Annons

Lurad på cashback av Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Verifieringen av köpet görs rimligen på annat sätt än att köparen intygar på heder och samvete via en websida.
 

iSolen.se

Guest
Vilket inte hindrar att man överlåter kontot som beskrivet om båda är med på det, vilket ju var fallet. I annat fall hade adressen aldrig kunnat bytas.
Behövde bägge verifiera sina email? Det framgick inte.

Att någon registrerar ett konto, drar in pengar, och sen överlåter det till en ovetande person (målvakt) kan ju vara ett knep för att slippa skatt skulle man ju kunna tänka om man är konspiratorisk. :)
 

iSolen.se

Guest
Nej, det är köpet som måste verifieras för att man ska kunna få cashback.
Var det inte svårt att skapa sonykonto som var problemet? Det används väl mest för andra saker. Jag har ett själv.

När kontot väl var verifierat var det inget problem att begära sin cashback.

...
För att få tillbaka pengarna är jag tvungen att registrera ett Sony-konto.
Skriv in din epost och tryck på nästa.
Nu kommer det.
Klicka på alla bilder med bilar.
Klicka på alla bilder med vägar, vägskyltar osv.
Efter ett par hundra tryck ger jag upp och börjar igen.
Samma resultat.
Skriv in din epost och tryck på nästa....

Nu gjorde jag inte det utan kontaktade Sony och meddelade att jag inte klarar att skapa ett konto.
...
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag håller med Johan!

Att lyckas på studs med det SONY tänkt sig är inte enkelt - knöligt är ordet!


Med vänlig hälsning,
Kjell
(sysslat med IT yrkesmässigt i 25 år)

PS
Mina 400 spänn kom rätt snabbt, sedan Fotokungen ringt SONY och förklarat att deras kvitto verkligen var ett kvitto. Sony nekade mig först, eftersom det inte stod "Faktura" på det avfotade kvittot som jag bifogade.
Dags för nya rutiner, Sony!
DS
 
Senast ändrad:

dHb

Aktiv medlem
Kul och intressant att man kan skapa ett konto i annans namn, så säkert var det systemet.
Jag tolkar det som att Petter skapade ett konto med Johans mailadress som sedan Johan själv fick verifiera via sin inkorg.

Har jag tex din mailadress Ola kan jag skapa konton på vilken sida som helst dock måste du i slutändan verifiera varje konto genom att vanligtvis klicka på en länk i ett mail som landar i din inkrog som förhoppningsvis endast du har access till.
 

iSolen.se

Guest
Jag tolkar det som att Petter skapade ett konto med Johan mailadress som sedan Johan själv fick verifiera via sin inkorg.

Har jag tex din mailadress ola kan jag skapa konton på vilken sida som helst dock måste du i slutändan verifiera varje konto genom att vanligtvis klicka på en länk i ett mail som landar i din inkrog som förhoppningsvis endast du har access till.
Du kan skapa kontot men det krävs som vi påpekat verifiering innan kontot blir aktivt. I detta fallet skapades dock konto med en ANNAN emailadress och sen kunde tydligen kontot överlåtas. Hoppas den nya adressen också verifierades men det framgår inte av ovan hur det var. Var det överlåtelse eller ändring av emailadressen? Det är lite unikt med överlåtelse, det brukar man inte få göra i system där pengar är inblandade och det var därför jag ifrågasatte deras säkerhet.
 

