Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
... För övrigt är ju detta en allmän spåneritråd, och alltså en av få trådar där det faktiskt är helt ok för PMD (och andra) att ägna sig åt sina hårklyverier ;)
Point taken och jag har inget emot att andra klyver hår, ville bara berätta att jag inte personligen inte är så intresserad av det. Diskussionen i sig är det inget fel på för de som tycker det är roligt, men det är inte bra om det blandas in i andra diskussioner så att missförstånd uppstår. Då är det bättre att försöka uttrycka sig så att alla förstår.


/Mats
 

iSolen.se

Guest
Fast halvformat är ett minst lika vedertaget begrepp som småbild eller mellanformat, ...
Liten indikation:

Halvformat ger 920 sökträffar på fotosidan.
Mellanformat ger 18500 sökträffar.

APS-C ger 8660 sökträffar på fotosidan.
Småbild ger 4570.

Halvformat är egentligen ett bra ord, svenskt och allt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det mesta av svensk fototerminologi uppkom långt innan internet var påtänkt.

Jag tror att det mesta som svenska fotografer läser är på engelska (eftersom det finns så väldigt många webplatser om fotografi på engelska och rätt många svenskar tycker sig kunna engelska bra).
 

Bengf

Aktiv medlem
Halvformat känns för mig mycket ovanligt, min första analoga Konica autoreflex T från sent 60-tal och några följande Konica kameror, den perioden har jag inget minne alls av beteckningar faktiskt, det vara bara systemkameran och man visste endast att det var samma filmtyp man köpte även till dom dyraste modellerna som man dreglade över men aldrig kunde köpa.

Svenska Hasselblad hörde man talas sent om sidor, med större film yta. och dom gamla kamerorna med stora glas plåtar.
 

Photocon

Aktiv medlem
Halvformat hörde jag benämnas redan i samnband med de gamla Olympuskamerorna som kom i slutet av 60-talet. Av en vanlig 36 bilders småbildsfilm fick man ut 72 negativ/diapositiv.

Sedan har vi den gamla "Baby Rolleiflex" som jag själv hade ett tag. Filmen till den gav negativ/diapositiv i formatet 40x40 mm.

Hasselblad hade även ett bakstycke som också gav 40x40mm. Speciellt avpassat för att kunna köra diafilm som passade in i speciella ramar som hade samma yttermåyy som ramarna för småbildsdiapositiv.

Hur bör man lämpligen benämna de 2 sistnämnda. Rollein hade ju en film med mindre bredd medan Hasselblad körde vanlig 120-film 60x60 mm där inte hela ytan exponerades med det bakstycket.

Slutligen tycker jag det är helt OK att använda så många begripliga och svenska uttryck som möjligt, men jag tror det blir svårt i längden då väl de flesta av oss tar intryck av främst engelskspråkiga fotosajter med tillhörande tester och kamera/objektivbeskrivningar.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det ät lite lika med crop och 1,5, man är van sedan länge i folkmun och att även testare skrev att 50mm objektiv blev 75mm med APS-C även om andra förklaringar kommit om vinkelförändringar, det har varit tal om att skriva grader i stället för mm vad gäller objektiv också, det sitter djupt i ryggmärgen med mycket av dom gamla sätten, 24mm är mera vidvinkel än 35mm osv.
 

Bengf

Aktiv medlem
Halvformat hörde jag benämnas redan i samnband med de gamla Olympuskamerorna som kom i slutet av 60-talet. Av en vanlig 36 bilders småbildsfilm fick man ut 72 negativ/diapositiv.

Sedan har vi den gamla "Baby Rolleiflex" som jag själv hade ett tag. Filmen till den gav negativ/diapositiv i formatet 40x40 mm.

Hasselblad hade även ett bakstycke som också gav 40x40mm. Speciellt avpassat för att kunna köra diafilm som passade in i speciella ramar som hade samma yttermåyy som ramarna för småbildsdiapositiv.

Hur bör man lämpligen benämna de 2 sistnämnda. Rollein hade ju en film med mindre bredd medan Hasselblad körde vanlig 120-film 60x60 mm där inte hela ytan exponerades med det bakstycket.

Slutligen tycker jag det är helt OK att använda så många begripliga och svenska uttryck som möjligt, men jag tror det blir svårt i längden då väl de flesta av oss tar intryck av främst engelskspråkiga fotosajter med tillhörande tester och kamera/objektivbeskrivningar.

