Annons

Kalla stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Monografen

Aktiv medlem
Var ute och plåtade lite igår kväll. Det var inte speciellt kallt - runt nollan - men stativet i aluminium var en rejäl plåga att hantera trots skumgummimuffar på två av benen.


...är kolfiberstativ lika kalla att ta i?
 

koxa

Aktiv medlem
Var ute och plåtade lite igår kväll. Det var inte speciellt kallt - runt nollan - men stativet i aluminium var en rejäl plåga att hantera trots skumgummimuffar på två av benen.


...är kolfiberstativ lika kalla att ta i?
Svar: Nej!

Går dock att lösa med extra isolering på en del stativ..
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Om man uttrycker ett mer nyanserat svar som så: Kolfiber är heller inte varmt, men mindre kallt än aluminium. Håller du på de vadderade delarna, är det inte materialet inne i stativet som kyler, utan vadderingen i sig. Den är heller inte jättevarm i kyla. Sätt en rem typ gevärsrem på stativet och bär över axeln, det är minst kallt i kyla och bekvämast om du skall bära länge (eller spänn stativet på ryggsäcken, men då får du inte upp det lika lätt).
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Båda upplevs kalla, men kolfiber mindre kallt, just pga materialens olika värmeledningsförmåga. Det är ju mot denna vadderingen skyddar, men vadderingen i sig leder också bort värme från handen.

När man håller på vadderingen, har stativmaterialets egna värmeledningsförmåga i sammanhanget endast en ringa effekt på värmebortledningen från handen.

Stativet av kolfiber kommer för övrigt att hålla en högre temperatur vid handens kontaktpunkter, än det av aluminium.

Så länge man inte håller i stativet, kommer det att anta omgivningens temperatur, oavsett material eller vaddering. Det är förmodligen detta du syftar på.

Vadderingen kommer att hålla högst temperatur av alternativen kolfiber, aluminium och vaddering, då man håller i materialen. I kyla är alla tre kalla att hålla i, mest för att handskens isolerande luftlager pressas ur där man håller i stativet och det blir fort kallt i längden att bära stativet i handen, därav att jag rekommenderar en axelrem, även om stativet av samma anledning kommer att kyla axeln.

Motser med intresse fler inlägg som nogsamt utreder denna fråga :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tips

Ett litet tips till alla som inte har koll på byggvaruhusets utbud:
Köp några bitar/längder rörisolering av rätt diameter. Finns en massa olika sorter och diameter. Du hittar säkert något som passar ditt stativ. Billigare och mycket bättre än att klippa sönder liggunderlag etc. Kostar några tior till ett stativ och jag kan inte fatta att det finns fotografer som går runt och bär stativet på axeln utan detta mjuka och värmeisolerande tillbehör?! De isoleringar som finns på vissa stativ är rena skämtet om man jämför.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ett litet tips till alla som inte har koll på byggvaruhusets utbud:
Köp några bitar/längder rörisolering av rätt diameter. Finns en massa olika sorter och diameter. Du hittar säkert något som passar ditt stativ. Billigare och mycket bättre än att klippa sönder liggunderlag etc. Kostar några tior till ett stativ och jag kan inte fatta att det finns fotografer som går runt och bär stativet på axeln utan detta mjuka och värmeisolerande tillbehör?! De isoleringar som finns på vissa stativ är rena skämtet om man jämför.
Klart jag har isolering på mina stativ, både aluminium och kolfiber :) Kan själv inte fatta de som går runt och bär stativen i handen, i alla fall inte längre sträckor, speciellt i kyla. Stativet kommer att kyla axeln, även med isolering, just för att det pressar den isolerande luften ur kläderna. Men egentligen är detta inget problem vid den normala kyla jag använder stativen i (mellannorrlands kustland).
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Fryser man med ett "vanligt" stativ så gör man det även med kolfiber. Men visst, håller med.. mer behagligt är det helt klart.
Ngt köpargument? Nä verkligen inte, inte i min värld.
/N
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Svårt

Det är lite svårt och klumpigt att bära i rem. Pröva själv med gimbalhuvud och ett 500:a eller 600:a. Även ifall det skulle funka så vore det ju helt meningslöst då man fotar djur med långt tele. De sekunder det tar att ställa upp ekipaget är tillräckligt många för att man ska missa de flesta bilder (vid walkaroundfotografering). Går snabbare att ställa framför sig om man har det på axeln. Fast även detta gör ofta att man missar många bilder. Därför försöker jag för det mesta köra på frihand. Fast jag håller med dig om att det verkar dumt att gå runt med stativet i handen då man fotar annat. Själv har jag ordnat det så att jag stativet fastsatt utanför ryggan med egen konstruktion. Har även kört rem vid lättare utrustning som tubkikare.
 

koxa

Aktiv medlem
Vadderingen kommer att hålla högst temperatur av alternativen kolfiber, aluminium och vaddering, då man håller i materialen. I kyla är alla tre kalla att hålla i, mest för att handskens isolerande luftlager pressas ur där man håller i stativet och det blir fort kallt i längden att bära stativet i handen, därav att jag rekommenderar en axelrem, även om stativet av samma anledning kommer att kyla axeln.