dHb

Aktiv medlem
Du kan skapa kontot men det krävs som vi påpekat verifiering innan kontot blir aktivt. I detta fallet skapades dock konto med en ANNAN emailadress och sen kunde tydligen kontot överlåtas. Hoppas den nya adressen också verifierades men det framgår inte av ovan hur det var. Var det överlåtelse eller ändring av emailadressen? Det är lite unikt med överlåtelse, det brukar man inte få göra i system där pengar är inblandade och det var därför jag ifrågasatte deras säkerhet.
Ah sorry ser nu när jag läser lite noggrannare hur det gick till när kontot skapades :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Ganska kul att läsa detta med tanke på att hela FS-kollektivet var utdömt redan i starten av tråden som möjliga vänner att ge hjälp. Trots det tycks hjälp ha kommit redan efter fyra timmar.
Min mening var inte att få hjälp på FS, utan att visa hur Sony utgår från att alla människor har tillgång till vänner med datorer som kan hjälpa till och hur krångligt det kan vara.
Nu har jag fått hjälp, men inte från FS utan från Scandinavianphoto som håller med mig att systemet med cashback kan diskuteras.
 

hornavan

Aktiv medlem
Till att börja med, tack för all hjälp och goda råd.
Nu har problemet lösts tack vare Scandinavianphoto.
Flera tycker att jag har agerat felaktigt. Det är helt riktigt. Systemet med cashback kan vara krångligt och det är just det jag vill visa och något som Scandinaviaphoto håller med om.
Så här skriver de bla.
”Surt ja, inte lätt alltid med dessa kampanjer för er som kunder....de räknar nog kallt med att alla inte utnyttjar detta pga krångligheten.
Vi tycker inte heller om detta men de gör som de vill.”
Det som skrämmer mig lite är att det finns folk som försvarar Sonys agerande.

PS: Panasonic har just nu en kampanj där kunden får ett extra objektiv utan kostnad. Kundens enda insats i processen är att skriva in en kod, typ ”objektiv” på beställningen.
Ett exempel på hur enkelt det kan vara när viljan finns.
 

NicklasJ

Medlem
Diskuterar fortfarande om min cashback då jag trots att ha testat två olika webbläsare på vardera två olika datorer inte kunde fylla i och komma igenom med mina uppgifter. Objektivet kunde jag registrera på mitt Sony-konto, men inte fylla i datum på ansökan... Nu väntar jag vidare på svar men har lite smått tappat tron på att det kommer lösa sig :-(
 

stpo

Ny medlem
Lite OT:
Att behöva klicka på bilder med vägskyltar för att bevisa att man är människa...känns ju bra med självkörande bilar...
 

NicklasJ

Medlem
Överraskande nog sägs det ha löst sig och en mängd uppgifter ska skickas in, så ska en utbetalning komma. Inte i mål ännu...
 

hornavan

Aktiv medlem
Efter många om och men, fick jag bekräftelse att jag faktiskt var godkänd att få den utlovade cashbacken. Kan inte säga att jag sett pengarna på mitt konto, men jag hoppas att detta kan leda till att någon på Sony tänker till.
Idag har Scandinavian photo cash back på Canon. Gissa vad det står på hemsidan?
Rabatten dras direkt i kassan. Kan nån kan ....
 

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Sony cash back är en bluff!

Jag har genom åren köpt en många Sony produkter. Datorer, hemelektronik ett större antal kameror och objektiv.
Någon har jag fallit i fällan att registrera mina produkter.

Nyligen köpte jag en Sony A7 M3. Då det fanns en cashback kampanj med 1500:- i cash back så registrerade jag kameran och fick svara på mängder med frågor om min fotografi, födelsdatum bostadsort m.m.
Dock kom jag aldrig cach back funktionen.
Försökte igen via Scandinavians hemsida och kom då till en loop när jag skulle logga in. Försökte ett antal gånger...men ständigt samma loop.

Jag ringde då deras support som först inte trodde mig, men efter att ha fått mina inloggningsuppgifter kunde se samma sak.
Jag fick då ett mail där det visade sig att jag reggat kameran på Sonys engelska sida *sic*
Rådet var då att avregistrera kameran från det kontot vänta 48 timmar och åter regga in den på deras svenska sida. Jag gjorde då detta helt enligt instruktionerna.
Dock blev resultatet detsamma. Skrev då igen till supporten.
Nästa råd var att regga ett nytt konto med en annan e-mail adress.

