Annons

Kalibrera Objektiv mot Hus

Produkter
(logga in för att koppla)

mackanbass

Medlem
Hej!

Jag har en fundering på hur jag ska göra med mina hus och objektiv. Jag har en D90 och en D300 och primärt kör jag 35mm f2 och Sigma 70-200 2.8. Problemet är att med Sigman på D300 så fokuserar den för långt bak på 200mm, jag kan köra med AF fine tune och då blir den OK men det är ju inget vidare att köra på ett zoom objektiv eftersom det inte blir jämt i omfånget. Sätter jag den på D90:n så är den bra direkt. Sätter jag 35mm linsen på D300 så är den klockren och fokuserar perfekt medan den på D90:n fokuserar för långt fram. Så om jag har 70-200 på D90 och 35mm på D300 så är allt frid och fröjd men jag undrar om man kan göra något åt detta eftersom husen verkar olika i fokuseringen med? Ibland vill man ju inte släpa 2 hus.

/Marcus
 

lofling

Aktiv medlem
Sigman kan du väl ställa själv med hjälp av usb-docka. Vet iofs inte om det går att ställa för två olika kameror samtidigt.

Har aldrig behövt skicka in kameror för justering av AF så kan inte svara på om det är något du skulle behöva eller om det skulle lösa problemet (kamerorna kan ju teoretiskt vara inom toleransgränser men i respektive ytterlighet).
 

78D40

Aktiv medlem
Jag har också problem med att mina objektiv fokuserar fel. Går det inte att kalibrera zoom objektiv?
 

lofling

Aktiv medlem
Jag har också problem med att mina objektiv fokuserar fel. Går det inte att kalibrera zoom objektiv?
Du kan justera AF på vissa kameramodeller. Bestämma om fokus är ok eller inte kan du göra själv, men det är faktiskt inte helt lätt att få det korrekt. Finns massor om detta på nätet.
 

mackanbass

Medlem
Det går säkert om man lämnar in men kalibreringen som man gör i kameran plussar ju på i alla brännvidder även om det vara är en brännvidd som behöver justeras så är då risken att de andra blir dåliga.
 

bomalt

Aktiv medlem
Det går säkert om man lämnar in men kalibreringen som man gör i kameran plussar ju på i alla brännvidder även om det vara är en brännvidd som behöver justeras så är då risken att de andra blir dåliga.
Kalibreringen man gör i kamerahus är ju unik för resp objektiv. Man kan även (när det gäller Nikon) också göra en generell kalibrering som gäller samtliga objektiv.
 

frans

Aktiv medlem
Vilka hus är det man kan kalibrera (Nikon)? Har letat men hittar inte något på mina hus (D90 och D7100).

Jag har ett Tamron 28-78/2.8 som fokuserar lite bakom, IBLAND och på vissa hus. D90 mer än D7100. I förra fallet fel 9 gånger av tio, i andra fel kanske varannan gång. Lite jobbigt. På mitt gamla D50 och diverse analog-hus jag har testat blir det rätt varje gång.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Själv har jag en D7100 som inte går att kalibrera med Nikon 80-200.
Ringde Nikon som sa att objektivet inte är kompatibelt med kameran , punkt slut!
Det fungerar vid avstånd över tio meter med högre bländartal.
Jäkla trist med tanke på vad gluggen kostade.
Personligen tycker jag att säljaren bör informera vilka kameror
objektivet inte är kompatibelt med.
 

lofling

Aktiv medlem
Själv har jag en D7100 som inte går att kalibrera med Nikon 80-200.
Ringde Nikon som sa att objektivet inte är kompatibelt med kameran , punkt slut!
Det fungerar vid avstånd över tio meter med högre bländartal.
Jäkla trist med tanke på vad gluggen kostade.
Personligen tycker jag att säljaren bör informera vilka kameror
objektivet inte är kompatibelt med.
Vad jag vet har det varit känt om 80-200 sedan lång tid tillbaka att det inte är kompatibelt med alla hus, men jo, klart det är trist att det blir så ändå.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Vad jag vet har det varit känt om 80-200 sedan lång tid tillbaka att det inte är kompatibelt med alla hus, men jo, klart det är trist att det blir så ändå.
Nu är det säkert känt , men det finns en tabell (har inte länken kvar) som bekräftar att 80-200 är kompatibel med tex D70 och D7100. Alla kan inte ha koll på allt , men det är surt när man står där
med dyr glugg som inte funkar till ens kamera.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Nikon D810 och Nikon AF-S 14-24mm f/2,8 G ED

