Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Verk-man

Avslutat medlemskap
Vad är "tryckkort"? Själv har jag aldrig stött på den termen i något avtal.
Tryckkort är t ex:

bildbyrånamn/fotografens namn

Tryckkort är även obligatoriskt för trycksaker över viss upplaga.
reklambyrå/tryckeri

Jag glömmer gränsen - men då är det bara att fråga tryckeriet - de vet.
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Tvärtom. Det står klart och tydligt i lagen att skadestånd bara kan komma ifråga om intrånget medför "ytterligare skada". Att en bild är något beskuren behöver inte innebära en sådan skada. Jfr med Aftonbladetfallet.
Vad du tar i. Ett rättsfall som har sin tyngdpunkt på annat område.
Bevisningen för den ideella skadan var svag, nära nog obefintlig.

Bilderna var inte beskurna... osv. Jag tror din "absoluta" slutsats kan tänjas till att vara "privat gissning". Jag tror du gissar fel.
 

erro.se

Aktiv medlem
Tryckkort är t ex:

bildbyrånamn/fotografens namn

Tryckkort är även obligatoriskt för trycksaker över viss upplaga.
reklambyrå/tryckeri

Jag glömmer gränsen - men då är det bara att fråga tryckeriet - de vet.
Jag begriper fortfarande inte vad ett "tryckkort" är.... eller varför det behövs..... kan du förklara på nåt annat sätt?

En annan fråga: att du blev medlem här på Fotosidan samma dag som denna tråd skapades... en ren slump eller?
 

Remo

Aktiv medlem
Tryckkort är t ex:

bildbyrånamn/fotografens namn

Tryckkort är även obligatoriskt för trycksaker över viss upplaga.
reklambyrå/tryckeri

Jag glömmer gränsen - men då är det bara att fråga tryckeriet - de vet.
Du menar alltså tryckort (tryck-ort, inte tryck-kort)? För det är väl information på trycksaker så man ser var, när och av vem det är tryckt?

Bildbyrå/fotografs namn brukar väl kallas byline eller bildbyline?
 

Remo

Aktiv medlem
Bilderna var inte beskurna... osv. Jag tror din "absoluta" slutsats kan tänjas till att vara "privat gissning". Jag tror du gissar fel.
Då är ni två som i såfall kör med privata gissningar :). Det enda sättet att verkligen få reda på vad som gäller rent juridiskt i det här fallet, är väl att ta det till domstol?
 

yens

Aktiv medlem
Det är ett "branschbegrepp"...
Jag skulle även jag gärna vilja ha en beskrivning av begreppet. Detta eftersom det inte går att hitta någonting på nätet om vad ett tryckkort är, jag har även talat med folk som jobbat åtminstone något decennium i reklambranschen och inte hört talas om det.
 

yens

Aktiv medlem
Du menar alltså tryckort (tryck-ort, inte tryck-kort)? För det är väl information på trycksaker så man ser var, när och av vem det är tryckt?

Bildbyrå/fotografs namn brukar väl kallas byline eller bildbyline?
hmm, inte konstigt att jag inte fattade alltså...
 

AFJ

Aktiv medlem
Kan vi inte sluta att ifrågasätta och misstänkliggöra varandra?

Jag tycker det är välkommet att Verk-man yttrar sig i tråden, även om jag i princip alltid har haft en motsatt uppfattning och tycker hans ordval kunde vara annorlunda.

Att han känner Teste är absolut ingen nackdel och det är intressant att någon med egan erfarenheter bidrar i tråden. Även om dessa inte direkt kan överföras på det aktuella fallet.

Kan vi inte försöka tagga ner och visa att diskussioner på fotosidan kan vara livliga, långa OCH sakliga.

Anders
 

Remo

Aktiv medlem
Jag skulle även jag gärna vilja ha en beskrivning av begreppet. Detta eftersom det inte går att hitta någonting på nätet om vad ett tryckkort är, jag har även talat med folk som jobbat åtminstone något decennium i reklambranschen och inte hört talas om det.
http://www.grafiska.se/web/Regler_for_tryckort.aspx

