Annons

Digitalfotografi är piss

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Men jag tror man kan använda äldre grejer ett tag till! Jag kör Windows XP och med PS 7.0 å de här grejerna e väl tjugo år gamla!

Och det kommer upp varje gång jag loggar på att jag måste uppdatera! :)

Men det går att klicka sig förbi!
Inte alls för att mobba dig, och gillar själv mycket retro och gamla prylar (renoverar just nu gamla Apple II, IBM PS/2, Spectrum, etc.), men det är verkligen ingen bra rekommendation att köra med så gamla utdaterade system (Windows XP kom 2001 - snart 20 år sedan) som inte uppdateras med säkerhetsuppdateringar. Iaf. inte om du någon gång har prylarna uppkopplade emot nätet.

Då tar du, och andra som gör så, mycket stora risker (bankintrång, kryptering av dina foton med påföljande utpressning, stulen kreditkortsinformation, etc.)

Har du däremot *aldrig* uppkoppling mot nätet med prylar som inte uppdateras med fixar för säkerhetshål- då kan det kanske vara OK om du är mycket försiktig och noggrann med det.

Men rekommendera det helst inte till andra (såvida du inte vill de något ont).
 

martinot

Aktiv medlem
Nu framgår det ju inte tydligt i trådskaparens inlägg anledning till datorbytet. Det kan ju vara så att den var trasig och kaputt, så att valet att byta var inte valbart så att säga. Hon kanske inte klarade av ens en dag till utan att skaffa ny.
Frustrationen låg väl mest i att konsekvensen av detta blev att uppgradera flera komponenter i systemet än den enda som egentligen skulle bytas.
Nu är detta spekulation från oss alla, men det kan ju även vara så (som någon annan var inne på tidigare i tråden) att TS helt enkelt tröttnat på foto, och vill ha en "ursäkt" att lägga ner (jag vet, märkligt, men har sett flera som fungerar så)?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror att de flesta vilda djur ofta är mycket stressade för att de behöver kämpa för att överleva. Tillfreds med sin livssituation är nog inte hur jag skulle beskriva deras tillvaro.

Bilden i början av den här artikeln på Fotosidan tycker jag illustrerar det.
Jo, tyvärr så har många "drömmare" en ofta ganska naiv föreställning om djur, och den "fina" djurvärlden. I verkligheten så är den långt ifrån så "sagogullig" som en del verkar inbilla sig.
 

martinot

Aktiv medlem
Intressant. Råkade lyssna på ett program i P1 häromdagen om Ivöfjorden där man beskrev ganska exakt motsatt utveckling. Hur havet som för några decennier sedan var helt dött nu sjuder av liv och stor artrikedom.
Jo, det finns också många positiva utvecklingar, där man klart kan se resultatet av när man tagit ansvar för havet och miljön. Östersjön har delvis gått i rätt riktning, och samma sak med havet öster om Newfoundland (som tidigare var nästan sönderfiskat).

Så allt är inte mörkt, och de går många gånger ta till konkreta åtgärder som har en verklig inverkan på miljön.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har kollegor som inte kunnat göra en familjesemester på samma sätt de brukat. Barnen vägrar flyga!

Det kallas Greta-effekten.
Jag vet en fd. kollegas grannar, som var så allvarliga "veganer" (eller vad man skall kalla det), så de vägrade att döda något från växtriket, eller att äta några växter/frukter som andra "dödat". De var helt emot att skörda grödor, aktivt plocka frisk frukt från friska träd, etc. De ville i princip bara leva på fallfrukt och dylikt, och där de inte ville tillföra levande väster någon "skada".
 

martinot

Aktiv medlem
Fotograferar enbart i jpeg, så jag har förenklat min digitala process så mycket som möjligt. Gillar inte att krångla till i onödan, dessutom är jag extremt aktiv och produktiv - något jag trivs med och kommer fortsätta med.
Håller med. Exakt vad jag föreslåg TS tidigare (innan tråden ballade ur).

Fick tyvärr ingen som helst respons från TS på flera konstruktiva förslag (som tex. detta), så misstänker att TS kanske egentligen inte var så intresserad av konstruktiva lösningar.

Men jag kan självklart ha fel (dock mystisk radiotystnad från TS, kanske var mer en tråd för att ventilera frustration och känslor, än försök att ta till sig konkreta alternativ att kunna fortsätta med foto).
 

gatosi

Aktiv medlem
I och för sig hade jag ju skrivit att jag inte tänkte förlänga tråden ännu mer men jo, jag har följt den någorlunda. Många har skrivit saker där jag kände att de förstår problemet, en och annan skrev nåt där jag kände att de inte bara förstår utan HAR problemet själva (minns framför allt ett inlägg i mitten ungefär som berörde) . Och andra utvidgade diskussionen om man säger så. Det har ju alla rätt till men för en s k TS blir det ibland lite olustigt att aktivt fortsätta vara med. Man blir ju andfådd liksom. Och då blir man hellre tyst. Jag blir det iaf.


