Annons

Visa foto för släkt och vänner

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Med tanke på bildstölder är väl Facebook inte att rekommendera. Med Dropbox eller OneDrive har man ju koll på vilka som kan se ...
Med Facebook kan du på ett enkelt sätt bestämma vilka som kan se dina inlägg/bilder: alla, dina vänner eller vissa utvalda vänner. (Den som inte känner till denna funktion bör nog inte göra några inlägg på Facebook öht.)
 

afe

Aktiv medlem
Med bilder på Facebook behövs inga bildstölder, det är fritt fram för andra Facebookare att använda dina bilder enligt användaravtalet..
Det viktiga här är enligt användaravtalet - det innebär absolut inte att andra får använda bilderna hur som helst. Laddar någon ned en bild och återpublicerar den (även på Facebook) är det fortfarande ett brott mot upphovsrätten.
 

iSolen.se

Guest
För mig skulle nog inte det avgörande vara hur jobbigt det var för mig (och att ladda upp 200 bilder till Facebook är INTE jobbigt) utan hur enkel och självklar processen är när släkt o vänner ska titta på bilderna. Även mamma, 92, skulle titta på bilderna om de låg på Facebook – men om nån föreslog att "det är bara att klicka på länken till dropbox så ..." skulle hon inte orka bry sig, är jag rädd.
Hur kan en facebooklänk vara enklare än en dropboxlänk? Länk som länk.

Med dropbox behöver du inte ladda upp några bilder alls. Mapparna synkas automatiskt.
 

afe

Aktiv medlem
Fast bilderna hamnar ju inte i dropbox med automatik, och det är inte svårare att publicera på FB än att exportera filer till dropbox.

Själv har jag sedan en tid börjat använda Lightroom CC (alltså inte Classic) när jag importerar mina bilder. Där kan jag direkt skapa ett album med bilder jag vill dela med någon (via en URL förstås). Än så länge går det inte att sätta några behörigheter på dylika album, men det spelar inte mig någon roll (jag gör sällan bilder som inte tål offentlighet). Fördelen är att bilderna direkt uppdateras med eventuella efterbehandlingar som gör och att jag inte behöver exportera några bilder över huvud taget.

Exempel på hur det ser ut: https://adobe.ly/2hm8MaR
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det viktiga här är enligt användaravtalet - det innebär absolut inte att andra får använda bilderna hur som helst. Laddar någon ned en bild och återpublicerar den (även på Facebook) är det fortfarande ett brott mot upphovsrätten.
Jag har för mig att jag läst att Facebook strippar bildernas metadata när de läses in. Är det sant? Om det är det undrar jag varför man gör det om de tänkt att iaktta upphovsrätten.
 

iSolen.se

Guest
Fast bilderna hamnar ju inte i dropbox med automatik, och det är inte svårare att publicera på FB än att exportera filer till dropbox.

Själv har jag sedan en tid börjat använda Lightroom CC (alltså inte Classic) när jag importerar mina bilder. Där kan jag direkt skapa ett album med bilder jag vill dela med någon (via en URL förstås). Än så länge går det inte att sätta några behörigheter på dylika album, men det spelar inte mig någon roll (jag gör sällan bilder som inte tål offentlighet). Fördelen är att bilderna direkt uppdateras med eventuella efterbehandlingar som gör och att jag inte behöver exportera några bilder över huvud taget.

Exempel på hur det ser ut: https://adobe.ly/2hm8MaR
Folk brukar välja ut bilderna som de vill visa på något sätt, det vanligaste är en mapp. Delar man den mappen med dropbox behöver man inte flytta eller ladda upp en enda fil.

CC låter intressant. Hur väljer du vilka bilder i ditt CCalbum du vill visa upp? Någon specialflagga? Går det förhindra att den publicerade versionen ändras om du jobbar vidare?
 

x-country

Aktiv medlem
Jag använder iCloud, Dropbox, Onedrive, Flickr och Google Foto. Inte bara för bilder kan jag tillägga. Den bästa tjänsten för att lagra och dela bilder är Google Foto. Dessutom obegränsat med lagringsutrymme.
 

