Annons

Vilken blir min första systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

cfhenrik

Medlem
Hej,

Jag och min sambo ska en kamera, men är ganska gröna på det här, så vi behöver lite råd. Ju mer man läser om det, så förstår man ju att det verkar inte finnas något tak på hur mycket pengar man kan spendera inom detta.

Är ute efter något som man kan växa i, men kanske startar vid 7-15k, eller där omkring. Var i en butik och kände lite på några modeller, bara för att se om den är bekväm att hålla, för det ser jag som en ganska viktig punkt. Och då kändes Canon 80D helt super i grepp och storlek.

De mindre spegellösa hittade jag inget bra grepp på, kändes som om det var lätt att tappa dem. Plus att de kändes framtunga med motsvarande objektiv som 80D. Har läst om skillnader mellan spegellös/DSLR, FF/APS-C, men blir inte mycket klokare av det, mer än att det kanske är billigast att börja med en DSLR i APS-C format.

När kommer den användas? Självklart åker den med på semestern. Sedan har vi hundar som vi gillar att fota, och de är sällan stilla. Vill lära oss att ta porträttbilder, gillar bilder med kort skärpedjup.

Önskemål om funktioner har vi ett par stycken, förutom att det är en bra stillbildskamera, men det är väl alla, är väl typen bakom avtryckaren som är begränsningen :)

- Gärna inbygd gps. Eller går det att använda mobilens gps via BT/WIFI för geo-taggning.
- Bra på att filma, Full-HD (Gärna 4K, men inget krav)

Ni får ursäkta för ett långt inlägg, men hoppas på bra tips. Eller kanske en länk om det redan finns någon liknande tråd.

Henrik :)
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag och min sambo ska en kamera, men är ganska gröna på det här, så vi behöver lite råd. Ju mer man läser om det, så förstår man ju att det verkar inte finnas något tak på hur mycket pengar man kan spendera inom detta.

Är ute efter något som man kan växa i, men kanske startar vid 7-15k, eller där omkring. Var i en butik och kände lite på några modeller, bara för att se om den är bekväm att hålla, för det ser jag som en ganska viktig punkt. Och då kändes Canon 80D helt super i grepp och storlek.

De mindre spegellösa hittade jag inget bra grepp på, kändes som om det var lätt att tappa dem. Plus att de kändes framtunga med motsvarande objektiv som 80D. Har läst om skillnader mellan spegellös/DSLR, FF/APS-C, men blir inte mycket klokare av det, mer än att det kanske är billigast att börja med en DSLR i APS-C format.

När kommer den användas? Självklart åker den med på semestern. Sedan har vi hundar som vi gillar att fota, och de är sällan stilla. Vill lära oss att ta porträttbilder, gillar bilder med kort skärpedjup.

Önskemål om funktioner har vi ett par stycken, förutom att det är en bra stillbildskamera, men det är väl alla, är väl typen bakom avtryckaren som är begränsningen :)

- Gärna inbygd gps. Eller går det att använda mobilens gps via BT/WIFI för geo-taggning.
- Bra på att filma, Full-HD (Gärna 4K, men inget krav)

Ni får ursäkta för ett långt inlägg, men hoppas på bra tips. Eller kanske en länk om det redan finns någon liknande tråd.

Henrik :)

Om du är inne på Canon så är kameran du redan nämnt (80D eller 77D) alldeles utmärkt enligt dina beskrivningar. Nikons motsvarigheter är tex d7200. Du gör också rätt i att känna på kameran, det är allra viktigast att den känns rätt att hålla. Därför är jag personligen helt ointresserad av spegellösa alternativ.
 

apersson850

Aktiv medlem
Sigma Art 35 mm f/1,4 är ett högklassigt fast objektiv.
Paketet du hittat är mer inriktat på flexibilitet. Trots det är Canons lilla EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS USM riktigt bra. Till skillnad från tidigare modeller, typ EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II, om vilket det snällaste man kunde säga var att den var billig...

På vissa objektiv är det noga med typbeteckningarnas finstilta avslutning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej,

Jag och min sambo ska en kamera, men är ganska gröna på det här, så vi behöver lite råd. Ju mer man läser om det, så förstår man ju att det verkar inte finnas något tak på hur mycket pengar man kan spendera inom detta.

Är ute efter något som man kan växa i, men kanske startar vid 7-15k, eller där omkring. Var i en butik och kände lite på några modeller, bara för att se om den är bekväm att hålla, för det ser jag som en ganska viktig punkt. Och då kändes Canon 80D helt super i grepp och storlek.