På D7100 hittar du det under "Inställningsmenyn" (den med skiftnyckeln) och som heter "AF-finjustering". D90 har tyvärr inte den möjligheten.
Mitt zoomobjektiv Nikon AF-S 14-24mm f/2,8 G ED har jag använt med min gamla kamera D700 utan problem. Eftersom jag ofta fotar i mörker eller med dåligt och med långa slutartider med vidvinkeln så är det ju oftast ƒ/2.8 inställt, iaf om det är stjärnor o norrsken. Inga problem, och det har funkat bra att ställa manuellt på oändligt. Autofokus på dagtid också.

Nu har jag bytt upp mig till en D810 och jag får inte skärpan utan måste alltid göra den manuellt genom att exv köra live view mot en stark stjärna. Vid dagsljus och autofokus upplever jag inte heller skärpa.

Men hur kalibrera ett zoomobjektiv? Har googlat o letat men hittar inte någon lösning. Att kalibrera ett fast objektiv har jag förstått hur man gör, men ett zoom?

Tacksam för svar / Annika
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Mitt zoomobjektiv Nikon AF-S 14-24mm f/2,8 G ED har jag använt med min gamla kamera D700 utan problem. Eftersom jag ofta fotar i mörker eller med dåligt och med långa slutartider med vidvinkeln så är det ju oftast ƒ/2.8 inställt, iaf om det är stjärnor o norrsken. Inga problem, och det har funkat bra att ställa manuellt på oändligt. Autofokus på dagtid också.

Nu har jag bytt upp mig till en D810 och jag får inte skärpan utan måste alltid göra den manuellt genom att exv köra live view mot en stark stjärna. Vid dagsljus och autofokus upplever jag inte heller skärpa.

Men hur kalibrera ett zoomobjektiv? Har googlat o letat men hittar inte någon lösning. Att kalibrera ett fast objektiv har jag förstått hur man gör, men ett zoom?

Tacksam för svar / Annika
Ingen som vet? Eller har någon bra länk att ta del av?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Mitt zoomobjektiv Nikon AF-S 14-24mm f/2,8 G ED har jag använt med min gamla kamera D700 utan problem. Eftersom jag ofta fotar i mörker eller med dåligt och med långa slutartider med vidvinkeln så är det ju oftast ƒ/2.8 inställt, iaf om det är stjärnor o norrsken. Inga problem, och det har funkat bra att ställa manuellt på oändligt. Autofokus på dagtid också.

Nu har jag bytt upp mig till en D810 och jag får inte skärpan utan måste alltid göra den manuellt genom att exv köra live view mot en stark stjärna. Vid dagsljus och autofokus upplever jag inte heller skärpa.

Men hur kalibrera ett zoomobjektiv? Har googlat o letat men hittar inte någon lösning. Att kalibrera ett fast objektiv har jag förstått hur man gör, men ett zoom?

Tacksam för svar / Annika
Själv kan man bara kalibrera vid en brännvidd, jag brukar använda den som jag använder mest. Alternativet skulle vara att skicka både kamera och objektiv till Nikon.

Jag brukar kalibrera mot en sedel, man brukar kunna se ev oskärpa bäst tex i ett öga. Kör jämförelse mellan live view och sökarfokus i tex tre olika brännvidder så ser du också hur bra/dåligt det är.
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag köpte en Spyder Lenscal och har för avsikt att beta mig igenom mina olika hus/glugg -kombinationer. Där bland allt annat även en D810 och en 14-24 ingår i högen... För zoom fick jag intrycket att man får ta ett medeltal av mätningarna. Vet inte hur det kommer att gå än, det där är ett lågprioriterat projekt bland alla andra som snurrar runt i livet.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Själv kan man bara kalibrera vid en brännvidd, jag brukar använda den som jag använder mest. Alternativet skulle vara att skicka både kamera och objektiv till Nikon.

Jag brukar kalibrera mot en sedel, man brukar kunna se ev oskärpa bäst tex i ett öga. Kör jämförelse mellan live view och sökarfokus i tex tre olika brännvidder så ser du också hur bra/dåligt det är.
Okej, tack för svar. Får göra ett försök med den brännvidd jag oftast använder o på samma sätt så som jag kalibrerat fast objektiv. Å blir det inte bra så får jag väl krypa till korset och skicka till Nikons verkstad. Tänkte jag skulle kunna slippa det
 
ANNONS