Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GIMP-skolan uppdaterad

Produkter
(logga in för att koppla)

uanjar

Medlem
Jag tänkte bara meddela att min GIMP-skola http://ubuntufranborjan.wordpress.com/2011/01/09/har-ar-gimp-skolan/ är uppdaterad.

Det nya avsnittet handlar om att få slätare hud och eliminera brus. http://ubuntufranborjan.wordpress.com/2011/02/27/slat-hud-med-gimp/

Har du missat GIMP, så är det ungefär som Photoshop fast gratis. En bra slant att spara med andra ord. Själv köpte jag ett nytt kamerahus för pengarna...

Du hittar GIMP här: http://www.gimp.org/ . Bara att tanka, alldeles lagligt.

Jag tar förstås gärna emot synpunkter och idéer till GIMP-skolan. Är det något som är svårt att begripa eller som du saknar så är det bara att höra av dig.
 

uanjar

Medlem
Visst finns det svensk version

Visst finns GIMP på svenska. Jag är bara lite osäker på hur man väljer språk. Själv kör jag Ubuntu och där blir det "automagiskt" svenska när man valt svenska för operativet.
 

janhak

Medlem
Det finns språkpaket att ladda ner från Gimps hemsida.
Installera först Gimp sedan installerar du svensk språkpaket (manual).
Så fick jag göra när jag installerade i Windows.
I Linux (Ubuntu) blev det automatiskt svenska vid installationen.
 

PeGe

Aktiv medlem
Man kan lätt växla språk i GIMP:

Skriv i terminalen (Linux):

LANGUAGE=sv gimp
LANGUAGE=en gimp

osv....
 

Smw

Aktiv medlem
Perfekt med Gimpskola: Tack för den. Jag har Gimp i datorn, engelsk verson, finns det svensk?
Hej !

Jag använder Gimp i windiws, här XP, fungerar bra, denna maskin är en 2,8 GHz iproc med 2G minne,
vilket visa sej bra, körde innan i en Vista 3Ghz 2proc 3G minne men det gick avsevärt sämre, den är nu uppd till W7, men används till annat nu.


Jag är nog mrea intresserad hur man får något annat språk än SV, det får jag vare sej jag vill eller inte.


För utskrift rekomendrar jag:
http://www.blackfiveimaging.co.uk/photoprint/PhotoPrint-0.4.2-pre2-Setup.exe

gimp måste vara installerad, ev så får man ändra en sökväg i ...cmd filen till Gimps bin biblotek.

//MW
 

smilfinken

Aktiv medlem
Jag är nog mrea intresserad hur man får något annat språk än SV, det får jag vare sej jag vill eller inte.
Om man kryssar bort den svenska översättningen när man installerar så blir det bara engelska, annars så går den på de nationella inställningarna om den kan.

Finns väl någon miljövariabel även i Windows man kan sätta också, kanske.
 

Smw

Aktiv medlem
Nej, ser inget under windows i gimp....som leder till language...vad blir miljövariabler på engelska
Hej !

Jag hittar heller nånting, det är möjligt att det finns nån ändringsbar inställning i
samband medinstallationen, det blir en test av närminnsekapacitet
att komma ihåg att kolla vid nästa uppdatering.

Förmodligen går det att finna någonstans i utv.docen.



Ingen stor fråga, jag har bara undrat lite varför det blir svenska ?
Datorns inställning kanske ?

Egentligen är jag rätt nöjd, det det skulle ju lika gärna råka bli Holländska,
eller nått annat för mej besvärligt.

//MW
 

PeGe

Aktiv medlem
Under Windows:

Gå in på Kontrollpanelen / System och säkerhet / System / Avancerade systeminställningar / MILJÖVARIABLER.

Där skall det under "variabel" stå "LANG", och under "värde" t ex "en_GB" (eller "sv", "nl" osv..).
 

smilfinken

Aktiv medlem
Ingen stor fråga, jag har bara undrat lite varför det blir svenska ?
Datorns inställning kanske ?

Egentligen är jag rätt nöjd, det det skulle ju lika gärna råka bli Holländska,
eller nått annat för mej besvärligt.
Som sagt, den går så vitt jag vet efter vad du har för nationella (regionala på svenska kanske?) inställningar i windows (inte nödvändigtvis windows språk i sig, alltså).

Väljer du holländska format så kan du nog få en holländsk GIMP på köpet, ska du se. ;)
 
ANNONS