Annons

Problem med tradera-inköp. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

arno-schmidt

Ny medlem
Hej!
skulle vilja diskutera ett tråkigt ämne.
Jag har nyss köpt en begagnad analog kamera på tradera. För ganska mycket pengar av en privat person (ca 14000 SEK).
När jag testar kameran visar det sig att On/Off-knappen inte funkar, det vill säga, kameran är alltid på. Vilket är ingen katastrof i sig, men minskar försäljningsvärdet betydligt!

Innan köpet frågade jag säljaren om alltid fungerar felfritt och han bekräftade det.
Säljaren påstår nu att allting funkade felfritt innan han skickade kameran. Den var mycket väl inpackad för leveransen. Jag tycker det är både osannolit att en sådan sak går sönder under transporten och det är även osannolikt att säljaren har faktiskt kollat om On/Off-knappen verkligen funkar (man måste titta igenom sökaren när den är off och "halvutlösa" den för att se att kameran faktiskt är på. Vem gör det?)

Först erbjöd säljaren att ta tillbaks kameran om jag står för båda fraktkostnader och tradera-kostnaden, vilket jag tyckte han borde stå för. Nu har säljaren dragit tillbaks detta erbjudande och tycker att det hela är mitt problem.

Vad skulle ni göra?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag skulle försöka upphäva köpet, att varan inte stämmer med säljarens info.

Vilken analog kamera betalar man 14k för? Vad har Tradera för regler, det är ju bedrägeri om säljaren kör med falsk säljinformation.
''
Mvh
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Tradera struntar i det hela, glöm dom :-(
Låter som en oserös säljare och det bästa är nog att besöka vederbörande för att tala ut face-to face och försöka få tillbaka pengarna.
 

arno-schmidt

Ny medlem
Tack för svaren.
Säljaren gör egentligen ett seriöst intryck, men faktan kvarstår.
Det handlar om en Mamiya 6 med 3 objektiv.
Fantastisk fin kamera om den funkar... :)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det är nog bara att bita i sura äpplet. 1/10 del eller 1/20 del av alla köp är nog inte köparen nöjd med. Du kan ju kontakta Tradera och hoppas.
Annars byt knappen eller strunta i det om den inte drar just nån ström eller ta ur batteriet.
Är du händig och det finns reservdelar och sprängskisser på nätet så. ...
 

mac60

Aktiv medlem
"Innan köpet frågade jag säljaren om alltid fungerar felfritt och han bekräftade det.
Säljaren påstår nu att allting funkade felfritt innan han skickade kameran.

Först erbjöd säljaren att ta tillbaks kameran om jag står för båda fraktkostnader och tradera-kostnaden, vilket jag tyckte han borde stå för. Nu har säljaren dragit tillbaks detta erbjudande och tycker att det hela är mitt problem. "



Min erfarenhet av Tradera är att dom struntar i köparen eftersom det är säljaren som betalar platsen.
Hade problem med en säljare och kontaktade tradera där jag ville att dom skulle höra min och säljaren versioner och avgöra och fick beskedet att " dom har inget med annonserna att göra överhuvudtaget" dom står bara för platsen ( tradera) resten är inte deras problem.
Så en säljare kan stänga ute dig utan att berätta något och då gäller fortfarande att köparen skall bara kontakta säljaren och ingen annan men om säljaren blockerar köparen så är det inget dom kan göra för dom har inte med detta att göra :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Ge säljaren negativt omdöme och skriv i kommentaren att kameran var trasig. Det brukar ge säljare som är intresserade av att fortsätta sälja på Tradera tillräckligt med press för att de ska vara beredda att lösa saken. Om det inte hjälper så är det bara att bita i det sura äpplet. Det är ju trots allt ett ganska litet fel som borde gå lätt att reparera.
 

Bessel

Aktiv medlem
När ord står mot ord är det nästan omöjligt att komma någon vart...

Det här går aldrig att bevisa i domstol. Med stor sannolikhet ljuger en av er, och det finns en liten sannolikhet att kameran faktiskt fungerade sista gången säljaren använde den.

Man kan gissa en hel del om hur säljaren har tänkt och vad han hade gjort om du hade skickat tillbaka kameran.

Jag har varit i en liknande situation, som säljare av ett objektiv. Köparen talade om att bländaren inte fungerade och ville häva köpet. Någon dag senare var bländaren bra men autofokusen helt trasig. Jag ställde ett par frågor och hade plötsligt ett postpaket att hämta ut. Paketet lät jag gå tillbaka och skickade pengar motsvarande ungefär en halv reparation, till köparens stora irritation. Senare såg jag att han hade köpt ett likadant objektiv strax efter mitt. Kanske hade han rätt och tycker med visst fog att jag är en skitstövel, kanske ville han blåsa mig på ett objektiv.
 
ANNONS