Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra objektiv till bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

matildastalblad

Avslutat medlemskap
Om några månader ska jag snart fotografera ett bröllop, jag har tidigare aldrig gjort det. Så jag vet inte om jag har rätt objektiv för att fotografera ett bröllop. Kameran jag kommer att använda mig av är en Nikon D7100. Jag behöver hjälp med att få tips på bra objektiv till bröllopsfotografering som inte är allt för dyra.

(Bröllopet kommer vara både inomhus och utomhus.)
 

hornavan

Aktiv medlem
Om några månader ska jag snart fotografera ett bröllop, jag har tidigare aldrig gjort det. Så jag vet inte om jag har rätt objektiv för att fotografera ett bröllop. Kameran jag kommer att använda mig av är en Nikon D7100. Jag behöver hjälp med att få tips på bra objektiv till bröllopsfotografering som inte är allt för dyra.

(Bröllopet kommer vara både inomhus och utomhus.)
Det finns massor av trådar om bröllopsfoto här på Fotosidan.
Råd nummer ett är att du inte skall åta dig att fotografera bröllop om du inte är helt säker på att du klarar av det.
Bröllop är svårt och går inte att göra om.
En ljusstark porträttglugg, typ 85 mm f/1,8 och en dito vidvinkel är minikrav. Ett extra kamerahus, extra minneskort, extra batterier och gärna en extra fotograf är viktiga tillbehör.
Sist men inte minst är att du tränar och tränar, gärna med brudparet i kyrkan, där det brukar vara både nervöst och stressigt.
Gör klart för brudparet att det finns en risk att det går åt pipan, det gör det alltför ofta när amatörer skall försöka sig på något av det svåraste en oerfaren fotograf kan ge sig på.
Hoppas du förstår att mina råd är välmenade.
Lycka till om du nu beslutar dig för att genomföra projektet. Ett besviket brudpar är inget man önskar sig-
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Det finns massor av trådar om bröllopsfoto här på Fotosidan.
Råd nummer ett är att du inte skall åta dig att fotografera bröllop om du inte är helt säker på att du klarar av det.
Bröllop är svårt och går inte att göra om.
En ljusstark porträttglugg, typ 85 mm f/1,8 och en dito vidvinkel är minikrav. Ett extra kamerahus, extra minneskort, extra batterier och gärna en extra fotograf är viktiga tillbehör.
Sist men inte minst är att du tränar och tränar, gärna med brudparet i kyrkan, där det brukar vara både nervöst och stressigt.
Gör klart för brudparet att det finns en risk att det går åt pipan, det gör det alltför ofta när amatörer skall försöka sig på något av det svåraste en oerfaren fotograf kan ge sig på.
Hoppas du förstår att mina råd är välmenade.
Lycka till om du nu beslutar dig för att genomföra projektet. Ett besviket brudpar är inget man önskar sig-
Håller med helt och hållet, finns inte mycket mer att tillägga.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Nyregistrerad forummedlem lägger sitt första inlägg och ställer en relevant fråga, blir sågad längs med fotknölarna.


Matilda,
kan du skriva något om vad du har för objektiv idag och hur du tänker kring den optiken?
Skall du skaffa en nyoptik enbart för det här bröllopet eller tänker du dej att ha mer nytta av den nya linsen till andra typer av bilder oxå?

Ungefär hur mycket pengar är du beredd att köpa ny optik för?
Kan du tänka dig att köpa begagnad optik om du sparar 30% av nypriset?

Ofta är det ganska mörkt i kyrkor, vet du hur det ser ut i denna kyrkan?
Har du tänkt att klara dig utan blixt eller använda blixt?

Ju mer du kan beskriva för oss andra ju bättre råd kan vi ge dig. :)
 

matildastalblad

Avslutat medlemskap
Jag har kollat igenom flera trådar om bröllopsfotografering. Men hittar ingen bra tråd om objektiv för just Nikon D7100 som förklarar varför de objektiven är bra. Jag är ute efter objektiv tips.

Oerfaren fotograf skulle jag inte säga att jag är, har 3 års gymnasieutbildning inriktning Estet Media. Hade toppbetyg inom fotografering, mycket lovande ord. Jag har även fotograferat olika typer av träffar och annat utanför skolan. Stress och press klarar jag.

