Annons

Blixt lösningar för Fuji löst.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Min fru kommer från Split Mats, kanske kan hjälpa med beskrivningen av kyrkan :)
Tack för erbjudandet. Jag kan fråga mamman och kommer åka med dem i morgon till kyrkan.
Idag hade vi Jugo och åskväder en stor del av dagen. Hoppas det blir bättre väder i morgon och mer ljus.
Mitt väderprogram för segling tyder på att det blir bra väder i morgon och svaga vindar. Varken Bora, Mistral eller Yugo.

Jag har förstått att ceremonien i kyrkan är väldigt kort. Bara 15-20 minuter.
Sedan följer en middag. Så jag får väl försöka täcka det också på ett bra sätt.
På även en ganska stor båt har man alltid brist på utrymme. Så givetvis har jag inte med mig finkläder hit ner. Har ingen aning om hur andra kommer vara klädda här.
Misstänker jag kommer sticka ut med jeans och t-shirt.
Får väl försöka spela den udda kreative konstnären.
Att utrustningen skall hålla måttet oroar mig inte.
Jag är mer oroad för om jag gör det. Det var ungefär ett år sedan jag gjorde ett dop eller bröllop senast.
Det kan inte hjälpas men man tappar formen när man inte gör det regelbundet.
Hoppas jag snabbt kommer in i rutinen igen i morgon.
Här den lilla sötisen som skall döpas i morgon. Lilla Carla.
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
Det du beskriver att blixten inte utlöser när du kommer för nära har jag inte upplevt överhuvudtaget.
Försöker lära mig att köra handhållen blixt (860 II) som fill-in från sidan.
Det fungerar varje gång. Jag kör också bland annat med X-PRO2.
Jag har också en AD200 som motsvarar ungefär 4 speedlights.
Perfekt för att ha i en omformare typ softbox.

Skall man däremot ha kraft nog att för att överglänsa kraftigt solljus så måste man upp på AD400 eller AD600.

I morgon skall jag fotografera en dotters dop i en kyrka i Split. Då kommer jag ha med mig både 860II och AD200.
Vet inget om kyrkan men här nere är de ofta gamla.
Gamla betyder ofta grymt mörka.
Jag har XT1-sändaren. För att vara säker på att blixten går av bör den vara 30cm från sändaren. Längre ifrån än 30cm så är funktionen klockren. Detta är ett ickeproblem egentligen. Tar jag av blixten så är det ju för att kunna få ljus ur en annan vinkel annars kan den ju sitta i blixtskon. Däremot vid just testblixt kan det vara bra att känna till. Har du full funktion hur nära sändaren som helst så är det åtminstone ett tecken på varierande funktion hos Godox då mina blixtar och afe:s blixt (tolkade dig så) behöver lite utrymme till sändaren.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fotade som sagt ett dop idag i Split. Under middagen använde jag enbart 860II.
Flera gånger höll jag blixten alldeles nära kameran. Det fungerar för mig precis lika bra. Körde med XPRO triggern.
 
ANNONS