Annons

Tipsa mig om prisvärd laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Tänkte kolla här inne om någon har tips på en bra laptop. Jag kommer främst använda den för bildbehandling i PS, men även för vanlig vardagsanvändning. Använder officepaketet i mitt arbete och behöver ha möjlighet till det även i denna. Vill helst hamna under 6000 kr(om det går att få något prisvärt i den prisklassen) Har en stationär dator hemma, men känner mig så låst att alltid behöva sitta på kontoret när jag ska använda datorn.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag är ingen datorexpert på minsta sätt, och jag håller inte koll på vad som finns -det är ju omöjligt ;-) Men jag håller på mycket med bildredigering, och har lärt the hard way att man behöver en dator med IPS-panel. På en "vanlig" skärm är det hopplöst att redigera, bilden ändras totalt vid minsta ändring av betraktningsvinkel.

Jag kollade bara litet lätt, och hittade en (länk:) Dell hos Misco, som har IPS-skärm. Något dyrare än ditt önskemål, men det är definitivt värt pengarna med en bra skärm.

Om du letar kanske du kan hitta någon med IPS till ännu bättre pris.
 

RobinGee

Avslutat medlemskap
Tänkte kolla här inne om någon har tips på en bra laptop. Jag kommer främst använda den för bildbehandling i PS, men även för vanlig vardagsanvändning. Använder officepaketet i mitt arbete och behöver ha möjlighet till det även i denna. Vill helst hamna under 6000 kr(om det går att få något prisvärt i den prisklassen) Har en stationär dator hemma, men känner mig så låst att alltid behöva sitta på kontoret när jag ska använda datorn.
Frågan är lite som, vilka skor skall jag köpa. Det beror lite på, skall du springa maraton, klättra i bergen, dans jazz eller showa på en catwalk. Högklackade är lite obekväma i bergen och på maraton. Skall du bära den med dig, skall den vara lätt, skall den tåla stryk, hur stort minne (HDD), skall du redigera video, eller foton. En SSD (Solid State Disk) tål mer stryk än en mekanisk, men är dyrare. Video redigering kräver en snabb processor och mer minne. Använder du en 100 Meg pixel kamera, då behöver du mycket mer minne. Hur länge skall batteriet vara. Skall den passa i ryggsäcken. Hur stor skärm vill du ha. I stort sätt får du vad du betalar för. Högre pris, batter kvalitet eller bättre service eller båda. Priserna är pressade. Jag har använt ASUS i många år och är nöjd. Frågan om Apple eller PC kommer alltid upp. Apple är dyr, men har bra service, men liten flexibilitet. Du kan köra både Windows program och Apples produkter. PC ger mer ”bang for the buck”, mycket större valfrihet, massor av gratisprogram, men kan bli struligare. Köp ett välkänt märke som har bra service, och räkna in kostanden för mjukvara i priset.
 

bildsten

Aktiv medlem
Här är ett lite billigare alternativ men det är mycket pang för peng. Du får pengar över.
http://www.arrowdirect.se/sv/begagnade-baerbara-pc/hp-elitebook-8460p-i5-ssd.php
Och de har Service med stort S. Jag fick minnesfel på en beg. sådan här: http://www.arrowdirect.se/sv/begagnade-baerbara-pc/hp-elitebook-8760w-dreamcolor.php
som jag köpte från dem. Ringde och fick en fraktsedel mejlad, ringde till Schenker som hämtade en tisdag och datorn tillbaka på torsdag.
Det är f.ö. tredje gången jag köper en av HP:s begagnade proffsdatorer, och det lär bli fler gånger om jag får leva ett tag till.
 

freddan_6

Aktiv medlem
Att bara skriva photoshop är tycker jag lite för lite information. Om du håller på med moment som tar lååång tid som focus stacking så är mycket minne och snabb processor viktigt. Vanlig färgkorrigering och beskäring tar inte lång tid i photoshop med enkel processor. Jag gör focus stacking samt använder DXO optics pro för brusredusering så jag har valt en dator med processor bland det tvåhudra snabbaste i http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php (sortera på rank).

Men du kanske använder photoshop annorlunda och behöver inte snabb processor. Två till saker är avgörande för datorn, och här märks prispressen mycket

Skärm och batteri.

Ett bra batteri håller många fler laddningar och urladdningar än ett dåligt och det är bara priset på datorn som avgör vad de stoppar i. Om du köper begagnat så tänk på att batteriet i en tre år gammal proffslaptop har kanske 1-3 år kvar att leva beroende på hur det använts,. men i en 3 år gammal privatlaptop för 6000 så är batteriet nog helt slut.
 
ANNONS