Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fläckigt negativ!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Hoppas verkligen någon här på fotosidan kan hjälpa mig! Har ett svartvitt negativ som är ganska gammalt. Framkallade några bilder tidigare idag och då fanns inte ett spår av fläckar. Senare under dagen kom det gula fläckar på negativet som man känner om man stryker fingret lätt över. Vet inte vad som har hänt!

Hur ska jag på bästa möjliga sätt få bort fläckarna fort, eftersom jag inte vågar prova något innan jag är säker på att det funkar.

P.S fläckarna är inte på den glansiga sidan om det gör situationen bättre.

/ Moonlightsdream
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
P.S fläckarna är inte på den glansiga sidan om det gör situationen bättre.
Nä sämre.
Den blanka sidan är acetat(plast).
På den matta sidan sitter emulsionen.

Prova med att fixera om o skölja om filmen.
O skölj löljigt noga.
Dåligt fixerade bilder får gulaktiga fläckar.
Verkar troligt att detta är dåligt fixerade neg iom att fläckarna är gula.
 
Nä sämre.
Den blanka sidan är acetat(plast).
På den matta sidan sitter emulsionen.

Prova med att fixera om o skölja om filmen.
O skölj löljigt noga.
Dåligt fixerade bilder får gulaktiga fläckar.
Verkar troligt att detta är dåligt fixerade neg iom att fläckarna är gula.
Ja, det kan gå men är det något problemet att det är en bild i ett något större format som är enskilt? Fläckarna har aldrig tidigare varit på negativet, utan dom kom just idag.
 
Senast ändrad:

alf109

Aktiv medlem
Är det ett gammalt negativ?
Som du säger om fläckarna kom idag och om det är ett gammalt negativ som varit framkallat och framme tidigare så borde fläckarna bero på att du fått något på negativet nu som orsakat fläckarna. Oavsett vilket så skulle jag rekommendera dig att som Erik säger fixera om negativet med fräscht fix och skölja det ordentligt 15-20 min i rinnande 20 gradigt vatten, avsluta med lite vätmedel i sköljen så du inte får kalkfläckar. Om det inte blir ok då tror jag inte att det finns så mycket mer du kan göra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja, det kan gå men är det något problemet att det är en bild i ett något större format som är enskilt? Fläckarna har aldrig tidigare varit på negativet, utan dom kom just idag.
Förstår inte riktigt vad du menar med större format.
Film som film.
Desto större format desto större detaljrikedom o jobbigare att förvara o roligare att kopiera.
 
Är det ett gammalt negativ?
Som du säger om fläckarna kom idag och om det är ett gammalt negativ som varit framkallat och framme tidigare så borde fläckarna bero på att du fått något på negativet nu som orsakat fläckarna. Oavsett vilket så skulle jag rekommendera dig att som Erik säger fixera om negativet med fräscht fix och skölja det ordentligt 15-20 min i rinnande 20 gradigt vatten, avsluta med lite vätmedel i sköljen så du inte får kalkfläckar. Om det inte blir ok då tror jag inte att det finns så mycket mer du kan göra.
Kan jag använda en bytta och lägga negativet där, men hur länge ska det ligga där i fixeringen, vanlig tid? och efter det skölja av negativet och slutligen använda lite vätmedel. Finns det någon risk att bilden förstörs eller dylikt?
 

alf109

Aktiv medlem
Kan jag använda en bytta och lägga negativet där, men hur länge ska det ligga där i fixeringen, vanlig tid? och efter det skölja av negativet och slutligen använda lite vätmedel. Finns det någon risk att bilden förstörs eller dylikt?
fixera som vanligt, brukar vara 4 min och skvimpa runt fixet lite då och då. skölja kan du göra i samma bunke och låta lite kranvatten rinna hela tiden, häll i lite vätmedel i sista vattnet så slipper du kalkfläckar när filmen torkar.
 
ANNONS