Annons

Rimligt pris för modell som stylar och gör sin egen make-up

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Är inte det standard? Alltså att man på den typen av bilder anger fotografens namn, modellens och stylistens?

Då skulle det inte gå att använda bilderna kommersiellt. Jag har aldrig hört det kravet förut och jag har fotat många modeller. Kan möjligen vara för att jag berättat tidigt syftet.

Jag vet några fotografer som envisas med att skriva SITT namn på bilderna dock. Det minskar användningsområdet för bilden för modellen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Sorry, jag menade givetvis inte på själva bildytan utan t ex i bildens exif och i bildtexten vid publicering.
 

iSolen.se

Guest
Sorry, jag menade givetvis inte på själva bildytan utan t ex i bildens exif och i bildtexten vid publicering.
Har inte hört talas om eller fått såna krav heller.

Krav på text /byline vid publicering funkar inte, det går inte kommersiellt. Har du någonsin sett en annons med namn på modell (eller fotograf för den delen) angivet? Det har inte i alla fall jag.

Exif brukar de knappt veta vad det är och tas ändå bort innan använding.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Har kört TFP med framgång. Men har en modell, som även sköter sin egen styling och sin egen makeup, som vill ha ersättning. Jag har googlat för att se vad en rimlig sådan ersättning skulle vara, men hittar bara information om vilken ersättning en fotograf kan ta. Är det någon som har en idé?
Låt mig gissa, "modellen" kommer från modell-bilder.se? Flera modeller där kräver upphovsrätt över bilderna, haha.. de är helt otroliga. Nä då fotar jag hellre min mormor än de där stroppiga brudarna med alldeles för mycket och dåligt smink.
 

KajMyller

Aktiv medlem
Betalt

Jag har fått många modeller att gå från betalmodell till TFP

När jag berättar att jag ger dom 500 kr och jag kan sälja bilderna och göra precis vad jag vill med bilderna . Lägga dom på flayers och visitkort och sälja dem och att modellen inte får en enda bild så backar dom och vill ha dom som TFP för i mitt modellreleasavtal står detb att Modellen har 30 dagar på sig att ta fram 5 bilder . Modellen får alla bilderna men det står arbetskopia på dem . Om jag inte får svar på dessa 30 dagar så väljer jag ut dom bilder jag vill använda.

Modeller är otroliga vad dom tänker Man ska betala till modellen men sen får man inte publicera dom. Ska man betala dem och sen lägga dom i en byrålåda. !!!!

Smink 200 kr är normalt Är en av dom lycklige som har en tjej som är MUA .

Fotograferat nu i 4 år och har alldrig betalat en modell och kommer aldrig att göra det iheller.
Och tar alldrig betalt.
Ta betalning ja den dagen man skapar ett företag som jag aldrig kommer att göra ..

All hobby kostar !!!!
 

iSolen.se

Guest
Låt mig gissa, "modellen" kommer från modell-bilder.se? Flera modeller där kräver upphovsrätt över bilderna, haha.. de är helt otroliga. Nä då fotar jag hellre min mormor än de där stroppiga brudarna med alldeles för mycket och dåligt smink.
Det är helt normalt vid porträttfotografering, har dessutom lagligt stöd. Gäller alltså när modellen beställer fotograferingen.

Edit:

jag har aldrig beställt modeller från annat än model mayham, det verkar vara en annan värld på modellbilder.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Men detta handlade väl inte om en beställd porträttfotografering?
Vet inte om den där sajten söker fotografer eller modeller.

Trodde det var bäggdera men jag är aldrig inne där.

Edit: Jo bäggedera förekommer men i detta fall är det väl modellen som vill ha betalt OCH ekonomiska upphovsrätten.
 
ANNONS