Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Seb68

Aktiv medlem
Undrar om Karl använt google translate för nog är svenskan lite märklig....

"Säljer väl spenderade 5D Mark III

Kameran är ett vilddjur och gör jobbet av allt du kan tänka dig att fånga . Kameran har använts för stående och reklam fotografering så tryck inte används.

Det ingår :
3 batterier
2 16 GB CF-kort ( 60 MB / s UDMA )
2 4GB CF
1 2GB CF
2 Laddare

Ring Karl: 0722-568234"

Men nog är 5800 billigt.....
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jo, reagerade också på den något märkliga språkbehandlingen...
Kommer inte bli lika lätt när Google translate blir bättre..

PS! Körde ovanstående mening några gånger genom Google translate och via lite olika språk o sen tillbaka till svenska. Resultatet blev det här:
Google Translate , det är inte så lätt ..

:)
 

Kwanit

Medlem
Nån som vet hur Blocket trust buddy fungerar?

Jag har för mig att man ska trycka på knappen via annonsen på blocket för att betala.

Nu har jag fått ett mail från (blocket@trustly-group.com) där dom säger att jag ska betala till ett bank giro.
 

Kwanit

Medlem
Den riktiga betala direkt ska man fylla i ett formulär efter att man har klickat på betala direkt knappen,
Instuktionerna står brevid steg för steg på sidan av formuläret. men nu står det varan sold.

Jag har anmält annonsen till blocket.
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Fråga säljaren om att använda Blocketpaket istället, förmodligen kommer hen att vägra med
en massa bortförklaringar - i så fall, släpp det och köp någon annanstans, bättre än att
bli lurad!
 

Eltan

Avslutat medlemskap
Skickade iväg en telefon med blocketpaketet en iPhone 6 men personen valde att ångra sitt köp och skicka tillbaka telefonen. Fick tillbaka "den" men det går inte starta telefonen. Köparen anser att det måste blivit med frakten och blev allmänt otrevlig. men en telefon som ligger i en kartong har jag svårt att tro att den blivit skadad i. Telefonen är samma modell men kvittot jag skicka med "glömde" köparen skicka med tillbaka . Godkände att han skulle få sina pengar tillbaka när jag fick hem den (dum som jag var startade jag inte telefonen vid tillfället var stressad) pinsamma är att det märktes när en annan kille kom och skulle titta och köpa den.
Vet inte hur jag ska göra. Kan han ha bytt ut min fungerande telefon mot en annan eller kan den förstörts med posten ? Velar om man ska göra en polisanmälan och om det leder någonstans eller om jag får skylla mig själv för min dumhet?
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Det som är det jobbiga! Har ju skickat med kvittot som jag ej fått tillbaka.
Så har ju inget som talar om att jag ens äger telefonen. 😓
Tråkigt när det strular till sig. Om du tror att du är lurad på något sätt eller att köparen håller på med några olagligheter så tycker jag att du skall polisanmäla. Inte för att de kan göra något åt det men jag tror att det är bra om alla brott som sker anmäls. Annars synliggörs ju inte problemet.
 

Eltan

Avslutat medlemskap
Tråkigt när det strular till sig. Om du tror att du är lurad på något sätt eller att köparen håller på med några olagligheter så tycker jag att du skall polisanmäla. Inte för att de kan göra något åt det men jag tror att det är bra om alla brott som sker anmäls. Annars synliggörs ju inte problemet.

Ja jag får göra en polisanmälan. Har ju kvar alla mail o.s.v
Och tror verkligen han skicka tillbaka en annan telefon då den jag skicka fungerade utmärkt och va så gott som ny. Kul att bli av med den. Skulle använda pengarna nu till Jul jag skulle få av o sälja den.
Blir så trött på mänskligheten ibland!
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Har du kontaktat köparen och påpekat att du inte får igång den? och vad svarar då denne?
Be att få tillbaka kvittot - är det en någorlunda seriös människa med vitt mjöl i påsen, så
skickar vederbörande väl tillbaka kvittot!
 

ja-foto

Aktiv medlem
Går det inte att jämföra typ imei-numret på telefonen med numret på originalförpackningen, borde rimligtvis vara identiska.
Vet i och för sig inte ifall det är tryckt någonstans på 6:eek:rna men det vore idiotiskt av Apple att endast ha tillgång till serienummer och dyligt endast med en fungerande telefon.
 

Eltan

Avslutat medlemskap
Kontakta köparen angående att den inte starta och att kvittot inte var med.
Han blev arg o sa att det var postens fel att den var sönder vilket jag är väldigt tveksam till.
Hitta imei nr på baksidan av telefonen som inte stämde överens med kartongen !
 

ja-foto

Aktiv medlem
Kontakta köparen angående att den inte starta och att kvittot inte var med.
Han blev arg o sa att det var postens fel att den var sönder vilket jag är väldigt tveksam till.
Hitta imei nr på baksidan av telefonen som inte stämde överens med kartongen !
Det har du ju svaret svart på vitt, idioten har bytt ut din mobil mot en trasig, är avståndet mellan er långt?
Annars borde du åka och 'hälsa på' och berätta för han öga mot öga att du kommer ställa till ett helvete för han ifall han inte ger tillbaka din mobil.
 
ANNONS