Annons

Hur många kameror behöver man?

Produkter
(logga in för att koppla)

pest

Aktiv medlem
Jag är nog inte ensam om följande i-landsproblem:

Det finns så många bra kameror idag...innebär också att de är bra på lite olika saker/i olika sammanhang...

Jag har Nikon D750 för lite mer "tunga" uppgifter och Leica M240 vid mer njutningsfyllda/dokumentära strövtåg. Nu funderar jag på ett spegellöst system för framför allt resor när jag vill ha ett smidigt system som levererar. Dvs både bra bildkvalitet, även vid sämre ljusförhållanden, och bra och snabb autofokus.

Funderar nu på Fuji XT-1. Har tidigare haft både Sonys; Olympus o Panasonics spegellösa av olika modell...

Vet att vi alla kan prioritera olika, men vore kul med alla tänkbara synpunkter. Även egna erfarenheter av att ha fler än ett system. Obs jag är en ren amatör, fotar bara för nöjes skull.
 

SallyIV

Aktiv medlem
X-T1 är jättekul och äntligen en digital kamera som beter sig som en gammal analog. Kräver dock extragreppet för dyra 995:- för att ligga perfekt i handen.

X100S eller T, egentligen en smartare kamera, ett kärleksbarn. Fast optik, tittatryck eller helt manuell. Liten, platsar i kavajinnerficka. Den ger mig litet mer glädje än X-T1, nog för att jag slipper "vad för objektiv skall jag ta i dag då" och ger samma bildkvalitet. Ta med den på fest, restaurang - ingen fattar att du plåtar.

X-M1 duger utmärkt även den. Har haft den med fast Canon Fd 24/2,8 eller Pentacon 29/2,8 på bilresor - missade aldrig en exponering, sätt fokusdistans och bländare så löser kameran resten. Ännu mindre är X100, sökarlös men det funkar. Däremot är autofokus med 27/2,8 inte i samma nivå som på X-T1 eller hue X100S beter sig. Men, för 1 500:- ber är det ett fynd med samma bildkvalitet som X-T1. Förresten är X-A1, som jag köpte till dottern i princip lika vass..

Sedan, som jag såg, gamla X-Pro1 till 4 995:- för ett nytt hus.... kan ju vara ett alternativ.


Skulle jag börja om nu, hade det blitt en X-Pro2...

-J!
 

Ventures

Aktiv medlem
Som inbitna cyklister brukar svara om antalet cyklar man bör ha så är antalet n+1, dvs det finns alltid behov av en till :).

Annars är det mest en plånboksfråga.
För egen del föredrar jag systemkamera med bra precision (som tar bilden som jag tänkt mig) och sådana är opraktiskt stora och tunga t.ex. när man reser eller går på stan. Därför har jag numera en bra kompaktkamera för detta (även om den inte har samma precision som systemkameran).
Det jag saknar i kameraväg (ettan i ovanstående formel) är en jättebra (t.ex. lågt brus på höga ISO, RAW-filer, skarpt och ljusstarkt objektiv) oöm fickkamera som klarar att doppas i vatten och annan omild behandling vid diverse strapatser.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
En till. Alltid en till :)

Men är inte Leicas kameror rätt små och behändiga redan? Eller är det tanken på att ta med en på resa som avskräcker?
 

pest

Aktiv medlem
Nja, Leica M är rättså tung framför allt + att den ju saknar autofokus vilket ibland kan behövas + att man inte vill ha med den riktigt överallt...
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Minst två behöver man..
Om du bokar en tid med en kund och kanske några andra personer för ett fotojobb.
då är det nog på in plats att ha en backup kamera.. det är inte kul om man bara har en kamera
och att den strular eller lägger av ... vid ett sådant tillfälle..
 

horvendile

Aktiv medlem
Håller med om N+1-svaren ovan...

Men jag, som också är amatör, har försökt systematisera det från andra hållet. Det vill säga, genom att spalta upp vilka olika fotoproblem jag vill lösa med kamerorna.