Men tack för tipsen, värt att tänka på :)
 

AWid

Aktiv medlem
Jag har kollat igenom flera trådar om bröllopsfotografering. Men hittar ingen bra tråd om objektiv för just Nikon D7100 som förklarar varför de objektiven är bra. Jag är ute efter objektiv tips.

Oerfaren fotograf skulle jag inte säga att jag är, har 3 års gymnasieutbildning inriktning Estet Media. Hade toppbetyg inom fotografering, mycket lovande ord. Jag har även fotograferat olika typer av träffar och annat utanför skolan. Stress och press klarar jag.

Men tack för tipsen, värt att tänka på :)
Här är en länk till en blogg där fotografen Laila Villebeck ger lite råd och tips på utrustning mm vid bröllopsfotografering.
Anders W
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Nyregistrerad forummedlem lägger sitt första inlägg och ställer en relevant fråga, blir sågad längs med fotknölarna.
Nej, Matilda blev inte sågat längs med fotknölarna, hon fick relevanta råd, något jag hade behövt första gången jag fotograferade bröllop och misslyckades katastrofalt. Den situationen vill jag inte att Matilda ska behöva vara med om. Och som sagt tidigare: 2 kameror, ljuskänsliga objektiv för att klara både dåligt ljus i kyrkan och för att få kort skärpedjup.

Är glad att höra Matilda är erfaren och önskar henne stort lycka till!
 

matildastalblad

Avslutat medlemskap
Nyregistrerad forummedlem lägger sitt första inlägg och ställer en relevant fråga, blir sågad längs med fotknölarna.


Matilda,
kan du skriva något om vad du har för objektiv idag och hur du tänker kring den optiken?
Skall du skaffa en nyoptik enbart för det här bröllopet eller tänker du dej att ha mer nytta av den nya linsen till andra typer av bilder oxå?

Ungefär hur mycket pengar är du beredd att köpa ny optik för?
Kan du tänka dig att köpa begagnad optik om du sparar 30% av nypriset?

Ofta är det ganska mörkt i kyrkor, vet du hur det ser ut i denna kyrkan?
Har du tänkt att klara dig utan blixt eller använda blixt?

Ju mer du kan beskriva för oss andra ju bättre råd kan vi ge dig. :)
Jag och min pappa har alltid delat objektiv med varandra eftersom båda fotograferar med Nikon, för då slipper man köpa dubbelt av allt. Men nu ska jag börja investera i att köpa egna objektiv, är nybliven student så bor nog inte hemma länge till vilket gör det svårt att dela objektiv. Min pappa har en hel del objektiv. Men de objektiv som är mina favoriter är ett fast objektiv Nikon 35 mm och Nikon 18-200 mm. Men jag söker ett objektiv(eller fler) som ger skarpa bilder, tycker inte 18-200mm objektivet ger så skarpa bilder. Upp till 9 000kr kan jag tänka mig betala för ett objektiv, nytt som gammalt, bara det fungerar fel fritt.

:)
 

matildastalblad

Avslutat medlemskap
Nej, Matilda blev inte sågat längs med fotknölarna, hon fick relevanta råd, något jag hade behövt första gången jag fotograferade bröllop och misslyckades katastrofalt. Den situationen vill jag inte att Matilda ska behöva vara med om. Och som sagt tidigare: 2 kameror, ljuskänsliga objektiv för att klara både dåligt ljus i kyrkan och för att få kort skärpedjup.

Är glad att höra Matilda är erfaren och önskar henne stort lycka till!
Vill bara nämna det att jag inte alls tog det som en sågning, tycker det var kloka och relevanta råd som jag tar till mig. Bättre med för mycket kunskap än för lite. :)
 

AWid

Aktiv medlem
Jag och min pappa har alltid delat objektiv med varandra eftersom båda fotograferar med Nikon, för då slipper man köpa dubbelt av allt. Men nu ska jag börja investera i att köpa egna objektiv, är nybliven student så bor nog inte hemma länge till vilket gör det svårt att dela objektiv. Min pappa har en hel del objektiv. Men de objektiv som är mina favoriter är ett fast objektiv Nikon 35 mm och Nikon 18-200 mm. Men jag söker ett objektiv(eller fler) som ger skarpa bilder, tycker inte 18-200mm objektivet ger så skarpa bilder. Upp till 9 000kr kan jag tänka mig betala för ett objektiv, nytt som gammalt, bara det fungerar fel fritt.

