Annons

Blixt synkar ej D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik Wallner

Ny medlem
Hallåj!

Jag har en noname fjärrutlösare som jag använt flitigt till min D7000. Ibland har det hänt att den synkar dåligt. Blixten brinner av men syns inte i bilden. Har provat att byta batterier i radio/mottagare utan resultat. Om jag kör med den inbyggda blixten som trigger så syns detta ljus i bilden men inte studioblixtarnas. Samma sak händer om jag använder externa blixtar liknande speedlight med flera. Radion synkar inte, den inbyggda blixten triggar fotocellen på de externa men bara den inbyggda blixtens ljus fastnar på bild...
Om jag istället sätter fjärrutlösaren/radion på min Nikon D2x så funkar det. Samma inställningar. Samma slutartider, samma studioblixtar, samma externa blixtar. Så något knas är det med D7000.
Någon som känner igen sig/har tips?

Med vänlig hälsning Henke
 

jaanK

Aktiv medlem
Om du ska använda den inbyggda blixten att synka studioblixtar så måste du köra den i manuellt läge (penna menyn). Det du beskriver ser ut som att studioblixtarna slår på mätblixten som kameran använder om man kör med ttl-blixt. Efter mätblixten, när exponeringsblixten kommer så har studioblixtarna inte hunnit ladda upp och därför ser du bara blixtljuset från den inbyggda blixten.
 

Henrik Wallner

Ny medlem
Om du ska använda den inbyggda blixten att synka studioblixtar så måste du köra den i manuellt läge (penna menyn). Det du beskriver ser ut som att studioblixtarna slår på mätblixten som kameran använder om man kör med ttl-blixt. Efter mätblixten, när exponeringsblixten kommer så har studioblixtarna inte hunnit ladda upp och därför ser du bara blixtljuset från den inbyggda blixten.
Det där har du alldeles säkert rätt i.
Jag har dock till slut kommit tillrätta med problemet gällande fjärrutlösaren.
Av någon anledning lirar inte min D7000 ihop med fjärrutlösare som körs med AAA 1,2 V Ni-MH batterier.
Jag stoppade i Alkaliska AAA 1,5 V och problemet är löst. Det jag inte förstår är varför min D2X fungerar med den lägre spänningen. Det är ju detta som ställt till det lite vad gäller felsökning. Hade inte någon av kamerorna funkat hade man kanske tidigare provat annan batterityp, inte bara sett till att bytt till fullt uppladdade.

Men ni ska ha tack alla för visat intresse.

Mvh Henke
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är inte så svårt att förstå ifall du tänker efter ett ögonblick. Detta är två helt olika kameror. Inte bara är det en avsevärd åldersskillnad mellan dem, D2X är dessutom en prokamera gjord för att klara även marginella förhållanden. D7000 är en konsumentkamera gjord för att kunna säljas så billigt som möjligt.

Men det viktigaste är förstås att du hittade en lösning.
 
ANNONS