Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanna negativ i Lund-regionem, eller för sig själv!

Produkter
(logga in för att koppla)

StinaQ

Medlem
Har precis satt mig vid skolans skanner (en flatbäddsskanner Epson Perfection 3200 PHOTO) efter att ha fotat hela midommarhelgen med hasselbladaren. Tyvärrvekar den ha fått en knäpp och när man ställer in att den ska skanna negativ så blir det bara lila-kornigt. Någon som varit med om det förut?

Men mig egentliga fråga var om någon har tips på bästa sätt att skanna i 120-negativ om man bor i Lund. Hur mycket kostar en hyfsad skanner, vet inte ens vilken typ sm är bäst, antar att det är flatbädd som gäller?
Finns det någonstans man kan få det skannat, eller någonstans man kan låna?
Hjlp hjälp, sitter och tittar på mina fina negativ men vill se hur det ser ut "på riktigt"!
Tacksam för tips,
Stina
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Var på Scandinavianphoto i Stockholm idag, noterade att de hyrde ut skannrar. Kolla om deras Malmöbutik inte gör sammalunda.

Annars får du en ok flatbäddsskanner för c:a 2000-3000 kr (ex. Epson V600 eller Canon 9000F), vill du ha lite bättre får du klättra upp till c:a 6000 kr (Epson V700).
 

tobbe1

Aktiv medlem
I och för sig verkar du ju ha gett upp skolans scanner men bara en tanke - du missade väl inte att ta bort skyddsplattan för belysningen i locket?
 

StinaQ

Medlem
@Sara: Tack, jag ska kolla upp det!

@Torbjörn: Nej, det gick bra att skanna reflekterande material och alla intställningar trippelkollades..
 

tobbe1

Aktiv medlem
@Sara: Tack, jag ska kolla upp det!

@Torbjörn: Nej, det gick bra att skanna reflekterande material och alla intställningar trippelkollades..
jo men när man skall scanna genomsikt måste man ta bort plattan i locket så att ljuset från locket kommer igenom...
 

AndersPS

Aktiv medlem
jo men när man skall scanna genomsikt måste man ta bort plattan i locket så att ljuset från locket kommer igenom...
Vad är det för platta i locket ni pratar om. Jag har negativ som ligger, men jag vill skanna in dem. Har en Epson flatbäddsscanner, men vet inte riktigt hur jag ska scanna in dem. Är det det vita som sitter i på locket eller är det någon annan platta?

///Anders S
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Vad är det för platta i locket ni pratar om. Jag har negativ som ligger, men jag vill skanna in dem. Har en Epson flatbäddsscanner, men vet inte riktigt hur jag ska scanna in dem. Är det det vita som sitter i på locket eller är det någon annan platta?

///Anders S
Nu har jag ingen Epson men jag skulle med största säkerhet säga: Japp. Det är den vita plattan på insidan av locket, så är det i alla fall på min canon 8800F.

/Niklas
 

StinaQ

Medlem
Skamvrå

Jag har nu köpt in en dumstrut och kommer att stå i skamvrån ett tag. Det var visst locket som var på.. Aja, sånt är livet. Jag kommer lägga upp bilderna från inskanningen på min profil alldeles strax!
Tack för hjälpen, blev himla mycket billigare att ta av locket än att fixa ny skanner..
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har nu köpt in en dumstrut och kommer att stå i skamvrån ett tag. Det var visst locket som var på.. Aja, sånt är livet. Jag kommer lägga upp bilderna från inskanningen på min profil alldeles strax!
Tack för hjälpen, blev himla mycket billigare att ta av locket än att fixa ny skanner..
När du står där i skamvrån, ta med dig den person som konstruerat detta lock. När du någon gång ska skanna lite mindre bilder i påsikt, prova att lägga dit en svart kartong och jämför hur det då ser ut. Att ha ett vitt lock är så dumt att man inte tror det är sant.

Stefan
 
ANNONS