Annons

Hjälp mig välja rätt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Isodude

Ny medlem
Hej!

Jag är ute efter en ny systemkamera och kommer mest ta privata bilder från resor, familj, landskap osv.
Kommer även använda den till att filma, men det är inte de primära.

I alla fall så hade jag gjort en del research och fastnat för Fujifilm xt-20 med 18-55mm.
Denna gick loss på 8.900:-.
Med hänsyn till min budget (ca 10.000) så tryckte jag det var en bra val!

Men igår var jag på Elgiganten och kollade runt, såg då en Sony Alpha A7s som egentligen kostar ca 15.000, men nu nedsatt pga att det är ett demo-ex till 5995:-, dock endast huset!

Hade inte gjort någon research tidigare om denna kamera då den egentligen är över min prisklass, men blev kluven nu om jag ska slå till eller satsa på xt-20?

Gjorde lite research igår, men hittade mest att kameran är gammal och nästan alla review var ur ett videoperspektiv.

Ber därför alla er om hjälp i frågan :)

P.S om ni tycker jag ska satsa på A7s, vilket objektiv bör jag då satsa på?


Tack på förhand.
 

Bengf

Aktiv medlem
A7s är prioriterad för filmning, med möjlighet att filma med höga ISO-tal, 12mp special sensor fick den då, kameran börjar att bli till åren nu, visst klarar den att ta stillbilder också, men fixar bara 2,5 bps och autofokusen är en tidig lösning som inte är så där jättebra, äldre spegelfria kameror hade problem med autofokus vilket var vanligt med få undantag ( Nikon 1 med en tums sensor var nog den enda på den tiden som var ovanligt vass )-A6000 var ganska så bra också med APS-C sensor )-

Fuji är ofta ett säkert kort, med klassens bästa objektiv, Fuji är också duktiga med nya FW som gör äldre kameror lite piggare, Fuji är nog den kamera som det talas allra mest gott om på våra fotosidor, kritiken är minimal bland användare där ute, lika fina bilder som vilken småbilds kamera som helst hävdas ofta.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag kör själv med Fuji och kan varmt rekommendera dem. Så intuitiva grejor grejor att använda, definitivt det roligaste jag nånsin fotat med. Sen är ju deras fantastiska objektiv absolut en av huvudanledningarna att fota med dem. Fujinon 18-55/2.8-4 ska ju vara ett av de bästa kitobjektiven på marknaden(dock finns det såklart bättre objektiv).
 
ANNONS