Annons

5D mkII fungerar inte med minneskort!

Produkter
(logga in för att koppla)

oee

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Canon 5d mkII som fungerat finfint ett bra tag. Igår satte jag i ett för kameran nytt minneskort (Sandisk, har funkat i andra kameror). Kameran blinkar då bara "busy" på ovandisplayen. Jag tar ut minneskortet och batteriet och sätter i igen och kameran är då mer eller mindre död. Får ta ut batteriet igen och den vaknar till men jag kan inte komma in i menyerna. Jag kan fokusera men inte ta bilder. Sätter i det minneskort som tidigare satt i kameran men med samma resultat. Jag kan varken komma in i menyer eller ta bilder. Då och då säger kameran att minneskortet inte är formaterat och då kan jag komma in i menyerna men ej formatera minneskorten.

Tar jag ut minneskortet ur kameran och kör utan fungerar den felfritt och jag kan ta bilder. Jag har försökt uppdatera firmware både genom EOS Utility och genom kameran men det går inte. Någonting verkar ha hänt med själva minneskortsläsaren i kameran.

Jag har kikat och inga stift verkar vara böjda och kameran hittar ju onekligen kortet men säger att det är fel på det/oformaterat, oavsett vilket kort jag sätter i.

Är det någon som har varit med om något liknande?
 

oee

Aktiv medlem
Möjligt. Har försökt googla på det och hittar få problem liknande mitt. Jag får höra av mig till Canon.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fungerar inte kortläsaren går det inte att uppdatera firmware, oavsett vilken metod du försöker använda.
 

oee

Aktiv medlem
Nyfiken på någon uppdatering på ditt problem!
Har ett liknande till min kamera
Jag lämnade in kamera för service till slut och bytte ut minneskortsläsaren, verkstaden kunde inte riktigt svara på vad som var problemet heller men efter byte fungerar kameran precis som den ska igen. 1400:- kostade kalaset ungefär.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det kan ju ha varit någon form av kontaktporoblem med något stift eller så. Kontaktproblem står för typ 90% av alla elproblem i ex. bilar.
 
ANNONS