Annons

Damm eller kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kazzi

Medlem
Hej!
Har nyligen börjat fotografera analogt igen med en Mamiya C220.
Kameran är underbar att arbeta med, men har noterat en del saker i bilderna som jag undrar över.
Har framkallat två rullar film hittils (lämnat in på labb) och noterar vita prickar och vad som ser ut som damm på både kopior och negativ.

Min fråga är; rör det sig om damm som fastnat vid framkallning eller kan kameran vara orsaken till de störande prickarna?
 

Bilagor

millhouse

Aktiv medlem
Fläckar på kopia.

Hej!
Har nyligen börjat fotografera analogt igen med en Mamiya C220.
Kameran är underbar att arbeta med, men har noterat en del saker i bilderna som jag undrar över.
Har framkallat två rullar film hittils (lämnat in på labb) och noterar vita prickar och vad som ser ut som damm på både kopior och negativ.

Min fråga är; rör det sig om damm som fastnat vid framkallning eller kan kameran vara orsaken till de störande prickarna?
Hej!
Du skriver inte vilken typ av film som du har framkallat. Men jag utgår från att det är dia. Detta antagande gör jag för att vid kopiering av diafilm så blir det vita fläckar på diakopior och svartafläckar på negkopior av det som du beskriver som dam.
Att det skulle vara damm tror jag inte utan att det uppståt vid sköljningen av filmen/-er.
Efterom du har en Mamiya så är det väl 120 film. Du kan göra på detta sätt:
- använd handskar när du hanterar filmen
- ta en del av filmen , bör vara klipp i "4" rutor. Ta denna "filmremsa", använd ljusbord eller håll den mot ljus. Nu bör du se om det finns något på filmen. Om det är så:
- häll upp +20 gradigt vatten i något som är så stort att du kan lägga ned filmremsan. Låt den ligga ett tag. Skölj sedan filmrensa under rinnande +20 grader vatten. Häng upp filmen så att den torkar, unvik värmen. Efter att den torkat så bör fläckarna vara bort.

Mvh
Rolf
www.enbrabild.se
 

Graal

Avslutat medlemskap
Hej!
......Men jag utgår från att det är dia. Detta antagande gör jag för att vid kopiering av diafilm så blir det vita fläckar på diakopior och svartafläckar på negkopior av det som du beskriver som dam......
www.enbrabild.se
Är det inte tvärtom? I alla fall blev det alltid svarta/mörka fläckar på mina cibachrome-kopior från dia, på den tiden jag höll på med det. Kopian blir ljusare av mer belysning, och mörkare av mindre belysning. Och mindre belysning blir det där dammet sitter i vägen.
 

millhouse

Aktiv medlem
Är det inte tvärtom? I alla fall blev det alltid svarta/mörka fläckar på mina cibachrome-kopior från dia, på den tiden jag höll på med det. Kopian blir ljusare av mer belysning, och mörkare av mindre belysning. Och mindre belysning blir det där dammet sitter i vägen.
Hej Nils!
Du har helt rätt att damm blir mörkare eller svart på diakopior. Men, det är inte det jag skriver Nils.
Nu vet inte vare sig du eller jag vilken filmtyp det gäller.
Jag har under förutsättning att hans framkallade film är en dia ,pekat på det är något i slutsköljning och torkning. Och alltså inte damma, det låter väl enkelt att ett labb skulle missa att göra rent film innan kopiering. Jag skulle inte göra det i alla fall.
Så här skrev jag i sin helhet,alltså inget om damm som orsak.
"Hej!
Du skriver inte vilken typ av film som du har framkallat. Men jag utgår från att det är dia. Detta antagande gör jag för att vid kopiering av diafilm så blir det vita fläckar på diakopior och svartafläckar på negkopior av det som du beskriver som dam.
Att det skulle vara damm tror jag inte utan att det uppståt vid sköljningen av filmen/-er.
Efterom du har en Mamiya så är det väl 120 film. Du kan göra på detta sätt:
- använd handskar när du hanterar filmen
- ta en del av filmen , bör vara klipp i "4" rutor. Ta denna "filmremsa", använd ljusbord eller håll den mot ljus. Nu bör du se om det finns något på filmen. Om det är så:
- häll upp +20 gradigt vatten i något som är så stort att du kan lägga ned filmremsan. Låt den ligga ett tag. Skölj sedan filmrensa under rinnande +20 grader vatten. Häng upp filmen så att den torkar, unvik värmen. Efter att den torkat så bör fläckarna vara bort. "
Vad gäller begreppet cibachrome, så har det ändrat namn sedan många år till Ilfochrome och finns som sagt idag.
Slutligen så har han även en tredje bild . Om den är s/v så är det väl inte damm det heller ? utan även här rester efter kemi som inte sköljts bort.
Kazzi, du är välkommen och avslöja viken typ av filmer det gäller.
 

bildsten

Aktiv medlem
Det torde i alla fal inte vara kameran.