I mitt fall, för att exemplifiera och lite kortfattat:
* Kamera för fotografering när kvalitet och resultat är överordnat storlek och smidighet.
* Extrakamera vid sådana tillfällen. Ok att släppa en aning på kvalitetskraven.
* Kamera lämplig för att ta med på semestrar och liknande
* Kamera lämplig för sociala sammanhang som fester
* Kamera som går ned i jeansficka
* Kamera för undervattensfoto
(Ungefär så, jag kan ha glömt något)

Sedan har jag försökt identifiera en uppställning som löser dessa kategorier. Det är helt okej, till och med önskvärt, att en kamera löser flera kategorier.
Hittills är det mest en skrivbordsövning, men det ger i alla fall ett sken av struktur åt prylgalenskapen.
 

Viddebo

Aktiv medlem
Beror ju såklart på plånboken. Finns det ett överflöd av pengar så stilla ditt begär, annars tror jag inte att du "behöver" en till kamera. Lägg pengarna på att se till att komma iväg och fota ist :)
Jag tror sällan att man tar fler bilder för att man äger fler kameror.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur många bilar behöver Zlatan? Tydligen många trots han bara kan köra en åt gången.
Kameror kan man åtminstone använda flera vid samma fototillfälle.
Själv nöjer jag mig med 2. Får jag fler börjar det bil för många att hålla reda på och för tungt.
 
Minst två behöver man..
Om du bokar en tid med en kund och kanske några andra personer för ett fotojobb.
då är det nog på in plats att ha en backup kamera.. det är inte kul om man bara har en kamera
och att den strular eller lägger av ... vid ett sådant tillfälle..
Ja, om man är professionell fotograf är en reservkamera nödvändig. Som amatör kan man givetvis också behöva en reservkamera, men det är inte nödvändigt på samma sätt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, om man är professionell fotograf är en reservkamera nödvändig. Som amatör kan man givetvis också behöva en reservkamera, men det är inte nödvändigt på samma sätt.
Ssom proffs behöver jag 2 kamror av just det skäl du nämner. Förr var det 2 st. 5D som gällde. Numera kör jag en 5Ds R och en Fuji X-PRO1. En bra kombination som också som amatör ger mig två olika kameror att välja på.
Ibland den lätta lilla och ibland den stora med mera möjligheter.
Att få reglagen från 2 kameror att sitta i ryggmärgen är inte så svårt.
Att få så många fler att bli en del av ens ryggmärgsreflex blir nog inte så lätt. Det kräver trots allt att man tagit ganska många bilder med en kamera för det skall sitta i ryggmärgen.
 

Pocca

Aktiv medlem
Oj! Hur långt är ett snöre?

Min mor behöver ingen. Jag själv har kommit fram till 2 st efter 10+ år som amatörfotograf. Visst skulle jag _vilja_ ha fler men jag behöver det inte. Just nu funkar min 6D och 7Dmk2 kanon (med obegränsad budget vore de 5Dsr version och 1DX).
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Enkelt

Jag behöver en kamera som jag tar med mig som allra oftast. Sedan behövs det ett antal hyllvärmare i form av DSLR, kompakter mm, som aldrig får följa med.

För övrigt gäller "bättre med den näst bästa kameran i handen än tio av de allra bästa på hyllan".
För mig blev det Fuji Xpro-1 i handen och en 5D mkII, mf l andra gamla på hyllan.

Beträffande vikt så var jag mycket intresserad av att kasta ut en massa pengar på en Leica M9, men efter att jag känt på den (vikten) så blev det inte aktuellt att ersätta min Xpro-1.
 

henriknilsson

Aktiv medlem
4

4 st är väldigt bra - Två för foto och två för filmning

Sen tycker jag 7-8 kvalitetsobjektiv känns bra

Min drömuppsättning är:

Nikon D5 (för foto sport/action)
Nikon D810 (för naturfoto)

Go Pro (senaste, de uppdateras ju hela tiden de där - för en annorlunda vinkel filmning sport/action)
Panasonic Varicam 35 (för filmning av allt som finns i denna värld)

Å andra sidan får man väl betala en 450 000 kr för dessa fyra kameror, men man kan ju vinna på lotto
 

Hebbesailor

Aktiv medlem
Jag är glad amatör!
Jag har min 760D och 6 olika objektiv när jag vill fördjupa mig i fotografering.
Jag kompletterar med GoPro när jag är ute och seglar.
För övrigt har ja alltid min iPhone 6s med mig. Till den har jag även Olloclips 4i 2 objektiv som komplement, 2x Macro, 1 vidvinkel och ett fisheye.
 
ANNONS