De mindre spegellösa hittade jag inget bra grepp på, kändes som om det var lätt att tappa dem. Plus att de kändes framtunga med motsvarande objektiv som 80D. Har läst om skillnader mellan spegellös/DSLR, FF/APS-C, men blir inte mycket klokare av det, mer än att det kanske är billigast att börja med en DSLR i APS-C format.

När kommer den användas? Självklart åker den med på semestern. Sedan har vi hundar som vi gillar att fota, och de är sällan stilla. Vill lära oss att ta porträttbilder, gillar bilder med kort skärpedjup.

Önskemål om funktioner har vi ett par stycken, förutom att det är en bra stillbildskamera, men det är väl alla, är väl typen bakom avtryckaren som är begränsningen :)

- Gärna inbygd gps. Eller går det att använda mobilens gps via BT/WIFI för geo-taggning.
- Bra på att filma, Full-HD (Gärna 4K, men inget krav)

Ni får ursäkta för ett långt inlägg, men hoppas på bra tips. Eller kanske en länk om det redan finns någon liknande tråd.

Henrik :)
Kanske har du sett att jag ofta fotar springande hundar. Det där är ett område där du oftast behöver ett annat objektiv än det du mest använder för semesterbilderna.
För semesterbilder är oftast en normalzoom som 24-105/4 IS bra. Eller en 24-70/2,8.
Skall man ta bilder på springande hundar fungerar en 70-200/4 IS eller liknande bättre.

Jag använder både Canon 5D MKIV med en drös olika L-Objektiv. Fast oftast Fuji X-H1 eller X-PRO2 och liknande objektiv som för Canon.
Föredrar för det mesta Fuji. Tycker du greppet är för litet kan du alltid sätta på ett batterigrepp och få bättre grepp. Jag gör ofta det när jag fotar med större objektiv.

Med en spegellös kamera som Fuji X-H1 sätter jag oftast exponeringen mer exakt. Det för att man ser bilden innan man trycker av. På det viset är en spegellös kamera mycket bättre för semesterbilder.
Fast för springande hundar är ofta en dSLR bättre. Speciellt i svagare ljus. Som på vintern. Den teknik som används i en dSLR är oftast bättre för att sätta skärpan för motiv där huvudmotivet verkligen rör på sig. Alltså sport, aktion eller springande hundar.
Fuji har mycket fler objektiv för APS-C än Canon har. Canon har få objektiv som är gjorda för APS-C och vill man skall köpa deras objektiv för fullformat. Sedan tar steget upp även för kameran.
Det gör hela utrustningen större och tyngre. Jag har som sagt båda systemen och många objektiv för vart och ett av dem.
Jag väljer i 9 fall 10 Fujikameran. Helt enkelt för jag är lat och vill inte släpa på mer än nödvändigt.
Hoppas du hittar en kamera ni gillar. OM det skall bli bra bilder måste man trivas sin kamera. Annars hamnar den gärna i garderoben.
 

Bilagor

cfhenrik

Medlem
.
Jag väljer i 9 fall 10 Fujikameran. Helt enkelt för jag är lat och vill inte släpa på mer än nödvändigt.
Tack för svar, och vilka underbara hundbilder in action du laddat upp, såna vill jag också kunna ta :)

Fuji X-H1 med batterigrepp verkar riktigt intressant. Eller vilken av Fuji-modellerna rekommenderar du mest? Kommer troligtvis också ha två system senare, när man fått lite mera koll och lärt sig använda kameran ordentligt. Måste ju börja någonstans, och spegellöst kanske är lättare att lära sig, eftersom man ser bilden direkt i skärmen hur den blir, om jag förstått det hela rätt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för svar, och vilka underbara hundbilder in action du laddat upp, såna vill jag också kunna ta :)

Fuji X-H1 med batterigrepp verkar riktigt intressant. Eller vilken av Fuji-modellerna rekommenderar du mest? Kommer troligtvis också ha två system senare, när man fått lite mera koll och lärt sig använda kameran ordentligt. Måste ju börja någonstans, och spegellöst kanske är lättare att lära sig, eftersom man ser bilden direkt i skärmen hur den blir, om jag förstått det hela rätt.
Jag brukar alltid råda de som aldrig fotat med systemkameror att börja med att köpa begagnat och inte satsa för mycket. Det är väldigt mycket man måste lära sig.
Inte minst att skaffa erfarenhet. Ger man upp, vilket många gör kan man få tillbaka det mesta av pengarna. Det är många som går tillbaka till mobilkameran.

