Annons

Arbetsplatsen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Funderar över om jag skall gå "all in" och dedikera ett begränsat utrymme i mitt vardagsrum till att syssla med fotoredigering på ett lite mer seriöst plan. Vet inte hur många av er som läser detta, har tillgång till (tyvärr numera framlidne) Steohl:s bok Digital Bild 4.0, Steohl som kunde det mesta vad det gäller detta med fotoutskrifter och allt därtill tillhörandes, annars hade han kunnat svara på mina frågor. Men det finns fler som är väldigt duktiga på detta med foto och fotoredigering, så jag vänder mig till er istället.

Nåväl, hur har ni gått tillväga, som valt att inte måla ett helt rum i en av de standardiserade färgerna som väggarna bör ha runt arbetsplatsen ? Som jag förstått det, behöver man inte dedikera ett helt rum (om man inte har de förutsättningarna, förstås) till fotoredigering, utan det räcker med att väggarna i den direkta anslutningen till arbetsplatsen (datorskärmen) är målad i den standardiserade färgen, rätta mig om jag har fel.

Nu hade jag inte tänkt att måla några väggar ö h t, men det kanske går att lösa med att man placerar ett par skivor i direkt anslutning till arbetsplatsen, med den korrekta färgen påmålad. Hur har ni löst det, ni som har arbetsrum och vardagsrum i ett, s a s ?

Dessutom bör man komplettera med belysning med rätt färgtemperatur och andra egenskaper (som jag inte kan komma på nu), och jag hittar denna tråden, men tyvärr och återigen, på grund av Steohl:s bortgång, är länkarna icke fungerande.

Sedan måste man ha tillgång till mörkläggning av något slag, men det kan jag säkert hitta på Ikea till någorlunda överkomligt pris.

Så, ni som vet med er att ni har svar på mina frågor/har hittat egna smidiga lösningar på problemet med arbetsplatsen, får gärna komma med förslag.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag målade 3 tyglängder och satte krokar i. En kunde fästas i taket, en bakom skärmen och så en för närmaste vägg från sidan. Krokar att häkta fast tygstyckena vid och krokar för ett lysrör fäst på en bräda fick sitta på plats hela tiden. Vid redigering hängde jag upp tygstycken och lysrör. Lite småmeckigt men då kan rummet se hyfsat ut när ingen redigering ska göras. Idag har jag byggt en fågelliknande holk jag redigerar i 😅 men då i ett litet rum som fungerar som hobbyrum för alla i familjen.

Har du rätt mycket plats i sidled tror jag det räcker med ett tygstycke bakom och ett i taket. Allra viktigast är att färgen finns bakom skärmen och räcker nog egentligen om du inte vill gå hela vägen.

Lycka till😃
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag målade 3 tyglängder och satte krokar i. En kunde fästas i taket, en bakom skärmen och så en för närmaste vägg från sidan. Krokar att häkta fast tygstyckena vid och krokar för ett lysrör fäst på en bräda fick sitta på plats hela tiden. Vid redigering hängde jag upp tygstycken och lysrör. Lite småmeckigt men då kan rummet se hyfsat ut när ingen redigering ska göras. Idag har jag byggt en fågelliknande holk jag redigerar i 😅 men då i ett litet rum som fungerar som hobbyrum för alla i familjen.

Har du rätt mycket plats i sidled tror jag det räcker med ett tygstycke bakom och ett i taket. Allra viktigast är att färgen finns bakom skärmen och räcker nog egentligen om du inte vill gå hela vägen.

Lycka till😃
Hej GamleJ, det lät ju som en väldigt smart lösning, att måla ett par tygskynken. Men, hur blir det att hantera ett par målade tygbitar !? Blir dom inte väldigt stela !?

Den tänkta väggen är ju på långsidan 5 - 6 meter åt ena hållet och åt andra hållet (i vinkel) är det väl en dryg meter. Tänkte placera mig i ett hörn, serru.

När du beskriver din "fågelholk" tänker jag osökt på en garderob :). Du skulle inte kunna tänka dig att lägga upp några beskrivande bilder till ditt arrangemang (med tygstyckena) och lysröret, eller blir det för privat !?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hej GamleJ, det lät ju som en väldigt smart lösning, att måla ett par tygskynken. Men, hur blir det att hantera ett par målade tygbitar !? Blir dom inte väldigt stela !?

