Annons

Makro-objektiv så billigt som möjligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag hittade det här objektivet här på fotosidan annonsmarknad: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=112284
Objektivet var jag själv nära på att köpa och jag gillade det riktigt mycket. Till slut blev det dock ett Sigma 70mm som jag är mycket nöjd med.
Annars tipsar jag om Tamron 90, som redan nämnts.

kolla gärna upp priserna på vad ett nytt objektiv kostar på www.prisjakt.se
kolla sedan i annonser här på fotosidan.se och på blocket.se ibland kan man också hitta lite på tradera.se men det är inte lika ofta man hittar bra objektiv där tycker jag.
Sedan finns en bra butik med lite recensioner och omdömen: www.cyberphoto.se de tycker jag är bra!

Annars kan jag tipsa om att köpa ett teleobjektiv, ex: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=793532 och sedan köpa till en arkromatisk närbildslins. Det tror jag att man kommer långt med också. Teleobjektivet kan du sedan använda för annat än makro också, så det blir 2 flugor i en smäll ;)
 

Leonard91

Aktiv medlem
Tyvärr så vill jag inte ha ett sådant stort objektiv, går ju knappt att använda det där utan stativ.

Fortfarande tack för alla svar och jag läser igenom alla, även om jag inte ger svar åt alla.
Halva övre delen av det som syns på bilden är ett mottljusskydd som går att ta av. Det objektivet är inte så jättestort faktiskt.
 

F-Forward

Aktiv medlem
Halva övre delen av det som syns på bilden är ett mottljusskydd som går att ta av. Det objektivet är inte så jättestort faktiskt.
Dessutom är alla andra macro-objektiv kring 100mm kring samma storlek. Jag tycker inte det är några problem alls att använda mitt tokina 100mm utan objektiv. Tycker till och med att det är bekvämare med ett större objektiv på en sådan liten kamera.
 

Leonard91

Aktiv medlem
Ett tips är att åka till en butik och känna på objektiven själv, så att man får en uppfattning om hur de känns.
Själv har jag inte heller några som helst problem med mitt 70mm som är är längre än Canons 100mm vid förstoring 1:1.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Ett tips är att åka till en butik och känna på objektiven själv, så att man får en uppfattning om hur de känns.
Själv har jag inte heller några som helst problem med mitt 70mm som är är längre än Canons 100mm vid förstoring 1:1.
Kan ju vara en idé. Ska ju till stan snart så? Någon som har ett snabbt tips på en bra foto-butik i Stan i Gävle?
 

snabb kamera

Aktiv medlem
Makro-linser tappat tyvärr avsevärt i bildkvalitet.

Problemet med makro-linser är tyvärr att du får betydligt sämre optisk kvalitet än med ett renodlat makro-objektiv fäst direkt på kamerahuset - förutsatt att du i så fall inte köper riktigt högkvalitativa och tillika då nästan lika dyra makro-linser också förstås.

Har själv från och till bland annat använt alla möjliga märken och prisklasser på dessa linser för ändamålet, men faktiskt aldrig varit riktigt nöjd med kvaliteten på dem.

Tror tyvärr inte den finns någon kompromiss i det sammanhanget om man vill ha kvalitet på bilderna.

Eller rättare sagt:

är man inte beredd att betala lite för sig får man kvalitet därefter och definitivt speciellt i det fallet.
 
ANNONS