Har hört Amerikanare som säger Hej också, så det lånas ord lite varstans numera.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Halvformat känns för mig mycket ovanligt,
Halvformat hörde jag benämnas redan i samnband med de gamla Olympuskamerorna som kom i slutet av 60-talet. Av en vanlig 36 bilders småbildsfilm fick man ut 72 negativ/diapositiv.


Kan inte låta bli att blanda mig i er debatt som jag följt ;-)

Jag blir litet förvånad över Bengf`s uttalande att han inte kommit i kontakt med begreppet halvformat. Som Photocon påpekar kallades till exempel Olympus Pen (inte att förväxla med Pen F), Canon Dial och alla andra 18x24mm för just "halvformatkamera". Olympus Pen såldes i mängder och Canon Dial var också populär när jag jobbade i fotoaffär på 60- och 70-talet.
 

Bengf

Aktiv medlem
"Hey" har funnits i engelskan i åtminstone tusen år. Det går inte att översätta exakt till svenskans "hej" (i nuvarande betydelse), men ibland används det som en hälsning.
Som tidigare lite filmgalen, så var det inte så vanligt förr med just Hej som hälsning som du påvisar, men tycker mig hört det oftare på senare tid, smörgåsbord har jag också hört vid några få tillfällen, ordet Kork förresten är lånat från Arabiskan.

Vi har en drös av Svenska skådespelare i Amerika, flera som varit med i Mission Impossible, och slinker ur sig en del svenska bort i mellan, för att inte tala om Peter Stormare, Alicia Wikander med många fler, David Niven, Roger Moore var gifta med svenskor, Will Farrel en annan med svensk fru. det trummas in lite svenska där över. Annars var Fargo kul i svenskbygderna, med Jaa, jaa.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan inte låta bli att blanda mig i er debatt som jag följt ;-)

Jag blir litet förvånad över Bengf`s uttalande att han inte kommit i kontakt med begreppet halvformat. Som Photocon påpekar kallades till exempel Olympus Pen (inte att förväxla med Pen F), Canon Dial och alla andra 18x24mm för just "halvformatkamera". Olympus Pen såldes i mängder och Canon Dial var också populär när jag jobbade i fotoaffär på 60- och 70-talet.
Nja 16 år och fullt upp med idrott och motsatta könet, jag trodde det var 24X36 filmrutor, jag fick aldrig mer än 36 bilder från en 36 bilders rulle om jag inte beställde kopior.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
....Slutligen tycker jag det är helt OK att använda så många begripliga och svenska uttryck som möjligt, men jag tror det blir svårt i längden då väl de flesta av oss tar intryck av främst engelskspråkiga fotosajter med tillhörande tester och kamera/objektivbeskrivningar.
Grejen är att för många är gamla svenska uttryck helt okända idag och det vi kanske tror har svenskt ursprung ofta låneord de med.

Redan när jag gick på TG II (Tekniska Gymnasiet på Söder i Stockholm), så hade vi en verkligt bra svensklärare som tvingade oss att läsa en bok om språkpurism av en Colliander tror jag. Då mötte jag för första och enda gången i mitt liv det pursvenska ordet "storhopen" som alltså var en gammal synonym till ordet "majoritet". Någon som tror folk begriper det idag??

Omvänt så var det väl gamla finansministern och "stataren" Gunnar Sträng som på sitt oefterhärmliga sätt tyckte att folk inte skulle svänga sig med en massa utländska begrepp: "... när det finns "en alldeles adekvat inhemsk vokabulär disponibel." Hur många vet idag vad ett ord som "statare" betyder och vad det innebar att vara en?

Så här ser det ju inte bara ut i svenskan utan t.o.m. i ett återuppväckt fossilt språk som hebreiskan där man verkligen nagelfara varenda ord som hotar att utarma det bibliska språket och där kan man höra ord som "autobussim" (för bussar) eller "breaksim" (för bromsar). De ända som håller stilen lite i alla fall är väl islänningarna för där heter kardanaxel fortfarande "tjurlelu" stavat som jag fått lära mig att det låter.

Men israelerna har fullständigt tappat greppet sedan länge och det är inte förvånande för alla är inte troende. När jag bodde där jobbade jag bl.a. på hotell. Jag var där under "pesach" (påsk) som är den kanske viktigaste judiska högtiden och den började helt galet genom att allt i köket byttes ut tallrikar, bestick och köksredskap. Sedan kom det en rabbi och eldade på några av pottorna med en vedsticka och läste några böner.