Den tänkta väggen är ju på långsidan 5 - 6 meter åt ena hållet och åt andra hållet (i vinkel) är det väl en dryg meter. Tänkte placera mig i ett hörn, serru.

När du beskriver din "fågelholk" tänker jag osökt på en garderob :). Du skulle inte kunna tänka dig att lägga upp några beskrivande bilder till ditt arrangemang (med tygstyckena) och lysröret, eller blir det för privat !?
Jag kan tyvärr inte visa för nu är tygstyckena och upphängningen bortplockade och rummet uppfräschat. Bara fågelholk/garderoben är kvar i annat rum😃.
Jag hade också det uppsatt i ett hörn men brydde mig inte om att täcka så jättemycket åt sidorna. Ungefär 1.5 meter åt ena hållet och något mindre åt andra. Var ett tag sedan nu så har inte måtten så färskt i huvudet. Dukarna blir rätt stela men går faktiskt att vika hjälpligt när de inte sitter uppe. Måste erkänna att snyggt är det inte och lite klurigt att täcka i taket men fungerade bra när det väl var gjort. Jag kan dock rekommendera holken om du har ett litet rum som inte behöver vara så snyggt. Den kan du få bilder på om du vill ha. Skicka i sådant fall ett mobilnummer så tar jag några snabba bilder och skickar.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag kan tyvärr inte visa för nu är tygstyckena och upphängningen bortplockade och rummet uppfräschat. Bara fågelholk/garderoben är kvar i annat rum😃.
Ok, jag förstår.
Jag hade också det uppsatt i ett hörn men brydde mig inte om att täcka så jättemycket åt sidorna. Ungefär 1.5 meter.
Jaja, om det räcker, varför göra det större !?
Dukarna blir rätt stela men går faktiskt att vika hjälpligt när de inte sitter uppe.
Tänkte väl det.
Måste erkänna att snyggt är det inte och lite klurigt att täcka i taket men fungerade bra när det väl var gjort.
Det är ju skit samma, men vad jag inte förstår är varför du måste upp i taket !? Jag fick uppfattningen att det är väggarna som är det viktiga ?
Jag kan dock rekommendera holken om du har ett litet rum som inte behöver vara så snyggt. Den kan du få bilder på om du vill ha. Skicka i sådant fall ett mobilnummer så tar jag några snabba bilder och skickar.
Skickar ett nummer på PM. Tittade lite i sovrummet idag, om jag kunde göra något där, men jag tror det blir trångt med ett skrivbord där inne. Har redan ett säkerhetsskåp som tar upp den redan sparsamma ytan. Sedan tar min säng upp en inte oansenlig del av det disponibla utrymmet.

En möjlighet skulle kunna vara at jag investerar i en ny (och mindre) säng, det är på tiden att göra det. I övrigt är det svårt med utrymme, då jag bor i en 2:a. Köket skulle kunna fungera i o f s, men jag vill ha det på ett sådant sätt att det är en permanent installation i så fall.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Taket är nog överkurs vet inte om det behövs egentligen. Jag hade ett naket lysrör så lite reflekterat ljus från taket kunde möjligen störa. Helt klart överkurs som jag inte hade gjort idag (tror jag😃). Ska fixa några bilder från det minst sagt belamrade rummet.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Taket är nog överkurs vet inte om det behövs egentligen.
Spontant känns det som överkurs.
Jag hade ett naket lysrör så lite reflekterat ljus från taket kunde möjligen störa.
Utifrån det perspektivet förstår jag ditt resonemang, men jag tror att det hade räckt med att du diffuserade reflektionen med något material som inte var/är blankt i så fall.
Ska fixa några bilder från det minst sagt belamrade rummet.
Skall bli spännande att se hur du lagt upp spelet, men det är ingen brådska, ta den tid du behöver.