Nej, jag har inte svarat på alla. Lite svårt i en sån lång tråd. Dessutom har jag mest behållning av att läsa hur ni själva trivs med era lösningar. Att t.ex.fota jpg nämnde jag ju själv som en möjlig lösning redan i början. Det är det nog fortfarande.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fast det verkar finnas en klocka i dagens maskiner som orsakar fel när den är cirka 10 år.
Vi måste ställa om och prylar skall gå att laga.
Nej, det finns ingen klocka. Inte direkt. Däremot finns det naturligtvis en dimensionerad livslängd i masstillverkade prylar. Ta en vanlig hushållstvättmaskin, exempelvis. Den är dimensionerad för att klara ungefär 2000 tvättar. Köper du en, till synes, likadan, fast en som är avsedd för att användas professionellt, alltså i en tvättomat eller tvättstuga, är den dimensionerad för 30000 tvättar.
Du kan naturligtvis köpa en proffsmaskin att ha hemma, och den lär väl överleva dig. Men när du står i affären och tittar på prislapparna (bortsett från att industrimaskinerna inte säljs via de kanalerna), då tycker du den är hutlöst dyr, och så köper du en vanlig hemmamaskin istället. Tio år senare undrar du varför den inte höll längre.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo, tyvärr så har många "drömmare" en ofta ganska naiv föreställning om djur, och den "fina" djurvärlden. I verkligheten så är den långt ifrån så "sagogullig" som en del verkar inbilla sig.
Ja den vackra större hackspetten är en jäkel att plocka fågelungar ur olika bon många björnungar dör av infektioner och andra sjukdomar, för att inte tala om hur många fågelungar som ramlar ur sina bon varje år, mors lilla olle och Disney världen är långt borta i sagorna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja den vackra större hackspetten är en jäkel att plocka fågelungar ur olika bon många björnungar dör av infektioner och andra sjukdomar, för att inte tala om hur många fågelungar som ramlar ur sina bon varje år, mors lilla olle och Disney världen är långt borta i sagorna.
Ja, en ren som rivs av vargen är stressad i situationen, och köttet efter den smakar enligt uppgift vedervärdigt.
Tamboskap som trängs ihop på lastbilar för att föras till slakt blir också stressade.
Jag har själv stött ihop med en skenande älg under en orienteringstävling. Tokstressad av alla människor i skogen.

Men jag menade att djuren till vardags lever ett liv utan samma uppgraderingsstress som människan. De är rätt så nöjda med vad de har.

Barnvisan Mors lilla Olle - by the way - anses ha verklighetsförankring.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jo, tyvärr så har många "drömmare" en ofta ganska naiv föreställning om djur, och den "fina" djurvärlden. I verkligheten så är den långt ifrån så "sagogullig" som en del verkar inbilla sig.
Sedan, förvisso som en travesti, och kanske med lite glimt i ögat, skriver du att livet är piss.

Du tycks argumentera mot någon/några som har en naiv föreställning om djur, och den "fina" djurvärlden.
Andra talar om en Disney-värld.
Jag har inte sett någon sådan argumentering i denna tråd, så då kanske det är mina tankegångar som feltolkas.

Jag tycker att livet är lycka och lidande.
Lycka när man kan äta sig mätt, träffa någon man tycker om, para sig, mm.
Lidande är när man blir sjuk, förlorar ett barn, svår värk, osv.
Jag tror det här gäller både för människan och djur.
Livet som helhet är varken som en "disneyfilm" eller "helt piss", men, visst, i vissa stunder kan det vara så.

I många fall känns livet orättvisst, det kan jag hålla med om.
Det är inte "rättvisst" att alla som föds inte får leva ett helt liv.
Livet på jorden är inte det vi människor kallar för "himmelriket".
Men så ser livet ut, på ont och gott.

Samtidigt tycker jag livet är så oerhört stort och fantastiskt, att det alls finns är näst intill obegripligt.
Jag är väldigt glad för att jag fått leva och vara med en stund.
Man kan faktiskt ha den uppfattningen, och känslan, utan att samtidigt ha en "Disney-syn" på livet.
Det är den känslan som ligger bakom mitt miljöengagemang.
Om jag tyckt att livet var piss, så hade jag nog inte engagerat mig så mycket.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jag vet en fd. kollegas grannar, som var så allvarliga "veganer" (eller vad man skall kalla det), så de vägrade att döda något från växtriket, eller att äta några växter/frukter som andra "dödat". De var helt emot att skörda grödor, aktivt plocka frisk frukt från friska träd, etc. De ville i princip bara leva på fallfrukt och dylikt, och där de inte ville tillföra levande väster någon "skada".
Det finns ytterligheter inom allt.
Det är inte där fokus bör ligga i en omställningsprocess.
Debatten blir fel då, handlar om fel saker, stolliga miljötänkare istället för nödvändig omställning.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Tack. Det är just för mycket sagor och meningslös symbolpolitik, och för lite vetenskap och verkliga åtgärder som är problemet.
Det där var en kommentar direkt riktad till mig.