"Pesah" firas ju till minnet av uttåget ut Egypten och då ska man minnas även genom att äta rätt så då vet även många svenskar att man inte hade jäst i brödet utan åt det "osyrat". Både små kolor och vinflaskor var märkta att de var "kosher le pesach inför helgen och på en del saker stod det att det blivit "blessed by cheif rabbi of Jerusalem Schlomo Goren" som exv. vinet. Många äter inte eller dricker sådant som inte är märkt och jag fick byta ut de flaskor som inte var märkta inför "pesach" Men eftersom det här är business så fanns det förstås även Coca Cola som var märkt "kosher le pesach", så uppoffringarna var inte alltför extrema - åtminstone inte på hotellet i Kiriat Anavim.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Grejen är att för många är gamla svenska uttryck helt okända idag och det vi kanske tror har svenskt ursprung ofta låneord de med.
Numera skiftar ju ord betydelse med en förmodligen aldrig tidigare upplevd fart. Vågar jag ta exemplet "manipulera" och "manipulerad"? Att ord skiftar betydelse är ju självklart ingen nyhet, men dagens hastighet ställer till det. För en vetenskapsman betyder att "manipulera insamlade data" att man sammanställer dem, utvärderar, åskådliggör. Manipulera betyder i till exempel Nationalencyklopedins förklaring just försiktigt bearbeta. Numera har det i allmänhetens uppfattning en helt annan betydelse. Forskare, statistiker och folk som vill diskutera seriöst bör nog akta sig noga för att använda manipulera. ;-)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ett effektivt flöde är A och O. Att fundera på vilket det bästa flödet är är förstås bra men inte om resultatet blir att inga bilder går igenom flödet.

Jag kör på med den process jag råkar ha för närvarande och de bilder som är dåliga slänger jag efterråt. Jag har raderat massor härifrån.
Det som tagit tid har inte handlat om min digitalt födda bilder för de kommer ändå aldrig komma fullt till sin rätt ändå med den rätt hårda nedskalning som FS kräver. Det är som det är. Jag ser ju t.o.m. själv skillnad på de bilder jag gjorde senaste (gjorde en uppsättning i HD och en för 4K). Däremot det mycket knepigare med reprofotade dian eftersom både DR och upplösning inte kan mäta sig med dagens digitala bilder. En del har "color cast" och har tappat en hel kanal ibland så då har jag landat i att jag ger dem en diskret brunton - också för att betona att de är historiska för mig. Men jag gillar ändå uttrycket i en del av dessa teknisk klart sämre bilder eftersom det är sitt eget. Men genom att materialet ger så dåligt svängrum, så krävs att man är ännu mer noggrann både vid reprofoto men även vid efterbehandling.

Frågan ställdes av någon annan förra veckan och några blev uthängda med namn för "stort forumdeltagande". Det nya var att personen konstaterat att de flesta på listan knappt hade några bilder uppladdade.

Jag håller delvis med även om jag inte brukar ta upp saken och tycker det är synd att så engagerade personer som spenderar timvis på FS varje vecka (eller dag i vissa fall) inte kan lägga några minuter på att ladda upp några bilder, om inte på FS så någon annanstans. Vi alla delar ett fotointresse och jag skulle t ex väldigt gärna se Sändhs bilder efter hans alla resor.
Jag har velat lära mig allt relevant om digitalfoto sedan 2005. 2009 hade jag bestämt mig för att vara helt ledig hela året då jag fått en massa pengar i avgångsvederlag utan motprestationskrav då företaget jag jobbade på köptes upp (de hade egen IT i Munchen så de behövde inte oss) och då gjorde jag inget annat nästan än att renovera mitt sommarhus och sysslade med foto. Det var fantastiskt att få en sådan chans. FS hade då även lite högre i tak så det var en fantastisk tid. Över tid har jag trappat ner min närvaro betydligt och försöker fokusera mer på sådant som inspirerar mig och "göra mig glad" och av det följer att jag mer och mer skiter i att tjafsa med folk som inte främst är här för utbytet utan för att förstöra det.

Det är nära nu att publicera bilder. Jag ska faktiskt i veckan besöka en vän och gå igenom en del av mina bildserier då det kan vara så att jag kommer använda dem i även andra sammanhang som jag helt inte har kontroll över själv. Sedan kommer jag att lägga upp dem på FS och då får du gärna ge mig feed back Ola, det skulle jag verkligen uppskatta.

