Annons

Innerdalen Norge

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jodå, jag har varit ganska mycket i fjällen. Mina bekvämlighetskrav ändras rätt mycket då jämfört med vardagskraven. Lätt packning ligger väldigt högt upp på listan. Mycket kläder att byta med ligger långt ner. Vid längre turer tvättar jag underkläder så ofta det går så att jag inte behöver mer än ett (eller möjligen två) ombyte(n).

På en fototur på ett dygn skulle jag prioritera fotoutrustningen och nedprioritera i stort sett allt annat. Mat skulle jag dock mellanprioritera.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jodå, jag har varit ganska mycket i fjällen. Mina bekvämlighetskrav ändras rätt mycket då jämfört med vardagskraven. Lätt packning ligger väldigt högt upp på listan. Mycket kläder att byta med ligger långt ner. Vid längre turer tvättar jag underkläder så ofta det går så att jag inte behöver mer än ett (eller möjligen två) ombyte(n).

På en fototur på ett dygn skulle jag prioritera fotoutrustningen och nedprioritera i stort sett allt annat. Mat skulle jag dock mellanprioritera.
Men nu får jag ju plats med en extra T-shirt och ett par shorts så det är ju inga problem. Inte väger det nåt speciellt heller. Ska heller inte upp på någon topp utan ska gå i en dalgång.

Att inte prioritera mat högt är nog dumt. Även om det bara är en kort stund. Tråkigt att inte ha ork till att göra något. Det går åt mycket energi.

Sen är jag inte ute på en överlevnadsexpedition heller utan jag har semester och ska ut och fota. Då får man ha det lite lyxigare. Tar kanske till och med mig en liten rom att sippa på 😊
 

PerK

Aktiv medlem
Jo, man kan tycka det. Men det finns nog protozoer, virusar, amöbor och annat sattyg även i det vattnet, som man bör undvika att få i sig.
Vad har du för fakta som stödjer det Tony? Eller är du en av alla dessa spridare av falska rykten? För min del har jag erfarenhet från närmare 20 vandringar in Svenska och Norska fjäll: Har alltid druckit direkt från bäckar och större sjöar. Jag har aldrig blivit dålig i magen! Ingen av de jag gått tillsammans med har blivit dåli i magen. Jag har aldrig hört talas om någon som blivit dåli.
Naturligtvis är förutsättningen att man är ovanför bebyggelse samt inte dricker stillastående vatten från pölar. Det kallas sunt förnuft.
Ledsen Tony, det här vet du inget om.
 

HenryB

Aktiv medlem
Däremot bör/kan det vara lämpligt att ta med sig ett portabelt vattenfilter/vattenreningstabletter. Vatten som för ögat ser ut att vara fullt drickbart (vilket det iofs kan vara) kan innehålla en del skumma mikroorganismer (har jag fått lära mig på senare tid) som bör undvikas. Men det är väl för knappt med tid för att ordna med sådant nu, kan jag tänka ?

Detta resonemang gäller (framförallt) om man skall dricka färskvatten utan att koka det först, och det gäller färskvatten som tas på breddgrader hemmavid också, naturligtvis.
Jag var i Innerdalen förra hösten och drack vattnet från bäckar/forsar varje dag i en veckas tid utan några som helst bekymmer. Vattnet smakade riktigt gott. Det är väl dock klokt att inte ta vatten som är stillastående utan hålla sig till det som strömmar.
 

HenryB

Aktiv medlem
Mitt råd är att använda Innerdalshyttan som bas och göra dagsvandringar därifrån. Bilen kan du parkera ett par kilometer därifrån och så får du ta dig till "basen" till fots (grusväg). Jag var där en vecka förra hösten och vi fick i princip inget regn. Men vad jag förstått så är regn vanligt så stövlar är att rekommendera. Stövlar ger dig dessutom möjlighet att ställa dig i vattnen och fota. Vårt upplägg var helpension och efter frukost begav vi oss ut och tog matsäck med oss. Att navigera och hitta tillbaks är inga problem. Men tag med kompass och pannlampa, det kan underlätta om du går i skogen. Åker du sommartid så misstänker jag att skydd mot mygg är en bra grej.

Har lite bilder på min Flickr-sida;
https://www.flickr.com/photos/129434936@N05/albums
 

dHb

Aktiv medlem
"ingen myndighet kontrollerar fjällvattnets kvalitet"

"Det finns idag ingen sammanhållen statistik över hur många som drabbas av sjukdom när de fjällvandrar"

Det är alltså ingen som vet, om eller hur mycket bakterier etc det finns i fjällvatten?!

Har själv rört mig en hel del i våra svenska fjäll och håller med PerK. Har alltid druckit direkt från bäckar och större sjöar. Jag har aldrig blivit dålig i magen! Ingen av de jag gått tillsammans med har blivit dåli i magen. Jag har aldrig hört talas om någon som blivit dåli.

Sunt förnuft klarar man sig ganska långt på :)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
"ingen myndighet kontrollerar fjällvattnets kvalitet"

"Det finns idag ingen sammanhållen statistik över hur många som drabbas av sjukdom när de fjällvandrar"

Det är alltså ingen som vet, om eller hur mycket bakterier etc det finns i fjällvatten?!
Uppenbarligen är det inte uteslutet, även om det inte är exakt beskrivet i siffror, hur stor förekomsten av virus och bakterier i fjällvatten är, bara att det förekommer.