Då gjorde jag det. Registrerade kameran och svarade på 1000 frågor och kryssade i övergångställen mm ett antal gånger. Bifogade kontouppgifter, kvitto på kameran och bild på kamerans serienummer (vilket jag tidigare i konversationen redan skickat via e-mail). Då hänger sig systemet och meddelar att jag inte fyllt i alla uppgifter vilket jag absolut gjort och kontrollerat ett antal gånger. Varje gång felmeddelandet dyker upp...så suddas vissa uppgifter och filer ut...men jag fyller snällt i dem igen....
Till slut stängs fönstret och ingen bekräftelse på att mina uppgifter registrerats eller mottagits kommer. Efter par dagar mailar jag support igen. De kan inte se att det finns något cash back ärende på det senaste kontot.
Jag blir uppmanad att göra om min ansökan och gör det .....med exakt samma resultat.
Supporten har hela tiden svarat mig vänligt men menar att man inte kan göra detta manuellt.
Min slusats är att detta system är en antingen en ren bluff eller totalt inkompetent.
Tro inte att ni kan få någon cash back från Sony!

Jag har lagt ned en otrolig massa tid och energi på detta.....timpenningen även om jag någonsin får några pengar är minimal.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Jag har genom åren köpt en många Sony produkter. Datorer, hemelektronik ett större antal kameror och objektiv.
Någon har jag fallit i fällan att registrera mina produkter.

Nyligen köpte jag en Sony A7 M3. Då det fanns en cashback kampanj med 1500:- i cash back så registrerade jag kameran och fick svara på mängder med frågor om min fotografi, födelsdatum bostadsort m.m.
Dock kom jag aldrig cach back funktionen.
Försökte igen via Scandinavians hemsida och kom då till en loop när jag

























skulle logga in. Försökte ett antal gånger...men ständigt samma loop.

Jag ringde då deras support som först inte trodde mig, men efter att ha fått mina inloggningsuppgifter kunde se samma sak.
Jag fick då ett mail där det visade sig att jag reggat kameran på Sonys engelska sida *sic*
Rådet var då att avregistrera kameran från det kontot vänta 48 timmar och åter regga in den på deras svenska sida. Jag gjorde då detta helt enligt instruktionerna.
Dock blev resultatet detsamma. Skrev då igen till supporten.
Nästa råd var att regga ett nytt konto med en annan e-mail adress.



Då gjorde jag det. Registrerade kameran och svarade på 1000 frågor och kryssade i övergångställen mm ett antal gånger. Bifogade kontouppgifter, kvitto på kameran och bild på kamerans serienummer (vilket jag tidigare i konversationen redan skickat via e-mail). Då hänger sig systemet och meddelar att jag inte fyllt i alla uppgifter vilket jag absolut gjort och kontrollerat ett antal gånger. Varje gång felmeddelandet dyker upp...så suddas vissa uppgifter och filer ut...men jag fyller snällt i dem igen....
Till slut stängs fönstret och ingen bekräftelse på att mina uppgifter registrerats eller mottagits kommer. Efter par dagar mailar jag support igen. De kan inte se att det finns något cash back ärende på det senaste kontot.
Jag blir uppmanad att göra om min ansökan och gör det .....med exakt samma resultat.
Supporten har hela tiden svarat mig vänligt men menar att man inte kan göra detta manuellt.
Min slusats är att detta system är en antingen en ren bluff eller totalt inkompetent.
Tro inte att ni kan få någon cash back från Sony!

Jag har lagt ned en otrolig massa tid och energi på detta.....timpenningen även om jag någonsin får några pengar är minimal.
Detta förbaskade system med cashback är rena skiten, istället för att i detta fall Sony ska handlägga ärendet också så kunde dom ju sänkt priset ytterligare o haft ett lägre pris som sedan handlarna fick reda ut, men man hoppas på att locka kunder som sen ändå ger upp 🤬🤬🤬 Nu har ju Nikon börjat med det jag nämner o bara hoppas att dom andra följer efter 👍
 
ANNONS