Kazzi skrev:"Har framkallat två rullar film hittils (lämnat in på labb) och noterar vita prickar och vad som ser ut som damm på både kopior och negativ."

Det handlar alltså om negativ film.
Bilderna i tråden är väl skannade utsnitt och nog tycker jag det ser ut att vara damm eller "annat" på negativen. Detta "annat" kan ju vara småpartiklar i sköljvattnet som fastnat på filmen.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det som ger vita fläckar på kopior från diafilm är hål i emulsionen. Kanske försvinner dom om man lägger filmen i blöt och sedan torkar igen? Har aldrig provat så jag vet inte. Men några slags fläckar eller rester av kemi är det defenitivt inte om det är kopior från dia. Då skulle det blivit svart istället för vitt.

Fast nu verkar det vara negativ det var fråga om och inte dia, och då är ju damm eller annat skräp (t.ex rester av kemi) ganska troligt som orsak till de vita fläckarna på kopiorna.
 
Senast ändrad:

idrougge

Aktiv medlem
Jag brukar aldrig hitta damm på kopior eftersom labben har elektronisk dammborttagning i sina scannrar. Sedan kan negativen se brutalt misshandlade ut, men kopiorna brukar se fina ut.

För säkerhets skull kan du ju blåsa rent i kameran.
 

Kazzi

Medlem
Filmtyp

Hej!
Tack för alla svar!
Det är en negativ 120-färgfilm, Kodak Portra 400VC.
Den svartvita filmen är en Kodak TMAX 400.

Jag har som sagt inte framkallat själv utan låtit ett välrenomerat labb göra det åt mig.
Låter tråkigt om de missat i framkallningen.
Har ni några tips på bra labb som tar emot 120-film?

Kan tillägga att det rör sig om råkopior, elektronisk dammborttagning kanske inte görs isåfall?

Mvh,
Kazzi

Hej Nils!
Du har helt rätt att damm blir mörkare eller svart på diakopior. Men, det är inte det jag skriver Nils.
Nu vet inte vare sig du eller jag vilken filmtyp det gäller.
Jag har under förutsättning att hans framkallade film är en dia ,pekat på det är något i slutsköljning och torkning. Och alltså inte damma, det låter väl enkelt att ett labb skulle missa att göra rent film innan kopiering. Jag skulle inte göra det i alla fall.
Så här skrev jag i sin helhet,alltså inget om damm som orsak.
"Hej!
Du skriver inte vilken typ av film som du har framkallat. Men jag utgår från att det är dia. Detta antagande gör jag för att vid kopiering av diafilm så blir det vita fläckar på diakopior och svartafläckar på negkopior av det som du beskriver som dam.
Att det skulle vara damm tror jag inte utan att det uppståt vid sköljningen av filmen/-er.
Efterom du har en Mamiya så är det väl 120 film. Du kan göra på detta sätt:
- använd handskar när du hanterar filmen
- ta en del av filmen , bör vara klipp i "4" rutor. Ta denna "filmremsa", använd ljusbord eller håll den mot ljus. Nu bör du se om det finns något på filmen. Om det är så:
- häll upp +20 gradigt vatten i något som är så stort att du kan lägga ned filmremsan. Låt den ligga ett tag. Skölj sedan filmrensa under rinnande +20 grader vatten. Häng upp filmen så att den torkar, unvik värmen. Efter att den torkat så bör fläckarna vara bort. "
Vad gäller begreppet cibachrome, så har det ändrat namn sedan många år till Ilfochrome och finns som sagt idag.
Slutligen så har han även en tredje bild . Om den är s/v så är det väl inte damm det heller ? utan även här rester efter kemi som inte sköljts bort.
Kazzi, du är välkommen och avslöja viken typ av filmer det gäller.
 
ANNONS