Annons

fota gratis?

Produkter
(logga in för att koppla)

louiseoberg

Ny medlem
Jag har fått ett jobberbjudande av ett företag som säljer kläder (i butik och på webben) och undrar hur mycket jag ska ta betalt eller om jag ens ska göra det.

I mailet sa de att mitt namn kommer stå med på alla bilder och att om de är nöjda så får jag fota för dem fler gånger. Men de nämnde ingenting om betalning? Antar att de kanske menade att jag får lite reklam och att mitt namn syns i utbyte mot fotona..

Tidigare fotojobb som jag har fått har jag (enligt mig själv) tagit väldigt lite pengar för, t.ex Bröllopsfotografering 500:- inkl. redigering x antal timmar...

Min fråga till er där ute är alltså:
Ska jag be om betalt? Och isåfall: Hur mycket?
 

Cambo

Aktiv medlem
Jag har fått ett jobberbjudande av ett företag som säljer kläder (i butik och på webben) och undrar hur mycket jag ska ta betalt eller om jag ens ska göra det.

I mailet sa de att mitt namn kommer stå med på alla bilder och att om de är nöjda så får jag fota för dem fler gånger. Men de nämnde ingenting om betalning? Antar att de kanske menade att jag får lite reklam och att mitt namn syns i utbyte mot fotona..

Tidigare fotojobb som jag har fått har jag (enligt mig själv) tagit väldigt lite pengar för, t.ex Bröllopsfotografering 500:- inkl. redigering x antal timmar...

Min fråga till er där ute är alltså:
Ska jag be om betalt? Och isåfall: Hur mycket?
Förstår att du inte försöker leva på detta i nuläge. Men varför ska du inte ta betalt. Se det så här; När du står och fotograferar deras kläder för att dom ska gå att sälja, så är jag säker på att du omges av minst tre personer som jobbar på företaget. Fråga dem om deras timpenning eller om dom jobbar gratis. Tror att du får se deras ansikten liknande fågelholkar.
En idé vore ju att komplettera Rot- och Rutavdrag med ett Fotavddrag!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det finns möjligen en anledning att inte ta betalt. Det skulle i så fall vara att du älskar din hobby så mycket att du gör vad som helst för att få utöva den.
Man kan jämföra med vilken fritidssysselsättnign som helst. De allra flesta som spelar fotboll, hockey, eller rider betalar stora pengar för att få göra det som de tycker är roligast. Det är ytterst få förunnat att få betalt för det de tycker är roligast att göra.
Att åta sig uppdraget för klädfirman skulle ge dig chansen att gratis utöva din hobby.
Detta sagt för att ge dig lite fler vinkalr i ditt beslutsfattande.

Principiellt tycker jag ändå att du borde ta betalt. Och argumentet i föregående inlägg är lysande: Jobbar de andra på firman gratis?

Hur mycket kan man ta betalt? I en tidigare tråd tror jag det landade på 500 kr per timme. Men det är inte 500 kr i lön som avses. 500 kronor är bruttot som företaget betalar. Utifrån detta ska du sedan betala arbetsgivaravgifter, pensionsavsättnignar, mm.
Ett alternativ till att slippa viss administration är att få en timanställning på klädfirman för foto-uppdraget.

Petter ...
 
ANNONS