Jag håller faktiskt också med om det för det är väl naturligt att man både lägger upp och diskuterar bilder på en fotosida. Tyvärr avskräcker FS lite och jag vet inte varför men ser två möjliga skäl vid sidan av de ni möjligen sett själva. För det första är mycket av denna "bildkritik" (eller vad vi nu ska kalla det) -diskussion rätt omöjlig eftersom bilderna ofta saknar eller har väldigt lite metadata på sig. Bilder utan kontext är sämre än bilder med. Jag älskar 1x.com, har läst alla deras böcker och ser gärna deras bilder på nätet, för de har detta FS saknar. För det andra är jag lite osäker på vilken form jag ska välja på FS. Det kanske är för stelt för mig. Jag vet inte helt vad man kan göra än - om jag ska lägga upp bildserier på portfoliosidan eller exv. skapa bloggar för att kunna förklara vad jag faktiskt gjort, hur och varför.

Kanske borde jag gå med i någon Fotoklubb. Men jag har ju inte ens koll på om det finns någon som vill ha mig med här i Waxholm. Men fotografer har vi ju även här och någon av de mer flitiga känner jag ju redan lite personligen. Du vet ju vad Groucho Marx sägs ha sagt: "Jag vill nog inte vara med i en förening som vill ha mig som medlem". Måste det inte vara lite skumt med en sådan?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Numera skiftar ju ord betydelse med en förmodligen aldrig tidigare upplevd fart. Vågar jag ta exemplet "manipulera" och "manipulerad"? Att ord skiftar betydelse är ju självklart ingen nyhet, men dagens hastighet ställer till det. För en vetenskapsman betyder att "manipulera insamlade data" att man sammanställer dem, utvärderar, åskådliggör. Manipulera betyder i till exempel Nationalencyklopedins förklaring just försiktigt bearbeta. Numera har det i allmänhetens uppfattning en helt annan betydelse. Forskare, statistiker och folk som vill diskutera seriöst bör nog akta sig noga för att använda manipulera. ;-)
Skitbra exempel inte minst med tanke på hur det lever här på FS. "Bilden är manipulerad" eller "Bilden är "omanipulerad". Om default är "Bilden är omanipulerad" så kommer man aldrig att kunna lita på exv. ett urval på FS som görs med den sökningen.

Om man dessutom i praktiken faktiskt inte alls är överens om definitionen och hur man ska leva med den, så får man problem.

Tänk om man dessutom skulle basera ett automatiskt bildflöde på metadata med så dålig kvalitet?

Jag tror dessutom att du har helt rätt i att "manipulera" blivit ett kontaminerat begrepp. Det har en negativ klang som kommer vara svår att bortse från i många sammanhang.
 

Photocon

Aktiv medlem
En abnormitet (enl min åsikt) är att såväl svenska (inlånade eller ej) förlorat sin valör.

Bra betyder i vissa bedömningssammanhang inte längre "bra" i ursprunglig bemärkelse. Tar vi exempelvis omdömet om en kamera eller bil och bara sammanfattar den som bra uppfattas den ofta som "ordinär" eller "duger väl i brist på annat".

Nej, det ordet föregås numera av prefixen "super", "hyper" eller konstigt nog "skit" och liknande.

Löpsedlar är ofta fulla av "devalverade" uttryck. Vårt kära samtalsämne vädret är ofta utsatt för detta. Behöver man ta av sig på överkroppen och sätta sig i skuggan då och då under några soliga dagar så skriker löpsedlarna ut med krigsrubriker som CHOCKVÄRME.

Eller kändisen "XXX blottade sig på krogen". Vid läsning av artikeln som krympt till en notis längre in i tidningen visar det sig att personen i fråga kavlat upp ena ärmen för att visa en ny tatuering.

Finns hur många exempel som helst.
 

iSolen.se

Guest
...
Det är nära nu att publicera bilder. Jag ska faktiskt i veckan besöka en vän och gå igenom en del av mina bildserier då det kan vara så att jag kommer använda dem i även andra sammanhang som jag helt inte har kontroll över själv. Sedan kommer jag att lägga upp dem på FS och då får du gärna ge mig feed back Ola, det skulle jag verkligen uppskatta.

