Annons

Sony Rx100 IV eller Nikon DL24-85?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Jag skickade tillbaka min, tycker att kvalité på kamera samt bild kvalité är inget att skryta med. tycker att min sons iPhone 7 klarar att samma bilder som TZ100...speciellt i normalt ljus...
I normalt dagsljus så fungerar mobiler oftast alldeles utmärkt att ta kort med i riktigt hög kvalitet (så länge man inte behöver långa brännvidder eller lite kortare skärpedjup).

Fotar själv mycket och gärna med mina mobiler (när det passar omständigheterna). De senaste generationerna har blivit fantastiskt bra.

Inget fel att nöja sig med det, om man fixar och kan leva med dess begränsningar. Bara att fota på! 🙂
 

Bengf

Aktiv medlem
Vi har i flera trådar konstaterat att dagens kameror nått en viss mättnad vad gäller bildkvalitet och lågljusegenskaper, dom flesta FF-modeller är som exempel mycket lika varandra. Tror inte att det är några undantag bland 1 tums kamerorna eller, därför går det ofta bra att även välja någon lite äldre variant om man tycker så.


Trång jeansficka, då får ni väl gå tillbaka då till någon Canon S95 med gamla kompakt sensortypen, själv har jag en liten hård Hama väska vid bältet, man känner inte av någon vikt alls, smidig att öppna, på med handledsremmen och börja fota, i jeansfickan kan det snart hamna någon nyckel eller småmynt som börjar att skrapa kameran det är inge bra.
 

Mr_Taurus

Medlem
Oj vad många svar. Tack alla som engagerar sig!

Knäckfrågan är nu om Nikon kan lämna ett besked om när de släpper DL24-85, kan dom inte göra det de närmsta dagarna så får det bli en Sony Rx100 IV. Börjar Nikon leverera snart kan det vara värt att vänta in en recension.

Sen får jag överväga bältesväska, men då skulle det säkert gå att gå upp lite i storlek på kamera och då blir det ännu mer att fundera på...
 

horvendile

Aktiv medlem
Ett skäl att vänta på Nikon kan vara att gissningsvis kommer de ha åtminstone samma autofokusprestanda som 1-serien, och det är inte kattskit. Men hur mycket det är värt för en är förstås subjektivt.

(Kuriosum: jag var mycket uppspelt över DL18-50 som dykkamera, men när den vägrade materialisera sig och det var dags för dykresa fick det bli LX100 i stället.)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad gäller zoomomfång. Stirra dig inte blind på 70mm vs 84mm. Denna skillnad är marginell och även en liten beskärning på 70mm på Sonyn ger liknande bildutsnitt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Bra autofokus och snabb kamera känns viktigt då jag har två små barn som det är full fart på.

Nu kan det bli knepigt, att fota livliga barn är en utmaning även om man har en Pro-kamera av klass, lättare ute i fint sommarljus, mycket besvärligare inomhus. Oj vad svårt alltså, Pannan TZ100 kan filma 4K och så plockar man ut bilder på 8mp på ungarna, kan vara en lösning. Nya RX100V är en av få som fått Phaseditect fokus som är vanligt på DSLR modellerna, den kan också filma kortare bitar i slowmotion med flera valbara hastigheter, 240fps ger anständig bildkvalitet med bra slowmotion effekt, ungar som badar och hoppar i vattnet, succé vid teven senare på kvällen.
 

Mr_Taurus

Medlem
Valet står nu mellan en Sony Rx100 IV eller en ny telefon. Det viktigaste är att jag alltid kan ha kameran med mig.

Rx100V tycker jag är för dyr.

Nikon säger så här:

"Hej Johan
Tyvärr kan vi inte ge ett releasedatum ännu, men vi gör allt vi kan för en så snar release som möjligt.
Hälsningar, Nikon"

Och anledningen:

"Hej Johan!
På grund av problem med den integrerade kretsen för bildbehandlingsprocessorn har det blivit tydligt att vår interna standard inte kan uppfyllas. Därför bestämde vi oss för att skjuta upp lanseringen för att säkerhetställa att våra kvalitetskrav uppfylls.
Mvh, Nikon"

Känns som att det inte är något lätt problem att lösa för nu har det tagit så lång tid. Kan bli så att de inte ens löser problemet?
 

martinot

Aktiv medlem
Valet står nu mellan en Sony Rx100 IV eller en ny telefon. Det viktigaste är att jag alltid kan ha kameran med mig.

Rx100V tycker jag är för dyr.
Vill du ha snabb AF för rörliga objekt (som du skrev tidigare var viktigt) så är Sonys nya V-modell (och förmodligen Nikona nya DL som de inte kan leverera) klart bättre då de har PD-fokus. Detta kan ofta göra en enorm skillnad för säker och snabbt följande AF.

Du får inte riktigt lika hög bildkvalitet, men vissa av Panasonics kompakter (som tex min TZ100) har något som kallas "post focus" där du i efterhand kan välja ut det fokusplan som du vill (ungefär som Lytro). Det fungerar så att de kör en snabb videosekvens där de snabbt stackar alla fokusplan i hela bilden.