"– Det är upp till var och en att bestämma om vattnet i en fjällbäck känns drickbart men det kan vara svårt att själv bedöma om det finns bakterier eller virus däri, säger Christina Lantz, mikrobiolog på Livsmedelsverket."

Det är klart det går att dricka fjällvatten men det är viktigt att vara medveten om riskerna som finns och inte utgå från att det är rent, säger Christina Lantz

" Grundrådet Christina Lantz och andra experter ger för att undvika episoder av magsjuka på vandringen är att koka vattnet du tar från fjällbäckar. Vattnet ska bubbla kraftigt och helst i några minuter."

" Hösten 2017 uppmärksammade SVT Jämtland återkommande höga halter av Ecoli-bakterier i vattendrag i västra Jämtlandsfjällen. Under de senaste 20 åren har vattnet i älven Enan flera höstar uppvisat förhöjda halter av Ecoli. "

" Gunbritt Nilsson på Länsstyrelsen berättar att inga sjukdomsfall hittills har kunnat kopplats till vattnet i Enan. Hon råder ändå vandrare att i allmänhet vara extra försiktiga att ta dricksvatten från vattendrag nedströms om fjällstationer.

Läs gärna under rubriken en viss försiktighet här.

Innan jag får det kastat i ansiktet, kan jag påpeka att jag redan läst, jag citerar; "allra oftast är vårt vatten här i Sverige av väldigt god kvalité men jag skulle ändå vara försiktig." Jag utgår (felaktigt ? ) att samma resonemang gäller den Norska fjällvärlden.

Anledningen till varför jag öht tog upp detta, var därför jag själv planerar en längre utlandsvistelse (förvisso utanför Skandinaviska fjällvärlden) och jag resonerade på samma sätt, vatten är väl inget problem, det är bara att ta från närmsta rinnande vattendrag.

Jag planerar inför ett besök i bl. a Nepalesiska Himalaya och samma förutsättningar torde råda där, (kan man tycka). Porlande friskt vatten, filtrerat genom sand och sediment. Men icke. Efter att ha läst i boken "Trekking in Nepal Himalaya" av Loney Planet, kom jag på andra tankar och införskaffade vattenreningstabletter. Dessutom tänker jag ta med mig mitt Sawyer vattenreningsfilter (som komplement).

Nu är jag väl medveten om att det inte går att dra ett likhetstecken mellan Svensk/Norska fjällvärlden och Nepalesiska Himalaya, men det finns (uppenbarligen ?) paralleller.

Med det sagt, har jag påvisat att mitt resonemang inte är taget ur luften. Anledningen till varför jag öht tog upp det var för (i den mån Andreas inte är/var medveten om det), omtanke om hans välbefinnande. Mitt resonemang bör ses i det ljuset, istället för att användas som skäl för personangrepp.

Om det inte framgår, kan jag nämna att jag själv inte var medveten om det, men har nu bättrat på mig lite i den kunskapsluckan.

Det står naturligtvis var och en fritt att själv bestämma hur man vill göra i den specifika situationen, precis som det står var och en att själv bestämma om dom vill röka eller inte röka. Alla som röker, drabbas inte av lungcancer, men det finns en klar koppling mellan rökning och lungcancer (som jämförelse).

Och med dessa avslutande ord, har jag inget mer att tillföra denna diskussion vad det gäller att dricka (eller inte dricka) ofiltrerat/obehandlat vatten i fjällvärlden, utan jag lämnar den diskussionen därhän.
 

dHb

Aktiv medlem

Det är väl bra att du tar upp frågan om fjällvattnet för det verkar råda väldigt delade meningar. Nu vet jag inte vad du uppfattade som personangrepp men kan hålla med att PerK lät lite hård i vissa delar av texten men jag håller om "Har alltid druckit..." delen. Det är väl bra att få information från personer som befunnit sig just i fjällen? Vattnet där är generellt av högsta kvalité men jag skulle tex inte drick vatten direkt från en liten insjö i Stockholmsområdet. Spännande med en resa till Himalaya det står på min To Do lista :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det är ganska lätt att minimera risken för att bli vattenförgiftad i de svenska (och norska?) fjällen.

* Drick inte vatten från stillastående gölar.

* Drick inte vatten från vattendrag nedströms från där renar betar. (Kan ibland vara svårt att veta, förvisso).

* Välj företrädesvis att ta dricksvatten från små bäckar som rinner brant.

* Vid osäkerhet, koka vattnet.

Det torde väl stå utom allt tvivel att förhållandena i Himalaya inte är likvärdiga med förhållandena i de skandinaviska fjällområdet?
 

Thuflan

Aktiv medlem
Innerdalen är den vackraste dalen som Norge har sägs det, här finns det mycket att upptäcka. Ha gärna Hyttan som bas och utgå därifrån. Gå dagstripper eller ta en två dagars tur som tex gå längst in i dalen alt upp mot topparna. Från parkeringen upp till Hyttan är det en tuff uppförsbacke men man får belöning för det.
Det finns gott om bäckar att dricka ur och jag har aldrig blivit sjuk, är det kraftig regn så kanske man ska tänka efter då det kan förekomma föroreningar.
Att fota har du många fina vattenfall och storslaget landskap.
Hoppas du får fina dagar i Innerdalen

Från min blogg med Innerdalsbilder
https://kolarlotta.wordpress.com/page/12/?app-download=android
 
ANNONS