Annons

Bildstölder...

Produkter
(logga in för att koppla)

ebermark

Avslutat medlemskap
Ja, det är helt rätt att det är ett mycket intressant ämne. Främst därför att lagen ligger jättelångt efter utvecklingen i verkligheten, vilket orsakar problem av varierande magnitud.

Så länge det finns lagstiftning som stödjer min åsikt förväntar jag mig att du respekterar min inställning och mina bilder, liksom jag respekterar att du vill ge bort dina egna bilder gratis. Du får gärna jobba för att förändra reglerna, och den dagen dom ändras ska jag förhålla mig till dom. Fram till dess önskar jag att du och andra respekterar gällande lag.
Dom enda man kan förvänta sig ska respektera ens åsikt kring en lag som inte har ett stöd hos folket är dom som har samma åsikt. Man kan nämligen inte lagstifta respekt. En lag som inte respekteras av folket är sannolikt ingen bra lag. Om inte annat så skulle man väl kunna kalla den smått odemokratisk.

Tyvärr tror jag att stora branschorganisationers desperata lobbyism för striktare upphovsrättslagar kommer leda till ett allt mer kontrollerat och mindre fritt internet, till jätteföretagens glädje och individens förtret.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Att ta upp Google är bara löjligt. Visst det är en gråzon, men det handlar inte om det.

Det handlar om respektlöshet. Om jag som fotograf informerar en bloggare om att han/hon olovligen lagt upp min bild på sin blogg, då blir jag hemsk irriterad om det skall börja käftas. Det är en helt annan sak om man först ber om lov.

Det kan tyckas vara löjligt att jaga småbloggare för sådana här petitesser, men det handlar ju som sagt inte om det.


"Lägger man upp en bild på nätet måste man räkna med att nån använder den. "

Givetvis finns risken, men det gör ju inte det hela mer rätt. Det är fortfarande lika fel.
Kom ihåg när du sagt detta när du fått din bil stulen från garageuppfarten. Du kunde ju faktiskt ha förvarat den i ett låst utrymme, eller i ett bankvalv. Kanske skulle du inte haft en bil från första början, det finns juf faktiskt bussar.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Kom ihåg när du sagt detta när du fått din bil stulen från garageuppfarten.
Din analogi hade varit korrekt om bilen hade blivit klonad och en annan människa kört omkring med en kopia av den Tänk om, tänk rätt.

Om det handlar om respektlöshet så är det gentemot upphovsrättslagen, inte mot dig som individ.
 

Anders Östberg

Guest
Ja, det är helt rätt att det är ett mycket intressant ämne. Främst därför att lagen ligger jättelångt efter utvecklingen i verkligheten, vilket orsakar problem av varierande magnitud.

Dom enda man kan förvänta sig ska respektera ens åsikt kring en lag som inte har ett stöd hos folket är dom som har samma åsikt. Man kan nämligen inte lagstifta respekt. En lag som inte respekteras av folket är sannolikt ingen bra lag. Om inte annat så skulle man väl kunna kalla den smått odemokratisk.

Tyvärr tror jag att stora branschorganisationers desperata lobbyism för striktare upphovsrättslagar kommer leda till ett allt mer kontrollerat och mindre fritt internet, till jätteföretagens glädje och individens förtret.
Jag tror en mycket stor majoritet kan skriva under på den enkla regeln att "fråga först" innan man "lånar" av andras arbete.

Återigen, det kommer aldrig att finnas någon lag som förhindrar dig som vill dela med dig gratis att göra det - av dina egna alster. Varsågod, bjud på bilderna, musiken eller vad det kan vara. Creative Commons och Open Source är jättebra. Själv vill jag ha rätten att välja om och när jag ger bort saker, och vad jag istället vill försöka få en inkomst ifrån.

Vi kommer inte att omvända någon i den här diskussionen, så tack för den här gången. :)
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Din analogi hade varit korrekt om bilen hade blivit klonad och en annan människa kört omkring med en kopia av den Tänk om, tänk rätt.

Om det handlar om respektlöshet så är det gentemot upphovsrättslagen, inte mot dig som individ.
Jasså. Du drar till med den gamla godingen =)
Visserligen helt rätt om man talar om materiell skada/förlust, men nu talar jag om respekten inför lagen och "offret".
Visst. Skall man vara korrekt är det respektlöshet mot lagen, men indirekt är det ändå respektlöst mot individen.

Det är fult, det är olagligt, och därmed även FEL. Det går bara inte att komma ifrån det. Sen kan man tycka att det är smått löjligt, men som principsak kan du bara inte argumentera emot.

Kanske är jag gammalmodig, men i min värld frågar man först =)
 
ANNONS