Motser med intresse fler inlägg som nogsamt utreder denna fråga :)
Helt korrekt, vadderingen kommer bli varmare pga att kroppsvärmen som värmer upp vaderingen inte leds bort som det gör hos tex aluminium. Stativrem alt ryggsäck är bra alternativ.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Det är lite svårt och klumpigt att bära i rem. Pröva själv med gimbalhuvud och ett 500:a eller 600:a. Även ifall det skulle funka så vore det ju helt meningslöst då man fotar djur med långt tele. De sekunder det tar att ställa upp ekipaget är tillräckligt många för att man ska missa de flesta bilder (vid walkaroundfotografering). Går snabbare att ställa framför sig om man har det på axeln. Fast även detta gör ofta att man missar många bilder. Därför försöker jag för det mesta köra på frihand. Fast jag håller med dig om att det verkar dumt att gå runt med stativet i handen då man fotar annat. Själv har jag ordnat det så att jag stativet fastsatt utanför ryggan med egen konstruktion. Har även kört rem vid lättare utrustning som tubkikare.
Vi fotograferar ju på så många olika sätt, man måste hitta sin egen fungerande lösning. Själv fotograferar jag i kyla mest nattetid och med vidvinkel eller måttligt tele upp tom 300 mm utan gimbalhuvud och med konventionella stativhuvuden, eller ett växelhuvud eller/och en kameravridare.

För att komma till mina motiv får jag stundom gå eller snöskogå längre sträckor och då funkar för mig en axelrem för stativet/stativen(!) bäst. Dessutom, med en axelrem är stativen fortfarande lättillgängliga, sitter de fast på ryggan blir det en helt annan sak att stanna "i farten" vid ett fint motiv längs vägen och ställa upp dem. Vill man ha hög beredskap skall man ju bära över axeln med kameran monterad, men det känns inte som ett motiverat alternativ i mitt fall utan en axelrem är bättre/mer lämpad. Bär man på så vis som jag tror du beskriver över axeln kallnar fort den upphöjda handen som håller stativet i kyla, men det är ju samtidigt priset för en högre beredskap.
 
Senast ändrad:

Monografen

Aktiv medlem
Ah, vilket härligt penetrerande av frågeställningen!

Visst är det skönt med muffar, men problemet är ju att man inte kan ha dem överallt.
Det är ju en hel del manipulerande med teleskopbenen och centerpelaren också - har en fällbar variant - och de är ju skitkalla de också. (Jaja, leder bort värme effektivt ;) )

Inget bytes- eller köpincitament is sig själv kanske, men på motorcykeln i somras märkte jag att XPRO 055 är precis aningen för stor för att sitta ledigt på min Kataväska, så jag är på jakt efter ett lite mindre.
Är ett kolfiberstativ bättre på vintern med avseende på känslan att hantera det så är det lanske inte så mycket att snacka om. Har aluminium några fördelar gentemot kolfiber i övrigt?
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Ja alu är billigare.. och om man som jag anser att stativ bör ha lite egenvikt under ett långt tele så är det winwin.
Med det sagt så vill jag understryka att jag hade valt kolfiber om jag fick välja. Men INTE för den låga viktens skull utan för att jag för samma vikt skulle få mkt mer stabilitet.
Alu är dessutom (får inte glömmas!) mer tåligt och flexar mer än den torra kolfibern.. Ta en titt på gamla kolfiberststiv så ser du.. Köper man ett kolfiberstativ beggat så skall man vara rejält noga med att undvika antydan till sprickbildning tex.
De bättre alustativen är inte sällan proffsanvända, ibland fula som stryk men lika ofta helt oförändrade i materialet.
/N
 

poncar

Aktiv medlem
Jag har urkass cirkulation i mina fingrar (blir likbleka bara efter ett vanligt utomhusbad...) och det är självklart ingen höjdare när man som jag gillar landskapsfoto inte minst på vintern... Min räddning heter "jägarvantar", dvs stickade vantar som är både finger- och tumvantar allt i ett. Dessutom skinnklädda på insidan för bättre grepp och en springa för "avtryckarfingret". Kolla i nån butik som säljer frilufts-/jaktutrustning. Stativet jag har är ett Manfrotto XPROB055 och har två ben som är "vadderade".
Bara ett tips,
/Pontus
 
ANNONS