Annons

Extern skärm för redigering (Till Macbook)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonpa

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag sitter med en Macbook pro 13" när jag redigerar mina bilder i dag vilket fungerar sådär. Dels har jag förstått att macbook-skärmen inte är helt säker i ljus- och färgåtergivning. Och dels är den lite för liten. Alltså vill jag ha en extern skärm men jag har då ingen aning om vad jag bör ha. Jag har hört om ljuskorrektion, vilket låter bra. Men sen är det det här med kalibrering. Hur viktigt är det? Och hur fungerar "inbyggd kalibrering" och hur dyrt blir det om man vill ha detta? Hittills har jag blivit tipsad om Acer CS230 som går på ca 6000 spänn vilket jag tycker är saftigt.

Men om folk vill ge mig tips här så letar jag efter skärmar för två alternativ.

1. Om jag snålar och nöjer mig med en skärm som håller samma, eller bara något bättre kvalitet än den skärm som min Macbook har. Då nöjer jag mig med att den blir större, typ en 21-tummare. Tips på detta?

2. Om jag vill ha den billigaste skärmen som ändå möter de grundläggande kraven för bra bildredigering. Vilka funktioner/kvaliteter behöver jag då? Tips på modeller?

Tack på förhand!

MVH Jon
 

nilag

Aktiv medlem
Jag har under ett par år haft en HP2475w som jag kalibrerat med en Colormunki Display då och då, vilket har fungerat utmärkt. Jag gillar den skärmen. Har sålt massor av bilder till reportage och även redigerat bilderna till Ullareds 50års jubileumsbok för Ica Bokförlag på den. Kan rekommendera den. Den har blivit prisad flera gånger för goda egenskaper när det gäller just arbete med fotografi och grafisk design.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Jag har under ett par år haft en HP2475w som jag kalibrerat med en Colormunki Display då och då, vilket har fungerat utmärkt. Jag gillar den skärmen. Har sålt massor av bilder till reportage och även redigerat bilderna till Ullareds 50års jubileumsbok för Ica Bokförlag på den. Kan rekommendera den. Den har blivit prisad flera gånger för goda egenskaper när det gäller just arbete med fotografi och grafisk design.
Det är säkert en bra skärm men det är ju så gammal så att den knappast går att få tag på.. Tråden är ju intressant, jag är också på jakt efter en skärm. Finns ju lite info här på FS men en uppdaterad tråd är välbehövlig. Gärna då med tips på lite nyare grejer...
 

afe

Aktiv medlem
Dell 2412 är billig (runt 2000) och hyfsat bra. Bör förstås kalibreras.
Möjligen hyfsad, men bra vete tusan (den kan inte kalibreras - bara profileras). Jag rekommenderar (som alltid) Dell U2413 som kan hårdvarukalibreras och klarar ett mycket större färgomfång än många andra i samma prisklass. Den kostar 4299:- på Dustinhome just nu, så det kanske är för mycket?
 

afe

Aktiv medlem
Visste inte att det fanns någon annan modell med den beteckningen.
Dells modellbeteckningar är hyfsat förrvirrande. Ska man ha en 24-tummare heter den bästa U2413 (utan bokstav på slutet) - det finns också U2413M som inte är alls lika bra. För 27-tummarna heter den bästa U2713H och det finns en U2713HM som inte lämpar sig lika bra för bildbehandling.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jotack, det vet jag. Men jag har, som sagt, inte stött på någon annan Dellskärm med siffrorna 2412 än den jag länkade till.
 

Måns H

Aktiv medlem
Dell 2412M

Köpte en Dell 2412M till datorn på landet och är nöjd. För att lägga in bilder på webben inkl FS duger den alldeles utmärkt. Bra fot. Bra format, den där extra tummen på höjden gör nytta. Det går tyvärr inte att skruva ner ljusstyrkan så mycket som jag skulle vilja.

Jag tycker bilderna från Crimson blir helt OK och har sålt bilder för tryck också. Ser gott och väl lika bra ut i tidningen som andras tycker jag, men ska nog tacka bildredaktören för det!

Direkt ur kartongen var återgivningen inte bra. Jag ställde in skärmen med ögonmått med hjälp av skärmens knappar och jämförde samtidigt hela tiden med en bra skärm och färdiga utskrifter. Fullständigt ovetenskapligt men mycket bättre än direkt ur kartongen.
 

Jonpa

Avslutat medlemskap
Billigaste redigerings-skärmarna (Eizo eller DELL?)

Hej!

Ska se om jag kan få liv i den här tråden igen. Jag har fortfarande inte gjort slag i saken och köpt en ny skärm. Men sitter med två val nu: Det handlar om Eizo 23" Foris FS2333-BK och om Dell 24" U2413 (som är ett tips från den här tråden.

Jag har gjort en produktjämförelse på Pricerunner - SE LÄNK: http://www.pricerunner.se/pc/25/Bildskaermar-produktjämförelse?c_2866016=2866016&c_2837741=2837741


Eizo-skärmen är tusenkronor billigare och även de övriga sakerna talar till Eizio-skärmens fördel te.x mycket lägre strömförbrukning och inte minst dubbelt så snabb responstid vilket gör att den även kan användas till spel.

MEN, å andra sidan är jag väldigt okunnig när det gäller vad som är bra för själva bildredigeringen - kanske är det så att DELL-skärmens högre ljusstyrka och matta skärmyta gör att den är mycket bättre för redigering? Kanske finns det helt andra saker att ta i beaktande?

Som jag ser det är det här de två billigaste skärmarna som är OK för fotoredigering – har jag fel i detta (te.x det finns billigare eller de är inte als bra) så kom gärna med den infon också.

Allt gott!

/ Jon
 
ANNONS