Kan du leva med att vara begränsad till 8 MP upplösning (där många telefoner ligger) vid just dessa speciella tillfällen då du behöver väldigt snabb AF, så kan det nog vara intressant för dig att även överväga någon Panasonics kompaktkameror.

En ny telefon är också ett alternativ, men där kommer du normalt att generellt få sämre AF-möjligheter och hastighet än vad en bättre kompaktkamera kan ge dig. Fungerar oftast kanonfint utomhus i dagsljus eller riktigt väl upplysta lokaler, men tappar mycket kvalitet vid sämre ljusförhållanden (sensorerna är oftast mycket mindre än de 1"-sensorer vi jämför med här).

Håller med att det är synd att RX100 V ligger såpass högt i pris (även jag tycker att det är för mycket för en kompaktkamera). Tror annars att den hade passat dig mycket väl.
 

PMD

Aktiv medlem
Du får inte riktigt lika hög bildkvalitet, men vissa av Panasonics kompakter (som tex min TZ100) har något som kallas "post focus" där du i efterhand kan välja ut det fokusplan som du vill (ungefär som Lytro). Det fungerar så att de kör en snabb videosekvens där de snabbt stackar alla fokusplan i hela bilden.
Med en mycket generös tolkning av "ungefär" så stämmer det, men Panasonics metod använder inte alls samma teknik som Lytro. (Canon EOS 5D IV har dock en slags "lightvariant" av Lytrotekniken).
 

martinot

Aktiv medlem
Med en mycket generös tolkning av "ungefär" så stämmer det, men Panasonics metod använder inte alls samma teknik som Lytro. (Canon EOS 5D IV har dock en slags "lightvariant" av Lytrotekniken).
Sant. Tekniken i botten är helt olika (var mer ifrån en praktisk hantering och synpunkt, dvs ifrån ett användarperspektiv som de liknar varandra som jag främst tänkte på när jag gjorde den referensen/jämförelsen).

Håller med om att jag kunde varit lite tydligare där.

Har inte hunnit att testa så mycket än (var en julklapp till mig själv), men tycker det är grymt smidigt ibland att kunna välja fokusplan i efterhand vid besvärliga typer av motiv. Ofta räcker 8MP till mycket mer än vad man kanske tror (speciellt om man inte behöver croppa i efterhand).
 

väddö21

Ny medlem
Nikon DL24-85

Jag har bestämt mig för att sälja systemkameran då den är för stor och får aldrig följa med när jag är ute med barnen. Allt jag har fotograferat har blivit med mobilen. Utomhus blir mobilbilder helt okej men inomhus eller när barnen rör sig för snabbt så blir det problem.

Så nu söker jag en liten kamera som jag alltid kan ha med mig som tar bra bilder.

Jag är sugen på en Sony Rx100 IV men såg att Nikon ska släppa en intressant kamera, Nikon DL24-85. Det som lockar med den är framförallt Snapbridge som ser bra ut på pappret. Är det någon som har erfarenhet av Snapbridge?

Finns det någon mer anledning till att vänta på Nikonen, eller ska jag slå till på en Sony?

Hur förvarar ni era kameror när ni är ute? Direkt i fickan eller i någon väska? Fördelen med mobilen är att den alltid ligger i fickan. Så jag vill att kameran alltid ska kunna vara med.
Jag har granskat båda och kommer att välja Nikon. Beräknas komma i februari. Sony gör mycket bra kameror men menyn är allt för röriga samt att den känns hal att hålla i. Inte grepp vänlig.
 
Sony Rx100IV............

Varför köpa en sådan dyr kamera, när det finns billigare Sonykameror som kanske är lika bra. Rx100 har en väldigt kort zoom som jag tycker är en nackdel, alltså begränsade möjligheter. Själv har jag en Sony DSC WX350 som tar alldeles utmärkta bilder. Jag blev väldigt överraskad hur skarpa bilderna var. Den har automatisk blixt i alla lägen och 20x zoom. Rx100 tycks ha en del finesser, men frågan är om man behöver använda dem. Sedan är WX350 en liten kamera som passar alldeles utmärkt i fickan. Jag skulle aldrig använda en mobiltelefon att ta bilder med utomhus, det blir bara skräpbilder. Då är det lättare att hiva upp en den lilla kameran istället som är mindre än en mobiltelefon.
 

ErlandH

Aktiv medlem
WX350 har en bildsensor som är lika stor som de som sitter i många mobiler. RX100-serien har en åtskilligt större sensor. Det ger påtagligt större möjligheter att ta bra bilder under många omständigheter.
 

martinot

Aktiv medlem
Inte riktigt samma brännviddsomfång som WX350 (25-500), men det absolut närmaste och den absolut bästa kompromissen man kan skaffa om vill ha kvaliteten med Sonys 1"-sensor kombinerat med ett riktigt bra brännviddsomfång är TZ100 med sina 25-250 mm.

Rekommenderas varmt som riktigt smidig semesterkamera, eller när man bara vill ha med sig något lätt och enkelt i fickan, men som ändå är både ljusstarkare och samtidigt har mer tele än mobilkameran.
 
ANNONS