Annons

Behöver hjälp inför Modellfotografering - utrustning tips o trix

Produkter
(logga in för att koppla)

RavenSteakO

Medlem
Hejsan!

Jag arbetar på ett företag som är i behov av modellfotograferingar för partydräkter av olika slag (helkropp), allt från tomtar till sexiga dräkter i läder.
Vi har tidigare arbetat med en del fotografer men det blir både för dyrt och lite för avancerat sett till vad vi behöver. Så det har nu tagits ett beslut om att vi skall ta detta själva (jag). Jag har tagit en del foton, mestadels produktfotografering. Alltså inte den bästa kunskapen eller fotografen, men tror att jag kommer klara av detta i den grad vi behöver. Samt att jag tycker det blir en kul utmaning och nytändning.

Det jag behöver hjälp med är: Vad måste jag ha för ytterliggare utrustning? Var införskaffar jag denna bäst? Vad bör man tänka på? Några speciella saker som gäller vid modellfotografering?

I dagsläget har vi en Nikon D3100 med ett 17-70mm Sigma DC objektiv.
2 blixtar Electra 300i, en med reflex paraply och en med normal stor softbox.

Tanken är att utifrån det som redan finns utöka med det som behövs av en kostnad till ca 10 000 kr.

Att köpa ny kamera får nog vänta tills vi ser hur detta fungera och isof göra en ny investering.
Förstår att det inte är den bästa kameran men hoppas att det kan fungera trots allt.
Men ett nytt objektiv kanske är behövligt?
Sedan så antar jag att man behöver en stor softbox (180) med blixt för att kunna få ljus på hela kroppen. Har tidigare försökt fotografera helkropp med det vi hade men det var ganska svårt.
Bakgrund ink ställning är väl ganska självklart antar jag. Vad bör man ha för färger, vit viktigast men kanske något annat som kan vara bra att ha?
Lampor / belysning för bakgrund etc?
Extra batteri kanske?

Så jag behöver helt enkelt tips på vad jag behöver samt var jag köper detta.
Sedan får man väl kolla lite tutorials, leta tips och leka på egen hand.

Tack på förhand,
Mvh David
 
ANNONS