Annons

Stativ till Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska resa iväg och behöver ett stativ av enklare modell.
Har förstått att man får det man betalar för men vilken är den bästa och billigaste?
Ska mest ha det då jag fotar blommor nära för jag kan inte hålla kameran stilla så länge har jag upptäckt.
Vid lite sämre ljus då jag inte vill/kan ha blixt eller finns det någon magisk inställning jag kan använda så jag slipper lång exponeringstid?
Exempelvis vid restaurangbesök då man vill behålla stämningen då behöver jag ett stativ.
Kan också vara i mörkare utrymmen kyrkor etc...

Jag är rätt grön på min kamera så kan någon en inställning istället så jag slipper stativ vore det bra! :)
Måste dock ha det då jag fotar blommor på nära håll...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Restaurangbesöket kan du börja med att testa hemma.
Slå på blixten o välj bakre ridån, kolla i instruktionsböckerna hur du gör det.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Stativ håller still o det finns inget som ersätter det.
Däremot kan man lägga kameran på ngt annat o beskära i efterhand om det är snett.
Att flygresa med stativ är lite knepigt, framförallt om man skall ha emd mycket.
Lättast är kolfiber men det är också dyrast. Kolfiber dämpar också vibrationer o det är ju precis det man vill med stativ.
Trebensstativ är bra men själv väljer jag bort det vid flygresor med familjen.
Enbensstativ o en rulle tejp, det är min utrustning.

På stranden står alltid ngn form av stol eller träd o så tejpar jag ihop enbensstativet o kan släppa händerna.

Manfrotto har en klassiker 055 o priserna börjar gissningsvis vid 2000. Men det är aluminium o tungt. Tungt är bra för stativ, det blir mer still då. Men sämre vid flygresor.

Jag vet att det finns en variant av trebens kolfiberstativ där man kan skruva av ett ben o använda som enbensstativ. Jag har för mig att de inte är jättedyra. Kolla med Cyberphoto om nu inte ngn vänlig själ strax hjälper dig här.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Menar du macrofotografering och blommor?
Jag fotar inte macro men det finns ett antal trådar här på FS som handlar om detta.
Om jag kommer ihåg rätt så använder de flesta inte macrofotografering tillsammans med stativ utan de "gungar" in skärpan. Alltså med kroppen. Samtidigt så bränner de massa bilder o nån bild blir väl rätt.

Minsta vindpust så blir det ju problem även med stativ. O det är väl det som är grundproblemet o att de undviker stativ.
 

b1967

Aktiv medlem
Stativ på en restaurang låter inte som en så bra ide tycker jag. Man skall få plats att smälla upp stativet mellan borden och det utan att störa de andra gästerna.
När man väl fått upp stativ och allt så har nog det där mysiga ögonblicket man ville föreviga försvunnit och det blir inte en så naturligt bild.

Så för restaurangen rekommenderar jag ett ljusstarkt objektiv samt att du drar på ISOn tills du kommer upp i fungerande slutartider. En D7000 skall du kunna köra på upp mot ISO 4000 utan att bilderna blir allt för störande brusiga.
 

majortom

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska resa iväg och behöver ett stativ av enklare modell.
Har förstått att man får det man betalar för men vilken är den bästa och billigaste?
Ska mest ha det då jag fotar blommor nära för jag kan inte hålla kameran stilla så länge har jag upptäckt.
Vid lite sämre ljus då jag inte vill/kan ha blixt eller finns det någon magisk inställning jag kan använda så jag slipper lång exponeringstid?
Exempelvis vid restaurangbesök då man vill behålla stämningen då behöver jag ett stativ.
Kan också vara i mörkare utrymmen kyrkor etc...

Jag är rätt grön på min kamera så kan någon en inställning istället så jag slipper stativ vore det bra! :)
Måste dock ha det då jag fotar blommor på nära håll...
Det finns ett stativ som heter Dörr A2 som är helt okej, stabilt, hyfsad kvalitet och mycket bra pris, ca 350 kr. Stativ är ett måste vid fotografering av blommor och insekter om det ska bli bra. Ett annat bra val vid fotografering av blommor är att inskaffa ett bra macroobjektiv, tex detta Nikon AF-S DX 40/2,8 G Micro eller detta Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon

Vid restaurangbesök så är blixt att föredra och att du skaffar en blixt som du kan köra på kamerans bakre ridå. Blixt kan också fungera i kyrkor, slott och museer men det är inte alltid det är tillåtet använda blixt i dessa miljöer. I de senare miljöerna är inte heller stativ alltid tillåtna. Så där får man i så fall arbeta med ISO-värde, tid och bländare samt utnyttja naturliga stöd.
 

grummel

Aktiv medlem
Varför bakre ridån? Så länge motivet inte är allt för mycket i rörelse så kommer den bakre ridån bara göra att den man tar kort på antagligen kommer att tro att bilden redan är tagen (efter första blixten, antar att hon kör TTL) och därmed inte vara beredd på kortet. Vilket ofta kan resultera i mindre uppskattade bilder.

Vilken ridå spelar ingen roll om det bara är omgivningsljuset man vill åt, då är det slutartiden som gör skilnad. Ställ den på mellan 1/2 - 1/20s beroende på hur mörkt det är, testa några bilder först.
 
ANNONS