Om en X-H1 är bäst för er eller en X-T2 är en smaksak. Själv gillar jag X-H1 bäst. Orsaken är den har IBIS som är bildstabilisering av sensorn samt ett lite större hus med bättre grepp. Min X-T2 har jag skänkt till dottern.
IBIS ger fördelar när man fotar i svagt ljus och jobbar också ihop med objektiv som har stabilisering och kan ge ett par steg mer. Det fungerar bra när motivet är still.

För springande hundar spelar det ingen roll. Där gäller snabb slutartid och bra följande autofokus. Det har Fuji i bra ljus.

Jag har fotat snart 15 år med Canon 5D kameror. Samt nu snart 5 med Fuji X-Trans.
Efter 10 000 tals bilder med båda systemen vet jag när jag skall välja den ena eller andra kameran.

Fast ni måste börja någonstans. Det är skälet till jag skulle rekommendera er att köpa en begagnad X-T2 eller X-H1 med ett 18-55/2,8-4 OIS. Det bör man kunna få för runt 10 000 kr. Lär er sedan att hantera den och ta några tusen bilder.
 

Third eye

Aktiv medlem
18-35:an du hade med i annonsen är klockren, fruktansvärt skarp och enligt mig skön i färg och kontrast.
Har den på ett 80D hus och filmar med det på både 80D och A7iii.
Har 80D, A7iii och 5D mkiv och det är ofta jag tar med mig just 80D ihop med 18-35:an.
 

cfhenrik

Medlem
18-35:an du hade med i annonsen är klockren, fruktansvärt skarp och enligt mig skön i färg och kontrast.
Har den på ett 80D hus och filmar med det på både 80D och A7iii.
Har 80D, A7iii och 5D mkiv och det är ofta jag tar med mig just 80D ihop med 18-35:an.
Tack för input om objektivet.

Ursäkta om jag ställer en dum fråga, men behöver du en 80D när du även har en 5D mkiv? Trodde den senare kunde samma saker, men lite proffsigare.
 

cfhenrik

Medlem
Fast ni måste börja någonstans. Det är skälet till jag skulle rekommendera er att köpa en begagnad X-T2 eller X-H1 med ett 18-55/2,8-4 OIS. Det bör man kunna få för runt 10 000 kr. Lär er sedan att hantera den och ta några tusen bilder.
Ja, begagnat blir det, och ska se om jag kan hitta en X-H1 med batterigrepp, så man kan känna på den.

Annars blir det troligtvis en 80D, då två kompisar använder Canon, bl.a en D7, så kan man ju bytlåna lite objektiv med varandra.
 

Brix

Aktiv medlem
Tack för input om objektivet.

Ursäkta om jag ställer en dum fråga, men behöver du en 80D när du även har en 5D mkiv? Trodde den senare kunde samma saker, men lite proffsigare.
80D har en APS-C(crop) sensor och 5D-serien är fullformat. Med fullformat får man större synfält, lite lägre brus och lite större dynamiskt omfång. Så kort sagt kan APS-C respektive fullformat vara bra till lite olika ändamål, även om båda såklart går att använda till allt :) Sen kan det också i en del situationer såklart vara bra att ha två kamerahus.

Men för att återgå till ämnet så kör jag själv Fuji och kan varmt rekommendera dem. Deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att använda samt att de har riktigt grymma objektiv. X-systemet är också väldigt flexibelt och mångsidigt.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tack för input om objektivet.

Ursäkta om jag ställer en dum fråga, men behöver du en 80D när du även har en 5D mkiv? Trodde den senare kunde samma saker, men lite proffsigare.
Jag behöver den inte egentligen, men jag hade inte mage att göra mig av med den. Och det är faktiskt främst för att 18-35:an ihop med den konsekvent levererat mina bästa bilder. Hade jag haft sigmas 24-35/2 till Sonyhuset kanske det hade varit kittet.
Men köp min kombo 80D och Sigma 18-35:an så kan jag köpa 24-35:an till fullformatarna ;-)
 

Senni

Ny medlem
Nikon D5600?

Jag ska också köpa min första kamera. Vill inte ha en spegellös, så mycket har jag kommit fram till. Googlat och kikat runt lite.
Vill ha en kamera som är hyfsad lätt att ha med, alltså ingen jättestor och tung.
googlade som sagt och fick fram Nikon D5600. Någon som vet något om denna?
Verkar inte finnas i butikerna här så kan tyvärr inte "känna och klämma".
 
ANNONS