"För att underlätta myndigheternas tillsyn av tryckta skrifter och ingripanden mot tryckfrihetsbrott åläggs tryckerierna vissa skyldigheter i Tryckfrihetsförordningen. Lagen föreskriver att tryckeriets namn (tryckort och tryckår) skall sättas ut på varje tryckt skrift som framställs i landet, med undantag av s k bild- och tillfällighetstryck, enklare reklamblad m m. Underlåtenhet att korrekt sätta ut tryckort är straffbart.
Det finns inga föreskrifter för hur och var uppgifterna om tryckorten ska vara placerad. I böcker är det vanligast på tryckortssidan eller på näst sista sidan (kolofon). I broschyrer och foldrar sätts tryckorten oftast på sista sidan längs ryggen."
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag är inte på något sätt juridisk expert jag heller, men lidande är väl lidande, oavsett psykiskt eller fysiskt, och hur det uppkommer.
Men inom juridiken jämför man inte mellan helt olika typer av brott, det är det jag påpekar. Man säger inte att "eftersom det är värre att förlora ett ben än hundra miljoner så ska skadeståndet för förlorade ben alltid vara högre". Det finns alltså ingen logisk koppling i ersättningsnivåer mellan olika brottsrubriceringar.

Rätta mig gärna om jag är ute på cykeln.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det är ett "branschbegrepp"...
Ett verkligt uttömmande svar... inte. Om du ändå svarar så kan du väl åtminstone försöka vilja förklara. Folk som bara säger "så här är det" ger jag tyvärr inte mycket för.

Jag kan inte påstå att jag blev klokare av ditt svar, men av andras svar att döma så pratar vi om tryck-ort? Som isåfall bara är tillämpligt vid tryck? Varför diskuterar vi då detta överhuvudtaget eftersom det är publicering på Internet tråden gäller?
 

yens

Aktiv medlem
http://www.grafiska.se/web/Regler_for_tryckort.aspx

"För att underlätta myndigheternas tillsyn av tryckta skrifter och ingripanden mot tryckfrihetsbrott åläggs tryckerierna vissa skyldigheter i Tryckfrihetsförordningen. Lagen föreskriver att tryckeriets namn (tryckort och tryckår) skall sättas ut på varje tryckt skrift som framställs i landet, med undantag av s k bild- och tillfällighetstryck, enklare reklamblad m m. Underlåtenhet att korrekt sätta ut tryckort är straffbart.
Det finns inga föreskrifter för hur och var uppgifterna om tryckorten ska vara placerad. I böcker är det vanligast på tryckortssidan eller på näst sista sidan (kolofon). I broschyrer och foldrar sätts tryckorten oftast på sista sidan längs ryggen."
Tack, hittade själv efter att det klartgjorts att det var ett "k" för mycket...
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Jag skulle även jag gärna vilja ha en beskrivning av begreppet. Detta eftersom det inte går att hitta någonting på nätet om vad ett tryckkort är, jag har även talat med folk som jobbat åtminstone något decennium i reklambranschen och inte hört talas om det.
Alltså, tryckkort är ett svenskt branschbegrepp, på svenska...för namnangivelse. Enlig lag obligatorisk för vissa trycksaker då med ort och datum....därav begreppets uppkomst.

Det används i dagligt tal, t ex med, bildbyråer tryckerier mm.

Fantastiskt vad ni "skruvar" i alla ord här på tråden, har aldrig blivit så tillrättavisad för oväsentligheter, tidigare, det är en ny erfarenhet... Kan ni godta "tryckkort nu" ?
 

yens

Aktiv medlem
Men inom juridiken jämför man inte mellan helt olika typer av brott, det är det jag påpekar. Man säger inte att "eftersom det är värre att förlora ett ben än hundra miljoner så ska skadeståndet för förlorade ben alltid vara högre". Det finns alltså ingen logisk koppling i ersättningsnivåer mellan olika brottsrubriceringar.

Rätta mig gärna om jag är ute på cykeln.
Vill bara påpeka att jag INTE rättar dig, men jag tror (har rätt mycket jurister i min omgivning) att skadeståndsdelen är väldigt oberoende av "brottet". Då utgår man från brottsoffret, och kan mycket väl jämföra att smutskastas, att kränkas, att få stryk osv... Däremot har du ju helt rätt i att brottet som sådant inte kan jämföras. Man kan inte jämföra ekobrott och misshandel osv...
 

Verk-man

Avslutat medlemskap
Du menar alltså tryckort (tryck-ort, inte tryck-kort)? För det är väl information på trycksaker så man ser var, när och av vem det är tryckt?

Bildbyrå/fotografs namn brukar väl kallas byline eller bildbyline?
Jag måste säga att det kliar i fingrarna nu...

Vill bara påpeka att din tillrättavisning inte anger det "ursvenska begreppet" och därför är mer fel än ordet "tryckkort".
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS