Annons

dator stänger av sig själv ibland

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Efter en hårdiskkrasch med ny SSD-disk samt ominstallation av allt inkl LR/PS-Classic fick jag inom kort ett nytt problem.

Vid slumpmässiga tillfället tvärdör datorn och starta om 2 ggr innan blåskärm kommer upp och jag kan göra en riktig avstängning. Vid några tillfällen dog datorn när jag höll på med många uppgifter samtidigt inkl Photoshop men senast dog den bara jag öppnade en simpel app (Wathsup).

Vanligaste problemet verkar vara överhettning men jag kan ha datorn igång i 10 timmar en gång men bara 2 minuter en annan gång.

Tyvärr är datorn alldeles för ny och topputrustad för att det skall vara rimligt att redan nu lägga ut 10-15 000 på en ny.

Tacksam för alla tips på hur jag kan testa och korrigera felet.
 

djungel

Aktiv medlem
Det är en VOX (Inet) i7 med senaste uppdatering av windows 10.
Tidigare krasher gav blåskärmsproblemet och då gick det inte att starta windows alls. Enligt reparatören var det SSD-disken som var kass och denna byttes och allt installerades nytt på denna. Gamla SSD-disken är kvar så jag kan hämta viss data vid behov men det kanske inte är bra att ha denna kvar överhuvudtaget även om jag inte använder den?

Jag funderar på att öppna upp datorn i helgen och ev provisoriskt sätta en jättestor extern fläkt för att se om det blir någon skillnad.

Datorn tvärstannar som om det vore strömavbrott (gammalt hus/gamla elledningar) vilket ledde till att jag testa andra eluttag men det var ingen skillnad
 

Visom

Aktiv medlem
Det är en VOX (Inet) i7 med senaste uppdatering av windows 10.
Tidigare krasher gav blåskärmsproblemet och då gick det inte att starta windows alls. Enligt reparatören var det SSD-disken som var kass och denna byttes och allt installerades nytt på denna. Gamla SSD-disken är kvar så jag kan hämta viss data vid behov men det kanske inte är bra att ha denna kvar överhuvudtaget även om jag inte använder den?

Jag funderar på att öppna upp datorn i helgen och ev provisoriskt sätta en jättestor extern fläkt för att se om det blir någon skillnad.

Datorn tvärstannar som om det vore strömavbrott (gammalt hus/gamla elledningar) vilket ledde till att jag testa andra eluttag men det var ingen skillnad
Testa absolut att koppla ur den gamla SSDn. Vet inte vad problemet med den var, men är det så att den strular med strömmen kan all möjlig skit inträffa.
 

Third eye

Aktiv medlem
Om du har den krashade disken fortfarande ansluten så börja med att köra ett tag utan den för att se vad som händer.

Köpte i somras en Samsung T5 ssd som efter 2 dagar gav ungefär samma fel som din, kunde inte begripa varför den plötsligt bara kunde dö, hänga sig, inte starta o, s, v... Det var inte ens en systemdisk. Räkte att bara köra utan den.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Släng genast ur den gamla ssdn.
funkar det bättre så vet du orsaken.
Vill du fortfarande använda den gamla ssd efter diagnosen så koppla in den via en docka med USB 3. Kan ju använda den till scratchdisk till LR/PS.
 

alfin

Aktiv medlem
Har du separat grafikkort, så testa att koppla ur det och kör med den integrerade grafiken. Jag har haft grafikkort som skapat liknande problem som du beskriver. Och som andra säger, koppla bort den trasiga SSD:n.
 

nivas

Aktiv medlem
När du kopplar ur SSD'n, men passa på att kolla så att alla strömkablar till moderkort mm sitter ordenligt fast.
Kolla även att RAM-minnena sitter som de ska.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller med om förslagen att koppla ur den gamla SSD:n.