PMD

Aktiv medlem
Har Google Foto ändrats så att Googles server inte är huvudlagringsplats? Att det var så utgjorde ett stoppblock för mig. Jag vill ha min egen dator som huvudlagringsplats och synka med Google Photos. Inte tvärtom.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag genererar ett bildspel i lightroom classic och laddar upp till Youtube som olistad och sen delar ut länken. Funkar perfekt för att visa bilder för släkt och vänner.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Med Facebook kan du på ett enkelt sätt bestämma vilka som kan se dina inlägg/bilder: alla, dina vänner eller vissa utvalda vänner. (Den som inte känner till denna funktion bör nog inte göra några inlägg på Facebook öht.)
Ser man på, ja då jag lever ett glatt liv utan FB så vet jag ju inte detta, kunskap jag kan vara utan.

-J!
 

Deblenh

Aktiv medlem
Fast bilderna hamnar ju inte i dropbox med automatik, och det är inte svårare att publicera på FB än att exportera filer till dropbox.

Själv har jag sedan en tid börjat använda Lightroom CC (alltså inte Classic) när jag importerar mina bilder. Där kan jag direkt skapa ett album med bilder jag vill dela med någon (via en URL förstås). Än så länge går det inte att sätta några behörigheter på dylika album, men det spelar inte mig någon roll (jag gör sällan bilder som inte tål offentlighet). Fördelen är att bilderna direkt uppdateras med eventuella efterbehandlingar som gör och att jag inte behöver exportera några bilder över huvud taget.

Exempel på hur det ser ut: https://adobe.ly/2hm8MaR
Använder själv CC för att dela bilder med mig själv eller andra. Det är en perfekt lösning att göra en samling i CC Classic (som jag normalt jobbar i) som sedan publiceras till CC på mobil, appleTV eller padda. Men det är en sak jag saknar, att kunna manuellt bläddra fram bilder med övertoning eller annan effekt. En petitess kanske... :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
... jag kan inte gå förbi att så många frivilligt exponerar sig som man gör via Facebook som ju faktiskt helt oblygt ägnar sig åt att kartlägga alla som deltar där.
Man exponerar sig inte mer än man vill. Man kan mycket väl ha ett Facebookkonto utan att göra ett enda inlägg och använda det bara för att t ex titta på de bilder som ens vänner visar.
 

iSolen.se

Guest
Jag vet inte vad du menar med "facebooklänk". Jag publicerar bilder på Facebook och de syns då direkt i de utvalda vännernas flöde.
TS ville skapa ett album med bilder som denne sedan ville kunna skicka till de som deltagit i eventet. Länken måste alltså funka (vilket den nog gör) även för de som inte är vänner, och även för de som inte kör facebook.
 

iSolen.se

Guest
Man exponerar sig inte mer än man vill. Man kan mycket väl ha ett Facebookkonto utan att göra ett enda inlägg och använda det bara för att t ex titta på de bilder som ens vänner visar.
Sanning med modifikation, det möjliggör spårning på i princip samtliga media om man inte aktivt loggat ut och helst raderat kakorna.

Det får oftast bra att titta på bilderna utan att vara vän eller ens FB-medlem om inte de aktivt begränsat visningen.
 

iSolen.se

Guest
Lite lustigt att du då gör inlägg om hur Facebook fungerar ... ;-)
Vi alla gör inlägg om hur saker vi inte gjort fungerar. Jag vet tex att det är en dum ide att ta av sig hjälmen under rymdpromenad, att man lätt blir åksjuk i rymden och att man måste ha värme / kylning för att överleva. Allt detta utan att ha satt min fot (haha) i rymden,
 

jkm

Aktiv medlem
Fast Picasa är nedlagt sedan länge och i Googles ögon sett så är det ersatt av Google Foton. Finns i och för sig kanske kvar att ladda hem någonstans ändå och kanske fungerar så länge man haft det installerat sen tidigare men nedlagt är det...

För det som efterfrågas av TS så vidhåller jag att Google Foton fungerar alldeles utmärkt.
??? Läs igenom inläggen du svarar på i fortsättningen. Det gagnar alla vill jag påstå. Annars blir nog nivån lite väl låg här är jag rädd... Ha det gött!
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
??? Läs igenom inläggen du svarar på i fortsättningen. Det gagnar alla vill jag påstå. Annars blir nog nivån lite väl låg här är jag rädd... Ha det gött!
Fast nu har du faktiskt korrigerat ditt inlägg efter jag besvarade det. När jag svarade stod det 'Picasa heter det...' och nu har du ändrat till 'hette det förr... '
 
ANNONS