:)
Då kan du säkert låna din pappas kamerahus så har du i alla fall löst problemet med reservkamera.

Red: Eller ta med din pappa så har du även "reservfotografen" fixad :)
 

Newnoise

Aktiv medlem
Jag och min pappa har alltid delat objektiv med varandra eftersom båda fotograferar med Nikon, för då slipper man köpa dubbelt av allt. Men nu ska jag börja investera i att köpa egna objektiv, är nybliven student så bor nog inte hemma länge till vilket gör det svårt att dela objektiv. Min pappa har en hel del objektiv. Men de objektiv som är mina favoriter är ett fast objektiv Nikon 35 mm och Nikon 18-200 mm. Men jag söker ett objektiv(eller fler) som ger skarpa bilder, tycker inte 18-200mm objektivet ger så skarpa bilder. Upp till 9 000kr kan jag tänka mig betala för ett objektiv, nytt som gammalt, bara det fungerar fel fritt.

:)
Nikon 35mm är ju jättebra objektiv. Komplettera med Nikon 50mm f1.8! Billigt och väldigt bra objektiv, kostar runt 1500kr nytt. Ljusstarka zoomar blir ju lätt ganska dyra men Sigma och Tamron har varsin ganska "billig" 70-200mm f2.8 zoom utan stabilisering,

Kul att du ska fota bröllop. Kommer säkert gå jättebra! Kan ju vara bra att visa upp lite bilder så bröllopsparet vet vad dom kan vänta sig.

Lycka till!
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag tänker att man behöver lite av varje vad gäller optik för bröllop.

Någon form av vidvinkel för att få med hela sammanhanget, miljöbilder, fler personer på varje bild.
Någon form av normaloptik som blir allround och funkar på det mesta, porträtt i helformat osv.
Någon form av kortare teleobjektiv för porträttbilder i halvformat.

Om man löser detta genom att ha fler olika fasta objektiv med sig eller med zoomoptik kan vara en smaksak. Det viktigaste är dock att det är bra ljusstyrka på optiken. Dels för att klara av att ta bilder om det är svagt ljus som exv inne i kyrkan samt om man skall ta bilder på festen efteråt. Den ljusstarka optiken behövs ju också för att skapa bilder med kort skärpedjup som kan vara fint vid bröllop när man kanske vill framhäva vissa detaljer som ringarna, brudbuketten, detaljer i håruppsättning och för porträtt med fin bakgrundsoskärpa.

Tänker man sig fast optik så är ju bl 1,8 inga problem att få tag på till bra pris och har man möjlighet kanske även 1,4 kan vara intressant. På zoom får det ju bli bl 2,8 som ju de bästa zoomarna är på.

Det bästa är ju om du inte behöver skaffa ny optik enbart med tanke på bröllopet utan att det är linser som du kan ha nytta av även till andra saker du fotograferar. Att du kan ha med dig 2 st kameror som dessutom är exakt likadana låter ju jättebra eftersom du då kan ha åtminstone 2 olika linser skjutklara.

35 mm optiken du nämnde fungerar ju som normaloptik på din kamera så då är ju det löst, vad du behöver komplettera med är enligt mig, vidvinkel och någon form av tele eller kanske telezoom som nämnde tidigare 70-200/2,8. Det är ju en väldigt användbar optik öht som du säkert kommer att ha mycket glädje av även längre fram. Ett annat alternativ skulle ju kunna vara en normalzoom typ 18-55/2,8 vilket gör att du med hjälp av 2 objektiv i princip täcker alla behoven under dagen. Vet dock inte så mycket om just den brännvidden, vad man skall välja osv. Men det finns säkert många andra här inne som vet mycket om det!
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Som sagts tidigare, vid ett bröllop får man användning för i princip alla varianter, brännvidder etc. Är man lite kreativ kan man ta bilder med alltifrån 14mm till 300mm, man kan använda tilt/shift och gud vet allt.

Vad man sedan verkligen behöver är en annan femma. Förutom praktiska begränsningar (man har väldigt lite tid att byta utrustning, oförberedda saker som man inte vill missa händer snabbt, man kan inte bära hur mycket som helst etc) så begränsas man ju även av hur mycket pengar man vill/kan lägga.

