Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nyare EF-objektiv, monterad på en EOS-kamera av nyare modell (sen några år tillbaka), har stöd för uppdatering av även objektivets programvara. Man laddar in den på kamerans minneskort, och sen skickar kameran den till objektivet.
Det låter som hur det är hos Fuji. Där kommer det ofta nya versioner.

Canon 5D MKIV och mitt nyaste objektiv 85/1,4 IS har jag aldrig sett något om en uppgradering.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej snarare om att skall komma en EOS R som skall vara pro. Alltså minst i nivå med Canon 5D MKIV och lite till. Inte ens säkert den kommer under 2019.
Ja, den kameran är lite lös i konturerna, både specifikationsmässigt och lanseringsmässigt.

Har Canon Rumors skrivit något om IBIS i den? Det har jag missat i så fall.

Skulle gissa att utveckla en ny kamera är ett R&D projekt på ett par år minst. Så det vi kommer kunna köpa 2021 är redan ett projekt.
Alla R&D projekt ändras över tiden. Man lägger till och tar bort.
Moderna kameror bygger ofta på en "plattform" dvs flera kameror bygger på en gemensam grund. Om man håller sig till samma plattform så kan det gå ganska fort att utveckla en ny kamera, men om man måste bygga en ny plattform (som t.ex. en plattform för spegelfria kameror) så tar det förstås längre tid.
 

jeduven

Aktiv medlem
Multifunktionssensor

Tidslinje
"Skakmätning" med hjälp av AF kom först 1991 i EOS 10. (Anders Persson)
IS i objektiv kom 1995 (Anders Persson)
Dual Pixel CMOS AF kom i 70D, 2013
Dual Sensing IS kom i Powershot G7X II, 2016.
Dual Sensing IS med Dual Pixel CMOS sensor kom i EOS M50, 2018.
Nästa kamera med Dual Sensing IS ryktas bli EOS RP.

Det ska bli spännande att se vilka olika tillämpningar multifunktionssensorn Dual Pixel Cmos kan anändas till i framtiden allt eftersom processorkraften ökat. Olika AF-tillämpningar, Dual ISO och Dual Sensing IS vet vi redan....
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, den kameran är lite lös i konturerna, både specifikationsmässigt och lanseringsmässigt.

Har Canon Rumors skrivit något om IBIS i den? Det har jag missat i så fall.


Moderna kameror bygger ofta på en "plattform" dvs flera kameror bygger på en gemensam grund. Om man håller sig till samma plattform så kan det gå ganska fort att utveckla en ny kamera, men om man måste bygga en ny plattform (som t.ex. en plattform för spegelfria kameror) så tar det förstås längre tid.
Nej Canon rumors har tidigare skrivit om att de har trovärdiga rykten om att IBIS kommer till EOS R. Fast i en toppmodell. Du får gräva dig tillbaka ett par veckor om du skall hitta det.

Canon är numera bra på att täta ryktena från inom Canon. Därför är mycket osäkert.
Det är inte som för 10 år sedan då mycket var känt om produkterna långt innan de släpptes.

Fuji däremot läcker fortfarande som ett såll. Bilder på ännu ej släppta kameror kommer ut flera veckor tidigare och en hel del om deras planer läcker ut. En hel del hänger ihop med vilken börs man är noterad på och deras regler.
 

PMD

Aktiv medlem
Det ska bli spännande att se vilka olika tillämpningar multifunktionssensorn Dual Pixel Cmos kan anändas till i framtiden allt eftersom processorkraften ökat. Olika AF-tillämpningar, Dual ISO och Dual Sensing IS vet vi redan....
Dual Sensing IS behöver nog inte Dual Pixel eftersom G7X II har Dual Sensing IS utan att ha Dual Pixel.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Såvitt jag vet kan man inte med en enkel firmware uppgradera både kamera och objektiv hos Canon, Kanske finns detta i Canon EOS R men de skall ju också kunna fungerar ihop med äldre objektiv.
Skärmklipp som jag tog nyss från min 6D. Minst sex år med. Hade varit kul om man kunnat få några behövliga uppdateringar till Canon M5 så som den som 7D fick. Kommer aldrig åter hända.
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
Hur uppgraderar man ett äldre Canon-objektiv med ny programvara?
Enligt uppgift är alla objektiv från 2012 och framåt möjliga att uppgradera. Det krävs då en kamera som är från 2012 eller senare.

