Annons

Flytta bilder i Lightroom från gammal till ny Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

siwjon

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska flytta alla dataprogram inkl. bilder från min gamla till min nya Mac.

Jag har ca 30000 bilder i Lightroom 6 som finns på en EXTERN disk. LrCat-filen finns på datorn. Den nya datorn har så pass stor hårddisk att jag inte behöver någon extern disk.

Jag avser använda mig av "Flyttassistenten" som ingår i Mac OS. Kan jag göra det eller innebär det att jag "förstör" LrCat-filen så att Lightroom inte hittar bilderna? Är det bättre och säkrare att först föra över all annan data/program från den gamla till den nya datorn utan inkopplad extern disk och sedan när det är klart ansluta den externa disken till den nya datorn och föra över bilderna "inom Lightroom" till nya datorns bildmapp?

Mycket tacksam för svar och gärna en beskrivning om hur jag går tillväga.
 

joakim d

Aktiv medlem
Hej

Jag kör visserligen Mac sedan länge men har ingen erfarenhet av Flytttassistenten men jag ser inte hur den skulle kunna förstöra katalogen så länge du inte har Lightroom igång när du kör Flyttassistenten.

Min strategi hade varit att flytta över program och katalogen med Flyttassistenten och sedan som du skriver koppla in den externa disken till den nya datorn och flytta bilderna inifrån Lightroom över till datorn.

Om du inte vill använda Flyttassistenten så hade min strategi varit att kopiera över katalogen till den externa disken och sedan installera Lightroom på den nya datorn , ansluta disken och antingen kopiera över katalogen eller skapa en ny och sedan importera den gamla. Sedan som ovan för bildfilerna.

Lycka till!
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har använt Flyttassistenten till två nya Mackar från Time Machine det senaste halvåret helt utan problem!

Jag ser dock alltid till att ha minst två backupper (SuperDuper) av mina datorer + Time Machine - uti fall att.....
 

siwjon

Aktiv medlem
Jag har använt Flyttassistenten till två nya Mackar från Time Machine det senaste halvåret helt utan problem!

Jag ser dock alltid till att ha minst två backupper (SuperDuper) av mina datorer + Time Machine - uti fall att.....
Tusen tack för dina svar!

Jag kommer nog att använda Flyttassistenten.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
katalogen innehåller länkar till dina bilder och så länge bilderna ligger på det ställe som katalogen tror så kan du kopiera katalogen precis vart som helst.
Min dator eller din, spelar ingen roll så länge som vi kommer åt bilderna och dess path är intakt.
katalogen innehåller också alla justeringar och tillagd metadata.

Här finns en länk hur man kan flytta till en annan dator:
https://www.lightroomqueen.com/how-move-lightroom-to-new-computer/

Men om jag förstår dig rätt så kommer du göra en exakt kopia av hårddisken o då är ju all information med.
 

siwjon

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska flytta alla dataprogram inkl. bilder från min gamla till min nya Mac.

Jag har ca 30000 bilder i Lightroom 6 som finns på en EXTERN disk. LrCat-filen finns på datorn. Den nya datorn har så pass stor hårddisk att jag inte behöver någon extern disk.

Jag avser använda mig av "Flyttassistenten" som ingår i Mac OS. Kan jag göra det eller innebär det att jag "förstör" LrCat-filen så att Lightroom inte hittar bilderna? Är det bättre och säkrare att först föra över all annan data/program från den gamla till den nya datorn utan inkopplad extern disk och sedan när det är klart ansluta den externa disken till den nya datorn och föra över bilderna "inom Lightroom" till nya datorns bildmapp?

Mycket tacksam för svar och gärna en beskrivning om hur jag går tillväga.


Nu har jag flyttat alla program och data till min nya dator och det gick utan problem.

Men nu återstår själva flytten av bilder från den externa disken till den nya datorn. Det verkar inte gå att kopiera "inifrån Lightroom" eftersom datorns hårddisk inte är synlig och det går ju inte att dra filerna över till disken i finder. Hur tusan gör man för att inte sabba Lrcat-filen?

Tacksam för svar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll hur stor disken är. Till slut blir den full av bilder.
Kanske bättre att behålla dem på den externa?

Vill du att LR skall upptäcka den interna disken så kopierar du dit EN bild och importerar den, sen vet LR var disken är.

På ngt sätt så bör du ha en backup. Har du det?
 

siwjon

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll hur stor disken är. Till slut blir den full av bilder.
Kanske bättre att behålla dem på den externa?

Vill du att LR skall upptäcka den interna disken så kopierar du dit EN bild och importerar den, sen vet LR var disken är.

På ngt sätt så bör du ha en backup. Har du det?
Ok. Ska testa det. Ja, backup har jag alltid! :)
 

siwjon

Aktiv medlem
Det funkar inte ändå! :(

Den interna disken dyker inte upp.

Något fel gör jag - men vilket?

Tips någon?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Prova att lägga en bild på den interna disken som du importerar till LR, efter det så har LR hittat disken
 

bach7617

Aktiv medlem
Nu har jag flyttat alla program och data till min nya dator och det gick utan problem.

Men nu återstår själva flytten av bilder från den externa disken till den nya datorn.
En stilla undran: är det inte en säkrare lösning att ha bilderna på en extern hårddisk? Jag kör samma upplägg som du gjort med Lightroom och Mac samt externa diskar som jag även har kopior på. Jag har väl gissat att hanteringen går snabbare och att man dessutom kan det vara ett plus att kunna gömma undan familjens bildskatt vid längre bortavaro. ;-)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag importerar och redigerar bilderna på den interna disken då det är en SDD därefter flyttar jag ut dem på en extern för förvaring. Om detta görs inom LR så tappas inte spårbarheten.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Hej ! Det är busenkelt för vem som 👍 Ring Apple supporten så fixar dom det snabbt o smidigt, du har 3 månaders fri support på ALLA Apples produkter o det funkar kanon o brukar inte vara några telefonköer heller 👍👍👍
 

siwjon

Aktiv medlem
Prova att lägga en bild på den interna disken som du importerar till LR, efter det så har LR hittat disken
Så gjorde jag från början men förstod inte att jag skulle skulle döpa om mappen som den flyttade filen låg i. När jag gjort det var det bara att föra över bilderna till den interna disken. Funkade utan problem.

Tack för hjälpen! :)
 
ANNONS