Om inte det hjälper kan det vara en god idé att undersöka om strömförsörjningen fungerar som avsett. Rätt många datorproblem beror på en dålig PSU (Power Supply Unit).
 

djungel

Aktiv medlem
Kopplat ur ssd disken. Funkade bra en tid sen samma problem. Tog sen bort snurrdisken också med samma resultat dvs funkade bra en stund sedan tvärdog datorn och startade om fleragånger. Har tagit ut båda RAM minnena också utan resultat. Nu finns nog inte mer att koppla ur då resten är integrerat på moderkortet tror jag. Även ett annat problem uppstod, trologen har vissa filer lagt sig på den gamla ssddisken trots att jag fick ny systemdisk. Detta innebär bla att jag inte kan se fotosidan korrekt utan bara som text. Kanske en viss ledtråd till problemet?
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Efter en hårdiskkrasch med ny SSD-disk samt ominstallation av allt inkl LR/PS-Classic fick jag inom kort ett nytt problem.

Vid slumpmässiga tillfället tvärdör datorn och starta om 2 ggr innan blåskärm kommer upp och jag kan göra en riktig avstängning. Vid några tillfällen dog datorn när jag höll på med många uppgifter samtidigt inkl Photoshop men senast dog den bara jag öppnade en simpel app (Wathsup).

Vanligaste problemet verkar vara överhettning men jag kan ha datorn igång i 10 timmar en gång men bara 2 minuter en annan gång.

Tyvärr är datorn alldeles för ny och topputrustad för att det skall vara rimligt att redan nu lägga ut 10-15 000 på en ny.

Tacksam för alla tips på hur jag kan testa och korrigera felet.
Hej

Köptes den färdig eller har du skruvat ihop den själv ? Garanti ?
Kollade reparatören värdena från PSU, där finns det 12, 5 och 3 Volt både plus å minus som ska ligga inom några tiondels volt. Den kan ju också vara underdimensionerad. Finns flera gratisprogram som kan kolla sånt, brukar följa med liknande till moderkortet också.
Kolla spänningen i vägguttaget, ska ligga på 230-240 V. Har du nånting som slår av å på med automatik med stor effekt (typ elpatroner på värmepannan) så kan dom i gamla hus skapa dippar i spänningen till resten huset.

ThomasR
 

HenryB

Aktiv medlem
Har moderkortet det senaste BIOS:et? (har du nollställt till default?)

Har du dom senaste drivrutinerna till moderkortet?

Har du dom senaste patcharna från MS?

Finns det några kända fel som kommit med patcharna från MS som berör ditt moderkort?

Har du något antivirus från tredjeparts-tillverkare?

Har du kollat vad blåskärmen säger? - pekar den på någon fil, typ "abcdefghij.sys" ?
https://bluescreenview.en.softonic.com/

Har du provat att demontera alla delar, montera dom igen men *utanför lådan* och testat? (kan blivit en kortis mellan moderkort och låda)

Har du kört memtest86 från bootbar sticka i 10-12h?

Har du kört diagnostik på din systemdisk? (skapa bootbar sticka med tillverkarens diagnostikprogram)

Finns dina minnen och M2-disk med på moderkorts-tillverkarens QVL lista?

Det finns mängder av orsaker till blåskärmar. Det kan vara mjukvara, det kan vara hårdvara. Man får börja i rätt ände och beta sig framåt. Om det är hårdvarurelaterat så är minne och moderkort troligast men PSU:n kan också orsaka problem. CPU:n är i regel aldrig boven när datorn krånglar annat än om den är dåligt kyld.

När du kommit en bit på vägen i felsökningen så kan du stressa datorn med Prime95 för att se om den är stabil. Lycka till!
 

Zebulah

Aktiv medlem
Har moderkortet det senaste BIOS:et? (har du nollställt till default?)

Har du dom senaste drivrutinerna till moderkortet?

Har du dom senaste patcharna från MS?

Finns det några kända fel som kommit med patcharna från MS som berör ditt moderkort?

Har du något antivirus från tredjeparts-tillverkare?

Har du kollat vad blåskärmen säger? - pekar den på någon fil, typ "abcdefghij.sys" ?
https://bluescreenview.en.softonic.com/

Har du provat att demontera alla delar, montera dom igen men *utanför lådan* och testat? (kan blivit en kortis mellan moderkort och låda)

Har du kört memtest86 från bootbar sticka i 10-12h?