Dock är det hittills mycket sällsynt att Canon uppgraderar FW för objektiv. Det har hänt en handfull gånger och mest handlat om kompatibilitet med M-kameror (bland annat just "Dual Sensing IS").
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Filosofin bakom Kaizen verkar variera starkt även I Japan. Med Fuji får jag uppdateringar flera gånger per år och också för objektiven. Kameror verkar de släppa uppgraderingar till i minst 3 år. Objektiv mycket längre.
Från Canon trots jag är CPS medlem hör jag sällan något om förbättringar på redan sålda kameror. Bara reklam om nya prylar att köpa.

Det finns skäl till att jag föredrar Fuji framför Canon.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag läste häromdagen att dual sensing is förbättrar ca ett havt steg så det är inga stora skillnader, men allt åt rätt håll är ju bra. Kanske utvecklats i RP.
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom det handlar om programvara så finns det förmodligen förbättringspotential. Jag tycker att Canon ska ha eloge för att de har utvecklat Dual Sensing IS även om det inte ger en jättestor förbättring än.

Hur stor potential det har beror troligen också på vilket objektiv som sitter på kameran.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Enligt de senaste uppgifterna på Canonrumors ska Canons "lågpriskamera" RP börja säljas om två veckor, den 27 februari.

Brittiskt pris 1400 GBP, vilket alltså motsvarar 17000 kronor i Sverige, för kamerahus och adapter. Ytterligare ungefär 10000 kr om man vill ha kitobjektivet 24-105/4 också.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Enligt de senaste uppgifterna på Canonrumors ska Canons "lågpriskamera" RP börja säljas om två veckor, den 27 februari.

Brittiskt pris 1400 GBP, vilket alltså motsvarar 17000 kronor i Sverige, för kamerahus och adapter. Ytterligare ungefär 10000 kr om man vill ha kitobjektivet 24-105/4 också.
Visserigen bara Cr1 men skulle troligen innebära hyfsad försäljning till redan inlåsta och lite nya vloggare. Verkligen inget konkurrenterna behöver oroa sig över. Hade de gått på den aggressivare prissättningen runt 13000-14000kr hade det däremot kunnat rört om ordentligt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Av tradition har Canon ansett att har du köpt en kamera var det den du köpte. Vill du ha fler finesser får du köpa något annat. Firmwareuppdateringar har huvudsakligen handlat om att rätta till fel, eller fixa kompatibilitet för någon äldre pryl ihop med en nyare kamera. Till exempel en WiFi-tillsats som måste uppdateras för att passa med en nyare kamera.
I några fall, exempelvis 7D och 1DX, har de släppt firmware som har tillfört mer påtagligt uppgraderad funktionalitet. Ett sätt att definiera det är att de har behövt komma med en uppdaterad bruksanvisning.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Visserigen bara Cr1 men skulle troligen innebära hyfsad försäljning till redan inlåsta och lite nya vloggare. Verkligen inget konkurrenterna behöver oroa sig över. Hade de gått på den aggressivare prissättningen runt 13000-14000kr hade det däremot kunnat rört om ordentligt.
En hake är förstås den att de som är intresserade av den billigare kameran kanske även velat ha ett billigare och enklare kitobjektiv än den annars förträffligare 24-105 som är kit med RF. Det ryktas om 8 nya objektiv till fattningen men bara 5 är kända och en är en superzoom så får se om en enklare kitzoom är en av de resterande 3.
 

gamleJ

Aktiv medlem
En hake är förstås den att de som är intresserade av den billigare kameran kanske även velat ha ett billigare och enklare kitobjektiv än den annars förträffligare 24-105 som är kit med RF. Det ryktas om 8 nya objektiv till fattningen men bara 5 är kända och en är en superzoom så får se om en enklare kitzoom är en av de resterande 3.
Ja håller med, fast billiga lösningar finns åtminstone via ef-objektiv även om det kanske lockar mindre. Det hade iallafall gått att pressa ut ganska mycket bildkvalitet till rimlig peng initialt och sedan sparat till objektiv med RF-fattning. 17000kr för bara huset tror jag får många att inte ta steget från tex m50.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja håller med, fast billiga lösningar finns åtminstone via ef-objektiv även om det kanske lockar mindre. Det hade iallafall gått att pressa ut ganska mycket bildkvalitet till rimlig peng initialt och sedan sparat till objektiv med RF-fattning. 17000kr för bara huset tror jag får många att inte ta steget från tex m50.
Fast kameran är designad för att vara liten och väga lite. Än mindre vits för köparen av den kamera att köra EF med adapter.
 
ANNONS