Annons

Objektiv till resa, telezoom och ev. vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

JuliaL1

Medlem
Hej!

Vill börja med att säga att jag är en riktig amatör när det gäller foto och utrustning, så ber om förståelse för "n00biga" frågor samt helst n00b-anpassade svar ;P

Till min fråga: Jag ska resa i Peru i mars vilket jag även gjorde för 2 år sedan. Då lånade jag min systers kamera som är en Canon med orgninalobjektiv och en telezoom med brännvidd 70-300. Det var jättekul att experimentera med hennes kamera och att kunna fota djur och natur på långt håll, vilket jag gärna vill kunna göra den här gången med. Har skaffat en Canon D600, och är nu ute efter begagnade objektiv. Har kollat lite på blocket på objektiv med samma brännvidd (70-300), men är osäker på hur jag ska avgöra vilka som är något att satsa på. Finns så många olika modeller. Är det stor skillnad i kvalitet mellan Tamron, Canon och Sigma? Kan 55-200 vara ett alternativ? Snälla ge mig tips på vad jag borde tänka på! Tar även gärna emot tips ang. vidvinkel, har aldrig använt ett sådant, men tänker att det kanske skulle vara kul att använda för bra landskapsbilder. Vill spendera max ca. 2000 kr per objektiv (begagnat).

Tack på förhand!
Mvh
Julia
 

Kalleboston

Aktiv medlem
Hej!
Jag vill gärna slå ett slag för ett billigt och prisvärt vidvinkelobjektiv. Canon ef-s 10-18 IS STM. Det är lätt, billigt och tar bra bilder. Finns från typ 1200kr begagnat. Inte så väldigt ljusstarkt kanske, men jag inbillar mig att det är ljust i Peru :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Canon 55-250 är, vad jag förstår, mycket prisvärt. Litet, lätt o bra. Kostar 3000 kr nytt. Den senaste versionen med stm lär vara klart bättre än föregångarna.
 

JuliaL1

Medlem
Hej!
Jag vill gärna slå ett slag för ett billigt och prisvärt vidvinkelobjektiv. Canon ef-s 10-18 IS STM. Det är lätt, billigt och tar bra bilder. Finns från typ 1200kr begagnat. Inte så väldigt ljusstarkt kanske, men jag inbillar mig att det är ljust i Peru :)


Låter ju bra! Jag kollade lite på blocket men hittade inte det objektivet. Har du nåt tips på andra sidor där sånt kan hittas begagnat?
 

JuliaL1

Medlem
Canon 55-250 är, vad jag förstår, mycket prisvärt. Litet, lätt o bra. Kostar 3000 kr nytt. Den senaste versionen med stm lär vara klart bättre än föregångarna.

Tack för tipset! Gör 250 stor skillnad mot 300? (Antar att det handlar om "hur mycket närmare" man kan komma objektet man fotar?)
 

nivas

Aktiv medlem
Tack för tipset! Gör 250 stor skillnad mot 300? (Antar att det handlar om "hur mycket närmare" man kan komma objektet man fotar?)
Jag tycker inte att det är någon betydande skillnad.
Jag tycker att ett bra 70-200mm objektiv ger bättre bilder än ett sämre 70-300mm, så visst kan 55-250mm vara ett bra val.
 

Kalleboston

Aktiv medlem
JuliaL1 otroligt, inget till salu! Varken blocket eller fotosidan. Det kommer säkert upp ett snart.
Du kan ha i åtanke att det kostar runt 2400kr nytt förresten.
 

JuliaL1

Medlem
Jo, har ett vanligt standard såklart! :) Men man känner ofta att det är otillfredställande både i zoom och vidvinkel tycker jag.
 

apersson850

Aktiv medlem
Zoom och vidvinkel är inte motsatser. Tele och vidvinkel är motsatser. Zoom används för att beskriva möjligheten att ändra ett objektivs brännvidd, så att man får mer eller mindre vidvinkel, eller mer eller mindre tele. Eller ibland från vidvinkel i ena änden till tele i den andra.

Så ett objektiv med "mycket zoom" är ett som kan ändras mycket från ena änden till den andra, inte nödvändigtvis ett som har stor förstoring, alltså mycket teleeffekt, i den "långa änden".

Som exempel har ett 70-200 mindre zoom än ett 24-105, för 200/70=2,9, men 105/24=4,4. Däremot är teleeffekten större hos 70-200.
 

JuliaL1

Medlem
Zoom och vidvinkel är inte motsatser. Tele och vidvinkel är motsatser. Zoom används för att beskriva möjligheten att ändra ett objektivs brännvidd, så att man får mer eller mindre vidvinkel, eller mer eller mindre tele. Eller ibland från vidvinkel i ena änden till tele i den andra.

Så ett objektiv med "mycket zoom" är ett som kan ändras mycket från ena änden till den andra, inte nödvändigtvis ett som har stor förstoring, alltså mycket teleeffekt, i den "långa änden".

Som exempel har ett 70-200 mindre zoom än ett 24-105, för 200/70=2,9, men 105/24=4,4. Däremot är teleeffekten större hos 70-200.

Okay, då är det tele och vidvinkel jag menar att jag skulle behöva! Kan som sagt inget om tekniska termer, men vet att det var väldigt kul att använda teleobjektivet jag lånade av syrran senast för att fota djur, fåglar och sånt :) Saknade dock något för att ta lite bättre landskapsbilder, vilket jag antar att vidvinkel skulle kunna vara bra för
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Tycker att Canon har några prisvärda här. Inga NASA-konstruktioner kanske men helt ok bildkvalitet; 10-18 & 55-250. Kanske kompletterar du med ett 50/1.8 STM för tillfällen i svagare ljus/snyggare porträtt.
 

JuliaL1

Medlem

Visom

Aktiv medlem
http://www.tradera.com/item/301996/271159473/canon-ef-s-55-250-4-5-6-is-ej-anvand-

det här på tradera kostar 1650:-

här är ett nytt som verkar typ lika?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=920149 1649
eller denna kanske http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2148019 1999

Sen finns denna som också heter samma sak http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=213262 men för 2.499..
Någon som vet skillnaden?
Det finns tre versioner av detta objektiv, så var uppmärksam på detaljerna.
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS II
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS STM

Skillnaden mellan de 2 äldre/översta är inte jättestor. STMversionen är däremot märkbart bättre.

Edi: Länk till produkterna här på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/reviews/listproducts.htm?_words=f/4+55-250
(USM är den gamla fokusmotorn, STM är den nya. Så
Canon EF 55-250mm f/4,5-5,6 II USM är densamma som
Canon EF 55-250mm f/4,5-5,6 II )
Där hittar du också 2 annonser på den äldsta versionen.
 
Senast ändrad:
ANNONS