Annons

Äntligen Nikon D800

Palletheking

Aktiv medlem
Vad gör du för att slita ut kamerorna så kvickt?

Är det månne så stora problem med D800 att de tar slut av att man använder dem? ;-)
Nä den första fick jag utbytt, den andra sålde jag pga att jag helt tappade intresset. Men idag har jag ett tredje ex då intresset kommit tillbaka
 

phool

Aktiv medlem
Fortfarande den bästa DSLR-kameran sett till bildkvalité. Synd om dom inte har åtgärdat alla fel, jag gillade aldrig vitbalansen på min, visst så är det inga problem att ändra då dom flesta troligtvis kör raw. Men det är ändå skönare om det är mindre fix, så med andra ord så går det inte att kontrollera om man kan få en senare tillverkad kamera?
 

Photocon

Aktiv medlem
Fortfarande den bästa DSLR-kameran sett till bildkvalité. Synd om dom inte har åtgärdat alla fel, jag gillade aldrig vitbalansen på min, visst så är det inga problem att ändra då dom flesta troligtvis kör raw. Men det är ändå skönare om det är mindre fix, så med andra ord så går det inte att kontrollera om man kan få en senare tillverkad kamera?
Sett till IQ är det väl bara A7R som kan konkurrera (men den är ju spegellös). Jag tycker vitbalansen är helt okej, men fäster ingen större vikt vid detta då jag kör raw.

Naturligtvis går det att få reda på när kameran är tillverkad via serienumret, men då får man troligtvis kontakta Nikon via mail och fråga om hur man numrerar.

För övrigt finns det nog en massa D800 som fotfarande har left focus error. Det är bara det att många inte brytt sig om det eller ens sett det som ett problem eftersom de plåtar med enbart centrumpunkt eller en kombination av de som är centralt placerade.

Men som någon tidigare skrev så är det bara att knalla in i en affär och provskjuta ett exemplar och kolla skärmen samt att de 2 yttersta vänstra fokuspunkterna ger ett tillförlitligt resultat.

Med vänlig hälsning//Lennart
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det går inte att ta reda på omfattningen av sådana problem genom att fråga sina bekanta. :)

Faktum är att vi inte kan veta omfattningen alls eftersom Nikon inte publicerar sådana siffror. Vi kan bara konstatera att problem har funnits.
Självklart inte, men jag har heller inte här eller någon annanstans upplevt att D800 skulle vara specifikt drabbad av barnsjukdomar.

Hade det varit tvärt om, att flera av mina bekanta hade problem; skulle det befästa omfattningen för vissa:)
 

afe

Aktiv medlem
De nya wififunktionerna kan jag tänka mig uppskattas av en del - vad är det du menar är totalt onödigt?
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Okey för dom som filmar med en systemkamera kanske det uppskattad. Men va sjutton är namnbyten för mening efter något år i drift ? Canon FÖRBÄTTRAR med sina uppdateringar så detta kom inte som någon betydande nödvighet.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 

easyrider

Aktiv medlem
Har inte haft några problem med båda mina tidiga D800 / D800E förutom lite hängning efter tagen bild ibland, och det problemet finns fortfarande kvar på dom senaste på en del exemplar, iallafall på min två månader gammal D800E.
Vad kan man göra åt problemet att bilden hänger sig efter tagning? Kan vara lite irriterande ibland.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Okey för dom som filmar med en systemkamera kanske det uppskattad. Men va sjutton är namnbyten för mening efter något år i drift ? Canon FÖRBÄTTRAR med sina uppdateringar så detta kom inte som någon betydande nödvighet.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
Det bästa är ju att göra en riktigt bra kamera från början istället för något halvdant som behöver en massa uppdateringar för att bli acceptabel ;)

att skrivlampan hänger sig ska bli skönt att slippa då jag råkat ut för det några gånger.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Det bästa är ju att göra en riktigt bra kamera från början istället för något halvdant som behöver en massa uppdateringar för att bli acceptabel ;)

att skrivlampan hänger sig ska bli skönt att slippa då jag råkat ut för det några gånger.
Helt klart är det så, men tekniken går framåt och tillbehör så som minneskort blir bättre men kompabiliteten kan inte skapas förän produkten kommit. Ponera att de skrev om programmet så kameran utnyttjade byfferten bättre eller en snabbare process fick serietagningen effektivare.
Eller att de buggar jag upplever med att kameran ibland hänger sig när jag flyttar AF punkterna så man måste starta om kameran fixades mm. Sånt skulle jag först se som viktiga uppdateringar.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 

leffep

Aktiv medlem
Vad kan man göra åt problemet att bilden hänger sig efter tagning? Kan vara lite irriterande ibland.
För min del är det ett inget problem, jag bara fotar vidare eftersom det bara är bildvisningen som hänger sig ibland. Men nu har jag uppdaterat med senaste programvaran så vi får väl se om problemet är åtgärdat.
 

E.P

Aktiv medlem
Synd om dom inte har åtgärdat alla fel, jag gillade aldrig vitbalansen på min
Så bara för att du inte gillar nåt, så är det per automatik ett fel på produkten ?
Jag har själv lite olika kameror, och jag kan inte påstå att bilderna är mer rätt där än på den D800 som jag har testat.

En väldigt nyttig fråga i detta ämne är väl, hur många här i tråden som klagar över vitbalansen på D800 har en korrekt kalibrerat datorskärm hemma att sammanlikna med, eller sittar ni bara med era skärmar och tror att dom visar rätt färg till 100 % ?
 

easyrider

Aktiv medlem
Så bara för att du inte gillar nåt, så är det per automatik ett fel på produkten ?
Jag har själv lite olika kameror, och jag kan inte påstå att bilderna är mer rätt där än på den D800 som jag har testat.

En väldigt nyttig fråga i detta ämne är väl, hur många här i tråden som klagar över vitbalansen på D800 har en korrekt kalibrerat datorskärm hemma att sammanlikna med, eller sittar ni bara med era skärmar och tror att dom visar rätt färg till 100 % ?
Det behöver inte nödvändigtvis vara fel på D800 men jag tycker att det är mycket svårare att få fina jpg med D800 än det var när jag hade D700. Det blir mer redigering nu än tidigare. Och ja min skärm stämmer bra överens med det jag skriver ut.
 
ANNONS