Annons

Hårda rullar

Produkter
(logga in för att koppla)

MAtts W

Medlem
Hundraåriga celluloidrullar envist hoprullade. Formatet är (87*118) mm. Jag vill skanna negativen men de är svårflörtade. Hur gör jag för att skonsamt och helst permanent plana ut dem?

celluid.jpg
 

Graylingman

Aktiv medlem
Det är möjligt att det finns experter på sådant här på fotosidan, men jag håller med Erland. Kontakta ett museum!
 

markbe

Avslutat medlemskap
Tyvärr minns jag inte om den behandlar just denna situation, men det finns en bra bok i ämnet: ”Bilden räddas” av Irene Mattson, utgiven av Nordiska Museet 1979. Den brukar finnas på välsorterade bibliotek så om det finns på något bibliotek i din närhet så kan det vara en idé att ta en titt i den och se om den möjligtvis kan ge något tips.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Rent spontant skulle jag säga att du ska stoppa dem i ett vattenbad under en tid, men då jag inte har någon erfarenhet av celluloidrullar så skulle även jag råda dig att ringa ditt länsmuseum, de har (borde ha) erfarenhet av sådant här.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Ja, hör med museum eller föremålsvården först innan du lägger negativen i vatten som kanske får emulsionen att lossna och förstöras.
 
ANNONS