Annons

Fågelidentifikation

HÅHÅ

Aktiv medlem
Tack Oscar

HÅHÅ skrev:
Vänga Mosse (utanför Borås) 28/3.
Fågeln cirklade runt i c:a 2-3 minuter och försvann sedan.
håhå
Ormvråk

/Oscar
 

matchis

Aktiv medlem
ja det är en ormvråk.
men inte en 1k fågel, för det finns inga 1k fåglar nu..

Med vänlig hälsning peter
Först nu kunde jag ta del av svaren och tackar för klargörandet av artbestämningen.
1 K skulle naturligtvis vara en 2 K men ibland synkar inte hjärnan med fingret som skriver.
MVH
Mats C
 

matchis

Aktiv medlem
Osäker på vilken fågel??

Okänd fågel.jpg
Denna fågel fotade jag i onsdags11/4 i min trädgård uppe på Petersberg i Huskvarna
Jag har som vanligt försökt att artbestämma själv för att försöka lära mig något. Ibland går det bra och ibland går det inte.. Då är jag väldigt tacksam att ni finns på nätet för att hjälpa oss amatörer.
Nu till bilden. Satt ute och drack kaffe när denna fågel helt plötsligt uppenbarade sig i en lönn på tomten. Kameran fann tillgänglig så jag försökte ta några bilder. Tyvärr stod solen bakom lönnen så det blev en bild i lite motljus, därav kvalitén.
Jag kommer fram till att det är någon sort av flugsnappare, men vilken är det??
Min fundering är att , vad jag tyder, så finns ett andra vingband vilket skulle excludera Svartvit Flugsnappare, eller ???
Frågan är. Vilken fågel ser vi på bilden
Hälsar
Mats C
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Näbben

Det är en bofinkshona. Sveriges vanligaste fågel tillsammans med lövsångaren (som inte kommit riktigt än.) Kolla in sv/v flugnappare (som den liknar lite i dräkten) så kan du jämföra näbb m.fl. detaljer i din fågelbok.
 

matchis

Aktiv medlem
Det är en bofinkshona. Sveriges vanligaste fågel tillsammans med lövsångaren (som inte kommit riktigt än.) Kolla in sv/v flugnappare (som den liknar lite i dräkten) så kan du jämföra näbb m.fl. detaljer i din fågelbok.
Tack för ditt pedagogiska och snabba svar. Jag har nu kollat i Fågelguiden och kan bara konstatera att det blir till att sätta sig i skolbänken igen. Blev faktiskt lurad av fotot och såg inte likheten med en bofinkshona.
Hälsar
Mats C
 

matchis

Aktiv medlem
lärka men vilken.jpg
Med tanke på att jag inte rosat marknaden med några artbestämningar så försöker jag på nytt att få klarhet i en fågel jag såg i dag vid Store Mosses fågeltorn belägen mellan Hillestorp och Värnamo , .
Väljer mellan Träd- och Ängspiplärka. Kollat på näbb, bakklo, samt teckning på bröstet.men är fortfarande osäker på vad det är.
Tacksam för svar
Hälsar
Mats C
 

BMT

Aktiv medlem
Lappuggla?

Hej! Såg en stor uggla när jag var ute och löpte. Sprang hem och hämtade kameran och den var kvar när jag kom tillbaka. Jag kan bara få det till Lappuggla? Kan det verkligen stämma strax utanför Södertälje?
 

Bilagor

BMT

Aktiv medlem
Vadare?

En till fågel som jag bara såg på stort avstånd. Tyvärr rätt dålig bild. Pilkrogsviken i Södertälje. Vadare?
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
En till fågel som jag bara såg på stort avstånd. Tyvärr rätt dålig bild. Pilkrogsviken i Södertälje. Vadare?
Det är en piplärka, ett oansenligt och därför inte sällan svåridentifierat släkte.... Skulle tro att det är en trädpiplärka, men jag reserverar mig för möjligheten ängspiplärka.

Mvh
Oscar
 
ANNONS