Om jag ska säga någonting utifrån det du skrev så skulle jag ta fasta på vigseln som ska vara inomhus (jag gissar kyrka?). Där är det mörkt och inte så bra med blixt oftast, och en samling bröllopsbilder utan bilder från vigseln är ju inte så kul.

Alltså - ljusstyrka. Och som bekant är ljusstyrka dyrt, men det är billigare på fasta objektiv än på zoomar. Jag skulle därför satsa på en kombo av 35mm och kanske 85mm med runt 1.8-2 i maxbländare (både Canon och Nikon har väl varianter som kan fås begagnat hyfsat billigt). Då har du kanonbra objektiv för både förberedelsebilder, porträtt och för vigsel. Om du sedan har en ok normalzoom att komplettera med för mingel och festbilder så är du hemma. Kan du dessutom lite om blixtfotografering kan en begagnad blixt för nån tusenlapp med TTL hjälpa dig med middags och festbilderna när det blir mörkt.

Och till sist - ja, du måste ha ett kamerahus till i backup. Och massvis med minneskort och batterier, mer än du tror.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Less is more.

Det är kul att ha en massa olika optik med sig. Men det är ett jäkla meck att byta av och an, och hur mycket vill man släpa runt på? Du nämner heller inte vilken budget du har.

Jag skulle nog säga att man klarar sig himla långt med en vanlig 24-70. För dig betyder det väl nånstans 16-50.... se till att den är ljusstark, dvs minst 2.8. Då är du hemma med en stor del av bilderna.

Tele objektiv? Jo visst, kan vara trevligt, men inte lika trevligt att släpa runt på. Jag skulle aldrig dra med mig mitt tele. Däremot min 85:a för porträtt, men det funkar att ta porträtt med en ljusstark normalzoom också.

En del förordar att du till synes ska ha en hel stab med dig, extra fotograf mm. Det gör såklart nytta, men behöver du det för det du ska göra? Och kommer du att ha med det? Det avgör ju också en del vilken utrustning du kan ha. Mängder med minneskort och batterier lär ju heller inte behövas. Två fulladdade batterier och ett par stora minneskort räcker.

Det viktigaste tipset tycker jag är att du om möjligt åker till platsen någon gång innan bröllopet och tittar runt och planerar vart du kan ta olika bilder, porträtt utomhus, gruppbild etc. Ta gärna några provbilder i kyrkan så du får en känsla för ljus mm och vilka inställningar som funkar. Det är ju stor skillnad på ljusförhållanden i olika kyrkor (om det nu ens är ett kyrkbröllop).
 

Lamby

Medlem
Hej,

rådet att besöka kyrka och lokal är redan nämnt men gör även en lista på vilka bilder du planerar att ta. Visst är det roligt med det lite extra och annorlunda men de flesta förväntar sig en serie standard-bilder kryddat med lite extra fest-bilder.

När du gjort din lista får du helt enkelt prov-ta några bilder i kyrka och festlokal för att se om dina befintliga objektiv räcker. Märker du att det då saknas ett objektiv så är det det dags att komplettera.

Om du inte planerar att fota många bröllop kan det vara en ide att hyra/låna ett objektiv för dagen. Kom dock ihåg att öva innan så du inte kommer med ett kanon-objektiv i handen som du inte behärskar.

Med två likadana hus har du det bra förspänt då du redan innan bröllopet kan ha den ena riggad och inställd för kyrkan och den andra för festlokalen. Det sparar mycket tid och du slipper minst ett objektivbyte etc.

Stort lycka till
Lamby
 
En sak som oftast glöms bort vid fotografering av mycket kontrastrika föremål (ex. svarta kostymer/frack och vit brudklänning) är IR filter.
Beroende på materialen i dom olika svarta objekten kan vissa slå över till brunt i kameran utan IR filter.
Onödigt jobb att behöva efterbearbeta ett stort gruppfoto.
Och filmar du är det ännu viktigare.
 

AWid

Aktiv medlem
En sak som oftast glöms bort vid fotografering av mycket kontrastrika föremål (ex. svarta kostymer/frack och vit brudklänning) är IR filter.
Beroende på materialen i dom olika svarta objekten kan vissa slå över till brunt i kameran utan IR filter.
Onödigt jobb att behöva efterbearbeta ett stort gruppfoto.
Och filmar du är det ännu viktigare.
IR-filter vid bröllopsfotografering? Skojar du?
 
ANNONS