Vad jag försökte säga i det kommenterade inlägget var "skjut inte på budbäraren".
Sedan spelar det tydligen ingen roll hurdan budbäraren är.
Är budbäraren en skolflicka med flätor, så skjuter man på budbäraren i alla fall.
Det var det jag försökte säga.

Så här ser jag på klimatproblemen:

Forskarna säger att klimatfrågan är akut, och att det görs alldeles för lite.
Organisationer och privatpersoner försöker skapa opinion och pressa de som har den övergripande makten.
Många människor gör sitt bästa för att minska sin egen klimatpåverkan.
På andra sidan finns Trump, klimatförnekare, klimatnegativister, och starka ekonomiska och politiska intressen, som skulle förlora på en behövlig samhällsförändring.
I nuläget verkar den senare "gruppen" vara starkare.
Det är den gruppen som önskar "meningslös symbolpolitik", inte den första.

Sagor finns det gott om.
Som att massbilismens miljöproblem skulle lösas genom etanolbilar, och sedan var det dieslarna som blivit så rena med ny teknik.
Då föredrar jag sagor som utger sig för att vara sagor.
Det kan finnas klokhet där.

Sagan om den lille pojken och kungen i guldkläder, berättar mycket om den mänskliga naturen.
Som de gruppvarelser vi är, så kan vi blunda för vad vi faktiskt ser, eftersom det är så viktigt för oss att vara en del av gruppen, att ha en ställning där.
Sedan är ju inte verkligheten som sagan.
I verkligheten räcker det inte att en liten människa säger sanningen. Det är styrkeförhållandena som avgör.
Det behövs engagemang och tryck underifrån, från många, för att något faktiskt ska hända.
Våra vetenskapsmän tycks ha en någorlunda samsyn om vad som behöver göras,
klimatrörelsen är en av de mest vetenskapliga rörelser vi haft.

Problemet är inte att "klimatrörelsen" berättar sagor, inte är vetenskaplig och bara önskar meningslös symbolpolitik.
Klimatrörelsen ser inte naturen som en disneyfilm, och det finns mig veterligt inga krav på att människor ska leva som humlor och bin.
Däremot ser jag något som jag kallar för "klimatnegativism".
Det fungerar som grus i förändringsmaskineriet, demoraliserar.

Du behöver inte hålla med mig, det kommer du nog aldrig att göra, men jag skulle bli glad över om du kunde förstå hur jag tänker.
Jag blev så himla glad för SVT-dokumentären "Donald Trump - Vägen till makten".
Genom att se den, förstod jag hans världsbild. Rekommenderas starkt.

Avslutningsvis.
Livet är tufft ibland, och jag har rätt svåra hälsoproblem för tillfället.
Jag har varit miljöengagerad hela livet, och jag är mycket intresserad av olika folkrörelser, mm.
Det är en sorg för mig att konstatera, att jag nog inte har så mycket mer att ge i den här debatten.
Ett litet "hej" till en person, och sedan lämnar jag, om det inte kommer något direkt riktat till mig, som någon vill ha svar på.

En sak tycks alla vara överens om - det är dumt mot miljön att slänga användbara saker (typ kameror och hemelektronik), bara för att det kommit nyare.
Här fyller FotoSidan en stor funktion, dvs de kompetenta personer som ger råd om både nyare och äldre kameror.
Heder och vördnad åt er.
Även om jag hamnat i polemik med några av er i den här debatten, så får jag faktiskt säga att ni gör en god miljöoinsats, helt ideelt.
Jag vill verkligen inte demoralisera det, eller er, och hoppas att vi kan förbli vänner på fotosidan, även om vi tycker olika om annat.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Det var väl någon indian som en gång i tiden sa ungefär ”vi ärver inte jorden av våra förfäder vi lånar den av våra barn”.
/QUOTE]

T,o,m. ett sådant tankesätt möts av negativitet.
Det är inte konkret, osv.
Tankesätt brukar sällan inrymma konkreta handlingsplaner.
Om vi däremot ser jorden som ett lån av våra barn, så borde det förhållningssättet göra oss mer försiktiga med miljöpåverkan, alltså leda till något konkret. Sedan kan det ju bli lite olika för var och en.
Kloka tankesätt står inte i motsättning till konkreta handlingsplaner.
Kloka tankesätt är inte istället för konkreta handlingsplaner.
Båda saker behövs.

Jag vill kort säga, att jag håller med dig i den argumentering du för, genomgående.
Jag är ledsen att jag nog inte kan bidra så mycket det närmsta, men du har i alla fall mitt fulla stöd.
 

paddmannen

Aktiv medlem
På andra sidan finns Trump, klimatförnekare, klimatnegativister, och starka ekonomiska och politiska intressen, som skulle förlora på en behövlig samhällsförändring.
Ut av ren nyfikenhet, vad är en "klimatförnekare"?
Är det någon som förnekar att det finns ett klimat?
..Eller är det någon som förnekar att klimatet varierar?


...Eller är det någon som förnekar att koldioxid är den huvudsakliga faktorn som påverkar klimatet? Fast då är man kanske "klimatnegativist"?
 
ANNONS