Jag håller faktiskt också med om det för det är väl naturligt att man både lägger upp och diskuterar bilder på en fotosida. Tyvärr avskräcker FS lite och jag vet inte varför men ser två möjliga skäl vid sidan av de ni möjligen sett själva. För det första är mycket av denna "bildkritik" (eller vad vi nu ska kalla det) -diskussion rätt omöjlig eftersom bilderna ofta saknar eller har väldigt lite metadata på sig. Bilder utan kontext är sämre än bilder med. Jag älskar 1x.com, har läst alla deras böcker och ser gärna deras bilder på nätet, för de har detta FS saknar. För det andra är jag lite osäker på vilken form jag ska välja på FS. Det kanske är för stelt för mig. Jag vet inte helt vad man kan göra än - om jag ska lägga upp bildserier på portfoliosidan eller exv. skapa bloggar för att kunna förklara vad jag faktiskt gjort, hur och varför.

Kanske borde jag gå med i någon Fotoklubb. Men jag har ju inte ens koll på om det finns någon som vill ha mig med här i Waxholm. Men fotografer har vi ju även här och någon av de mer flitiga känner jag ju redan lite personligen. Du vet ju vad Groucho Marx sägs ha sagt: "Jag vill nog inte vara med i en förening som vill ha mig som medlem". Måste det inte vara lite skumt med en sådan?
Jag ger dig mycket gärna feedback. Det känns lite som du har fastnat i den vanliga fällan att allt måste vara perfekt. Ladda upp bara och lär på vägen. Bilder går att radera och du kommer säkert göra några misstag.

Jag har tex laddat up bilder som jag i stunden tyckt varit kreativa och efter en månad senare insett bilderna varit riktigt dåliga.

Det är lite hård ton här på FS men det vet du redan och tål säkert även negativ kritik.
 

iSolen.se

Guest
En abnormitet (enl min åsikt) är att såväl svenska (inlånade eller ej) förlorat sin valör.

Bra betyder i vissa bedömningssammanhang inte längre "bra" i ursprunglig bemärkelse. Tar vi exempelvis omdömet om en kamera eller bil och bara sammanfattar den som bra uppfattas den ofta som "ordinär" eller "duger väl i brist på annat".

Nej, det ordet föregås numera av prefixen "super", "hyper" eller konstigt nog "skit" och liknande.

Löpsedlar är ofta fulla av "devalverade" uttryck. Vårt kära samtalsämne vädret är ofta utsatt för detta. Behöver man ta av sig på överkroppen och sätta sig i skuggan då och då under några soliga dagar så skriker löpsedlarna ut med krigsrubriker som CHOCKVÄRME.

Eller kändisen "XXX blottade sig på krogen". Vid läsning av artikeln som krympt till en notis längre in i tidningen visar det sig att personen i fråga kavlat upp ena ärmen för att visa en ny tatuering.

Finns hur många exempel som helst.
Och plattityder:

"XXX nya kamera är den bästa de någonsin gjort."

Det är högt normalt att en tillverkares nya kamera är bättre än de tidigare.
 

Bengf

Aktiv medlem
Numera skiftar ju ord betydelse med en förmodligen aldrig tidigare upplevd fart. Vågar jag ta exemplet "manipulera" och "manipulerad"? Att ord skiftar betydelse är ju självklart ingen nyhet, men dagens hastighet ställer till det. För en vetenskapsman betyder att "manipulera insamlade data" att man sammanställer dem, utvärderar, åskådliggör. Manipulera betyder i till exempel Nationalencyklopedins förklaring just försiktigt bearbeta. Numera har det i allmänhetens uppfattning en helt annan betydelse. Forskare, statistiker och folk som vill diskutera seriöst bör nog akta sig noga för att använda manipulera. ;-)
Försiktigt bearbeta ger en klar signal för mig hur man tolkar manipulerad i ett vidare begrepp, Sol och vårar yrket som använts av Raskenstam med flera kunde bearbeta, utvärdera sina offer, inte så långt borta egentligen att sammanställa saker i en arbetsuppgift, eller att påverka folk i ett mindre nobelt syfte.
 

Bengf

Aktiv medlem
Och plattityder:

"XXX nya kamera är den bästa de någonsin gjort."

Det är högt normalt att en tillverkares nya kamera är bättre än de tidigare.

Rysskylan drar in över landet, det är otäckt det, Amerikanarna friskade på ordentlig ett tag med att rapportera om mördarbinas framfart med färgglad grafik i TV-apparaterna. En nyhetskanal rapporterade endast brott utförda av färgade personer med bilder och film, drama och nakenhet är välkända tilltag för att locka publik och läsare.
 
ANNONS