Har du kört diagnostik på din systemdisk? (skapa bootbar sticka med tillverkarens diagnostikprogram)

Finns dina minnen och M2-disk med på moderkorts-tillverkarens QVL lista?

Det finns mängder av orsaker till blåskärmar. Det kan vara mjukvara, det kan vara hårdvara. Man får börja i rätt ände och beta sig framåt. Om det är hårdvarurelaterat så är minne och moderkort troligast men PSU:n kan också orsaka problem. CPU:n är i regel aldrig boven när datorn krånglar annat än om den är dåligt kyld.

När du kommit en bit på vägen i felsökningen så kan du stressa datorn med Prime95 för att se om den är stabil. Lycka till!
Det här är garanterat minnesrlaterat så kör mentest enligt ovan
 

djungel

Aktiv medlem
Jag har nu testat de åtgärder jag vågar mig på. Mjukvaruåtgärderna är över min kunskapsnivå och installation av diverse testprogram är troligen omöjligt då den troligen tvärdör innan jag hunnit detta. Då jag redan haft datorn på verkstad och de inte lyckats lösa problemet kommer jag nog att ge dom ett försök till då det troligen går på deras servicegaranti.

Skulle de inte på ett säkert sätt hitta och åtgärda felet (systemdisken redan bytt) så fåt jag väl fundera på ny dator. Hur mycket bättre prestanda kan man egentligen förvänta sig av en ny dator jämfört med för 4 år sedan? I samma prisklass och med samma processor alltså fast senare generation. Är det mer än processorn som blivit märkbart bättre på 4 år? Det är bara lightroom och lite PS jag behöver prestandan till men redan idag tycker jag det är segt att skapa previews.
 

djungel

Aktiv medlem
Hej

Köptes den färdig eller har du skruvat ihop den själv ? Garanti ?
Kollade reparatören värdena från PSU, där finns det 12, 5 och 3 Volt både plus å minus som ska ligga inom några tiondels volt. Den kan ju också vara underdimensionerad. Finns flera gratisprogram som kan kolla sånt, brukar följa med liknande till moderkortet också.
Kolla spänningen i vägguttaget, ska ligga på 230-240 V. Har du nånting som slår av å på med automatik med stor effekt (typ elpatroner på värmepannan) så kan dom i gamla hus skapa dippar i spänningen till resten huset.

ThomasR
Köpt färdig och byggd av Inet. Garantin har gått ut.
Det finns inget med stor effekt vars starter kan påverka och jag hsr testat olika uttag med helt olika ledningsdragningar och separata säkringar och jordfelsbrytare. Det är ett gammalt hus så tanken fanns. Allt har dock fungerat 100% i 4 år med denna dator.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Hej
Iom att problemen började när du bytte från HDD till SSD (som jag förstår) så kan de vara BIOS inställningar eller drivrutiner som spökar. HenryB hade många bra tips.
Sitter systemdisken i SATA port 1? Sätter man diskar i dom sista SATA portarna så brukar de strula till de.

ThomasR
 

djungel

Aktiv medlem
Hej
Iom att problemen började när du bytte från HDD till SSD (som jag förstår) så kan de vara BIOS inställningar eller drivrutiner som spökar. HenryB hade många bra tips.
Sitter systemdisken i SATA port 1? Sätter man diskar i dom sista SATA portarna så brukar de strula till de.

ThomasR
Nej allt började plötsligt utan några hårdvaruändringar. Blåskärm var enligt reparatören pga fel på ssddisk. SSD disken byttes mot en ny SSD och det funkade ett tag sen kom tvärdog datorn ofta. Därefter har jag kopplat bort allt som går att plocka bort och varje gång har det funkat ett kort tag 5 minuter till 2 dagar men sen samma problem igen. Nu är det trlligen inte ens lönt att försöka starta fler gånger.
 

PMD

Aktiv medlem
Prova att byta ut PSU:n!

Till synes slumpmässiga krascher beror ofta på dålig strömförsörjning.
 
ANNONS