog" bildram men som man har digitala bilder i. De ramar som knobloch hänvisade till är ju lite så. De ska vara extrem platta, man ska kunna sätta upp dem var man vill, de ska sitta nära väggen, det ska vara diskreta kablar och sånt (om de nu behövs) och estetiskt (vilket inte en teve är i mina ögon).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, men det ska inte se ut som en dator. Och så skrev jag också att jag inte visste, vad den korrekta beteckningen är för det jag menar. Kan du vara snäll och försöka förstå vad jag menar i fall du möjligen har ett bra tipps eller idé?

Jag menar en ram som ser ut som en vanlig "analog" bildram men som man har digitala bilder i. De ramar som knobloch hänvisade till är ju lite så. De ska vara extrem platta, man ska kunna sätta upp dem var man vill, de ska sitta nära väggen, det ska vara diskreta kablar och sånt (om de nu behövs) och estetiskt (vilket inte en teve är i mina ögon).
Det finns tv-apparater och datorskärmar som ser ut på en massa olika sätt, till och med varianter med tjock träram som en traditionell tavla. Vill man att det ska se ut på ett visst sätt kan man ju själv sätta på en lämplig ram på t ex en Imac. Fördelen med Imac är just att man inte behöver fler sladdar än den till elurtaget och att den innehåller vettiga bildvisningsprogram, internetuppkoppling osv.

Den ram som "knobloch" länkade till är för övrigt 10 cm tjock, dvs mycket tjockare än en modern datorskärm, tv eller en Imac.
 

gatosi

Aktiv medlem
Det låter som om det finns Imac-skärmar som är ca. 1,50m höga och 1m breda. Är det så?
Jag är verkligen inte helt uppdaterad känns det som.
 

gatosi

Aktiv medlem
Se du, verkar som att jag måste drömma ett tag till, för att alla fördelar du nämnde med Imac finns ju inte för en tv. Och så vill jag helt enkelt inte ha en tv över min säng.
Men kanske någon teknisk begåvad lser det här och ser till att det blir en ny produkt på marknaden snart.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Och så vill jag helt enkelt inte ha en tv över min säng.
Men kanske någon teknisk begåvad lser det här och ser till att det blir en ny produkt på marknaden snart.
Om du inte vill ha en tv över din säng så vill du inte heller ha en digital fotoram över din säng -- eftersom det är samma pryl. Det enda som skiljer är mjukvaran.
 

erro.se

Aktiv medlem
En tunn platt-TV med USB eller minneskortläsare är antagligen den enklaste varianten.

Sen finns det förstås de som säljer "butikssystem", d.v.s. plattskärmar som används av butiker och företag för att visa reklam i större format. Men då kostar det en slant.
 
ANNONS