// T.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
F...det räcker med att väggarna i den direkta anslutningen till arbetsplatsen (datorskärmen) är målad i den standardiserade färgen, rätta mig om jag har fel.
Låt säga att du målar grått runt datorn o sen är resten av rummet rött.
Självklart kommer det röda att påverka det grå när ljuset studsar runt.
Själv sitter jag mest på kvällar o då ä de inte så mycket ljus in i rummet. O så är tapeterna bruna så de ä rätt mörkt på vägarna.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Låt säga att du målar grått runt datorn o sen är resten av rummet rött.
Självklart kommer det röda att påverka det grå när ljuset studsar runt.
Själv sitter jag mest på kvällar o då ä de inte så mycket ljus in i rummet. O så är tapeterna bruna så de ä rätt mörkt på vägarna.
Jo, men jag skrev också att jag kunde köpa någon form av mörkläggningsgardiner på Ikea (för en billig peng) för att slippa ha annat ljus i närheten när det är dags att redigera, och bara ha en armatur tänd som är avstämd för ändamålet, s a s.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jo, men jag skrev också att jag kunde köpa någon form av mörkläggningsgardiner på Ikea (för en billig peng) för att slippa ha annat ljus i närheten när det är dags att redigera, och bara ha en armatur tänd som är avstämd för ändamålet, s a s.
O jag menar att om det är mörkt i rummet så spelar färgen inte så stor roll
 

snap01

Aktiv medlem
Funderar över om jag skall gå "all in" och dedikera ett begränsat utrymme i mitt vardagsrum till att syssla med fotoredigering på ett lite mer seriöst plan. Vet inte hur många av er som läser detta, har tillgång till (tyvärr numera framlidne) Steohl:s bok Digital Bild 4.0, Steohl som kunde det mesta vad det gäller detta med fotoutskrifter och allt därtill tillhörandes, annars hade han kunnat svara på mina frågor. Men det finns fler som är väldigt duktiga på detta med foto och fotoredigering, så jag vänder mig till er istället.

Nåväl, hur har ni gått tillväga, som valt att inte måla ett helt rum i en av de standardiserade färgerna som väggarna bör ha runt arbetsplatsen ? Som jag förstått det, behöver man inte dedikera ett helt rum (om man inte har de förutsättningarna, förstås) till fotoredigering, utan det räcker med att väggarna i den direkta anslutningen till arbetsplatsen (datorskärmen) är målad i den standardiserade färgen, rätta mig om jag har fel.

Nu hade jag inte tänkt att måla några väggar ö h t, men det kanske går att lösa med att man placerar ett par skivor i direkt anslutning till arbetsplatsen, med den korrekta färgen påmålad. Hur har ni löst det, ni som har arbetsrum och vardagsrum i ett, s a s ?

Dessutom bör man komplettera med belysning med rätt färgtemperatur och andra egenskaper (som jag inte kan komma på nu), och jag hittar denna tråden, men tyvärr och återigen, på grund av Steohl:s bortgång, är länkarna icke fungerande.

Sedan måste man ha tillgång till mörkläggning av något slag, men det kan jag säkert hitta på Ikea till någorlunda överkomligt pris.

Så, ni som vet med er att ni har svar på mina frågor/har hittat egna smidiga lösningar på problemet med arbetsplatsen, får gärna komma med förslag.
Jag har haft Stefan hemma för privatkurs o jag har ett dedikerat rum som redigeringsrum. Hela rummet är målat i rätt grå färg, har inte i huvet färgkoden men den är helt neutralgrå i typ mellanton.
Sedan har jag lysrörs armatur med speciella fotolysrör som är (rätt temperatur)
Sedan har jag mörka persienner så jag kan stänga ute starkt solsken etc.
Får en totalt kontrollerad ljus i rummet.
Färgen på väggarna passar idag, är modernt med grått 😀
Oavsett om du inte vill gå hela vägen så det viktiga är att bakom skärmen är rätt färg. Du kan använda en neutral grå fond eller måla ytan.
Sedan om du har kraftiga färger på väggarna eller tak så färgar det tyvärr din syn. Har du vita väggar så funkar det.
Om du inte vill ha lysrör så kan du köpa en skrivbordslampa för foto, Stefan sålde sådana förut. Jag kan ta en bild på mitt arbetsrum senare.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
jag har ett dedikerat rum som redigeringsrum.
Det är ju egentligen det jag också vill ha, men då måste jag skaffa en större lägenhet, och det har jag ingen lust till.
Oavsett om du inte vill gå hela vägen så det viktiga är att bakom skärmen är rätt färg. Du kan använda en neutral grå fond eller måla ytan.
Jo, det känner jag till, jag har läst det i boken som är författad av Steohl. Eftersom jag inte har förutsättningar (lust) att byta till en större lägenhet, måste jag hitta någon acceptabel kompromiss på något sätt. Ett förslag fick jag som sagt igår, men jag är inte säker på att den lösningen passar mig. Till saken hör, att jag har fått löfte om en renovering av min bostad, där bl. a måleri skall ingå, och jag funderar över om jag skall få målaren att måla om ett av mina utrymmen i den neutralgrå färgen vi talar om här.

