Annons

Vidvinkelzoom till Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

elisalund

Medlem
Hej!

Skulle behöva lite råd om ett riktigt bra vidvinkelzoomobjektiv till Nikon D7100 ca 12/14 -24?
1. Skarpt
2. Kort kortaste brännvidd men utan fish-eye-tendens
3. Ljusstarkt

Nikkor/Sigma?

Elisabeth
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vilket som blir bäst för dig beror också på ditt användningsområde, men följande är bra på lite olika sätt

Tokina 11-16/2,8 och 11-20/2,8 ljusstarkt, bra optik något sämre motljusegenskaper
Tokina 12-24/4 bra men något sämre motljusegenskaper
Sigma 10-24/4-5.6 bra optik men ljussvagt, prisvärt
Nikon 10-24/4 samt Nikon 12-24/4

När jag valde så tittade jag på Tokina 12-24/4 och Nikons motsvarighet, kom fram till att skärpan från Tokina var i nivå med Nikons så jag valde Tokina pga priset.

En test
http://www.kamerabild.se/tester/objektiv/test-19-vidvinkelzoomar

Du kan också läsa tester på photozone.de
 

elisalund

Medlem
Vidvinkelzoom

Hej Peter!

Tack för ditt svar och för vägledning.
12-24 DX är intressant.
Jag kollar länkarna du bifogade.

Elisabeth



Vilket som blir bäst för dig beror också på ditt användningsområde, men följande är bra på lite olika sätt

Tokina 11-16/2,8 och 11-20/2,8 ljusstarkt, bra optik något sämre motljusegenskaper
Tokina 12-24/4 bra men något sämre motljusegenskaper
Sigma 10-24/4-5.6 bra optik men ljussvagt, prisvärt
Nikon 10-24/4 samt Nikon 12-24/4

När jag valde så tittade jag på Tokina 12-24/4 och Nikons motsvarighet, kom fram till att skärpan från Tokina var i nivå med Nikons så jag valde Tokina pga priset.

En test
http://www.kamerabild.se/tester/objektiv/test-19-vidvinkelzoomar

Du kan också läsa tester på photozone.de
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har Sigma 10-20 mm f/4-5,6. Det är det billigaste objektiven av de uppräknade, men det är också det ljussvagaste. Kantskärpan är inte heller mycket att hurra för, man måste blända ner ganska mycket för att den ska bli bra. Däremot så tycker jag att den har bäst färgåtergivning av alla objektiv jag har (möjligtvis med undantag av Nikkor 50 mm f/1,2 Ai-s).
 
ANNONS