Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glasögon med rödstick

Produkter
(logga in för att koppla)

Shabbadang

Aktiv medlem
Jag har nyligen blivit glasögonbärare pga. ålderssynthet och noterar att glasögonen ger ett tydligt rödstick när jag tittar på en vit bakgrund på skärmen. Det är ju enkelt att jämföra med och utan. Nu har jag två glasögon, ett par som är för allmänbruk, bifokala glas (näsdel nertill) samt ett par anpassade för läsning och skärmarbete, och det är de senare som ger mest rödstick. Jag antar att det knappast är idealist att ha ett sådant "filter" framför ögonen när man redigerar bilder. Jag är rätt noga med färger och har en skärm med IPS-panel som jag kalibrerar och profilerar.

Någon som har erfarenheter kring detta och vad det kan bero på? Har det att göra med antireflexbehandling eller vad? Jag har köpt glasögonen på Specsavers och de har nöjd kund-garanti i upp till tre månader. Jag började med progressiva glas på mina allmänbrillor och det gick inte alls för det skevade något fruktansvärt i sidorna och den skarpa delen var ungefär en spaltbredd när man skulle läsa, så jag gick över till bifokala glas, vilka inte alls har denna skevning, så det känns mycket bättre. Men rödsticket i terminalglasögonen återstår att åtgärda.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har haft glasögon i över 50 år, men till skillnad mot dej så är jag kraftigt närsynt och terminalglasögon till mej innebär helt enkelt svagare glas. Mina glas är tjockare i kanten och när jag håller dem framför skärmen ser jag att det finns en svag bruntoning i kanten där glasen är som tjockast och jag har ingen infärgning i mina glas. Motsvarande fenomen i dina glas hamnar alltså mitt i synfältet och beroende på fabrikat på glasen kan jag tänka mej att det kan vara lite olika färg i glasmassan.

Jag tycker att du ska knorra och höra vad de har för förklaring till fenomenet. Generellt har de kedjor som har pris som främsta argument också de billigaste glasen. Även de kända glastillverkarna har olika kvaliteer på glas och därmed olika priser.

Ett fenomen som irriterar mej är den kromatiska aberrationen som syns kraftigare i högbrytande, tunna, glas än i standardglas eller äldre glas. Det märks som färgade kanter på t.ex. vita kanter och kraftiga kontrastövergångar, och med mina glas bara om jag använder de mera perifiera delarna av glasen. I mina terminalglasögon har jag glas med ett abbetal något över 40 vilket minskar den kromatiska aberrationen. Ett högre abbetal ger mindre ka.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Jag har klagat lite och de vill inte riktigt kännas vid det, men jag tänker inte ge mig eftersom det är så tydligt. Enligt reklamen använder de högkvalitativt glas från Pentax, vilket borde borga för kvalitet, men man kan ju ha fel. Jag lutar lite åt antireflexbehandlingen, eftersom den skimrar om jag håller glasögonen upp under en lampa.

Någon kromatisk aberration ser jag som tur är inte till. Men jag har ju också ett ganska beskedligt synfel varför glasen är rätt tunna och då använder man inte de extra högbrytande kvalitéerna har det sagts mig. Bra att veta att de ger mer CA i alla fall.
 
ANNONS