Om det i så fall blir aktuellt, tänker jag att sovrummet är den plats där det skulle störa minst, men då återkommer jag till problemet med arbetsplatsen. Jag vill ha ett normalt skrivbord med plats för skärm (och på sikt, kanske ytterligare en skärm), samt kanske några böcker på armlängds avstånd för referens, samt skrivare (och den var ju inte liten i omfång, om vi håller oss till Canon i denna diskussionen).
Sedan om du har kraftiga färger på väggarna eller tak så färgar det tyvärr din syn. Har du vita väggar så funkar det.
Tyvärr så har jag kraftigt gröna väggar i köket (där jag spenderar min mesta tid när jag är hemma), som den föregående hyresgästen tyckte var bra att ha i köket. Taket är väl i viss mån smutsvit.

Som jag nämnde, har jag fått löfte om att få ommålat här hemma, så jag tänkte att en vit färg (I köket), kunde bli bra även om jag helst hade sett den neutralgrå färgen, men jag tror att det blir för mycket i köket, helt enkelt. I sovrummet ok, men inte i köket.
Om du inte vill ha lysrör så kan du köpa en skrivbordslampa för foto, Stefan sålde sådana förut. Jag kan ta en bild på mitt arbetsrum senare.
Lysrör har jag inga stora problem med att tänka mig att ha ovan arbetsplatsen, men jag måste fixa de andra (stora) bitarna först. Ser fram emot att få ta del av dina bilder på ditt arbetsrum, men risken är väl att jag blir grön av avund :-(.

Var precis i kontakt med Crimson. Visste inte att man kan få gratis testbilder hemskickat (mot portokostnaden). Tror det är en bra början i mitt fall att starta där :D !
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Tror mig ha kommit en (i mitt fall), godtagbar kompromiss på spåret. Knäckfrågan är, var man kan finna ett hörnskrivbord (som inte är för stort), och som inte inhandlas på Ikea.

Dessutom behöver det (nödvändigtvis) inte vara för dyrt.

Någon som vet !?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Undrar du över färgbeteckning så heter det ljusare alternativet som Stefan själv använde NCS S4000-N det lite mörkare alternativet NCS S5000-N.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tack för tipset, men jag har hans bok (i dubbel upplaga) 😄.

Hm, det är däremot en annan fråga, vilken nyans skall man välja, och varför !?
Du kan välja vilket som utifrån vad du tycker passar rummet bäst. Åtminstone förstod jag Stefan så. Jag har den ljusare nyansen. Ska ett helt rum målas och ha jämn belysning så reflekterar väl den mörkare mindre och kanske kan påverka hur många lampor som behövs möjligen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tror mig ha kommit en (i mitt fall), godtagbar kompromiss på spåret. Knäckfrågan är, var man kan finna ett hörnskrivbord (som inte är för stort), och som inte inhandlas på Ikea.

Dessutom behöver det (nödvändigtvis) inte vara för dyrt.

Någon som vet !?
Kolla på loppis, myrorna. Rätt ofta får de ta emot företagsskrivbord.
Billigt o passar det inte så tar man fram cirkelsågen o kapar det lagom (förutsätter att det inte är ett ben i varje hörn)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du kan välja vilket som utifrån vad du tycker passar rummet bäst. Åtminstone förstod jag Stefan så. Jag har den ljusare nyansen. Ska ett helt rum målas och ha jämn belysning så reflekterar väl den mörkare mindre och kanske kan påverka hur många lampor som behövs möjligen.
I detta fallet spelar det kvitta, det skall tapetseras och målas vad det lider. Men du har en bra poäng (och förklaring) till varför jg bör satsa på den ljusare varianten.

Nu hänger det på om jag kan justera sängen som jag tänkt mig. Om det går, är saken biff (skulle jag tro) 😊👍.
 

gamleJ

Aktiv medlem
I detta fallet spelar det kvitta, det skall tapetseras och målas vad det lider. Men du har en bra poäng (och förklaring) till varför jg bör satsa på den ljusare varianten.

Nu hänger det på om jag kan justera sängen som jag tänkt mig. Om det går, är saken biff (skulle jag tro) 😊👍.
😃 Härligt med lite projekt. Du löser det nog.
 
ANNONS